top of page

ארכיון קיבוץ עין החורש


רקע היסטורי

עֵין הַחוֹרֵשׁ הוא קיבוץ המשתייך לתנועת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר ונמצא בעמק חפר, כשישה ק"מ מדרום-מזרח לחדרה. היישוב הוא חלק מהמועצה האזורית עמק חפר.

בקיבוץ, המשתרע על שטח של כ-3000 דונם, מתגוררים היום כ-650 תושבים.


קבוצת המייסדים התגבשה בשנת 1929 במושבה חדרה, על ידי בוגרי "השומר הצעיר" מפולין, ובהמשך הצטרפו אליה בוגרי "השומר הצעיר" מבלגיה. בשנת 1931 עלו הראשונים לקרקע על אדמות עמק חפר מדרום-מזרח לחדרה. בכך היה עין החורש ראשון הקיבוצים בעמק חפר וראשון היישובים היהודיים בעמק חפר המזרחי.


השם "עין החורש" בטעות יסודו: זהו תרגום מוטעה של השם הערבי לאזור "ואדי חווארית". ה"חווארית" במקרה זה אינו בא מהפועל לחרוש בערבית, אלא זהו שמו של שבט נוודים שהגיע בסוף המאה ה-19 מסודאן.


פרנסת היישוב היא על החקלאות והתעשייה: מטעי אבוקדו, פרדס הדרים, גידולי שדה מגוונים, רפת ומסגרייה. כמו כן מפעל "פחמ"ס", המייצר אריזות לתעשייה מפח, קרטון ופלסטיק, וכן התקני אחסנה ניידים "קומפקטוס" וספריות.

ביישוב נמצא גם בי"ס תיכון אזורי, מעיין שחר, וכן כמה מפעלים זעירים לנוי, מזכרות ועוד. יש בו בריכת שחייה משוכללת ואולם ספורט אזורי וכן אולם מופעים גדול.


ארכיון הקיבוץ הוקם בשנות ה-70 של המאה ה-20. על הקמתו הוחלט בשיחת הקיבוץ ב-29.1.1972. הראשונה לעבוד בו הייתה רחל שכטר, שנעזרה רבות במאיר שדה שהצטרף אליה מאוחר יותר. ראוי לציין שלאנשי עין החרוש (כמו לרוב חלוצי הקיבוצים) היתה מודעות היסטורית מפותחת ולכן מהרגע הראשון עמדו לרשות הארכיון מסמכים ואביזרים שנשמרו מהעבר.

שנת צילום אינה ידועה. התצלום באדיבות ארכיון קיבוץ עין החורש


הארכיון ממוקם במבנה שתוכנן ושופץ במיוחד בשבילו. לצדו, באותו מבנה ממוקמת הספרייה.


צוות הארכיון מונה ארבעה גימלאים. (שלושה מהם עברו את גיל ה-80, עד מאה ועשרים). הצוות עובד במסירות ארבעה ימים בשבוע עד שעות הצהריים. אחד מהחברים מופקד על הדיגיטציה. מנהלת הארכיון היא צביה רותם.

התצלומים באדיבות ארכיון קיבוץ עין החורש


תכולת הארכיון

תיעוד כתוב - מכתבים ומסמכים, פרוטוקולים ועיתונים (של הקיבוץ), רשימות שמיות, תיקי נפטרים, דפי תיעוד באוגדנים, תיקי חברים ומכלים על פי נושאים (שיטת "לוי חופש").

תמונות - באלבומים ובתפזורת, בדיגיטל ובתצוגה קבועה, בפלקטים לחגים ולאירועים. תמונות אישיות ותמונות קולקטיביות.


מפות היסטוריות של הקיבוץ, של שטח המחנה, שטחי הפעילות המשקית ואזורי השיכון.


ספרים - יצירות (בכתוב ובמצויר) של חברי/ות הקיבוץ ובנים/ות וחברים/ות שעזבו, בנושאים שונים הקשורים לעין החורש.


חפצים שונים מימי ראשית הקיבוץ: מהמטבח, מחדר האוכל, מהמרפאה, מהסנדלרייה, ממחסן הבגדים, מהמקלחת המשותפת, מהרפת, מהמסגרייה ועוד. פיקנטריה: גביעי חתונות מהעבר; האקדח של שמואל שוורץ, רכז הביטחון בזמן "השבת השחורה".


סמלי הישגים והצטיינות - גביעים, מגינים, דגלונים, וכל מה שנאסף במרוצת השנים על ידי ספורטאים יחידים וקבוצות של הקיבוץ.


חומרי אודיו-ויזואל - סרטי וידיאו, שקופיות, דיסקים, סרטי עין החורש שמופיעים ביוטיוב, תצוגות שונות במרשתת הפנימית של הקיבוץ.


עבודות אמנות - טעימה קלה (מחוסר מקום) מעבודות אמנות של חברי קיבוץ.


מערכת הנצחה ממוחשבת ברשת.


החומר שבארכיון נשמר בעבר רק במכלים ובתיקים, בתצוגות ובארונות, על הקירות ועל מדפים. כיום, אנשי הארכיון משתדלים למחשב את המירב, אך במקביל מוסיפים לעדכן גם את האוספים הפיזיים הקיימים.


את הארכיון מממנת הקהילה הקיבוצית. החומר זורם מהנהלת הקיבוץ, מעלוני הקיבוץ, מהחברים, מיוזמות שונות שבחייה התרבותיים והחברתיים של הקהילה, מבני משפחה של חברים שנפטרו והשאירו אחריהם נכסים בעלי ערך היסטורי לכלל, מחברים שנעזרים בארכיון בעשייתם ותורמים לו אחר כך ועוד.


משתמשים ופעילויות

חברי הקיבוץ אוהבים לבוא ולהיעזר בארכיון, ולא שוכחים לציין כמה נעים היה ביקורם. גם אנשים מבחוץ מגיעים לבקר וצוות הארכיון משתדל לעזור לכולם.

הארכיון הוא גם מקום מפגש ללמידה על מורשת הקיבוץ: למשל ילדים שמגיעים לגיל מצווה; מטיילים שמגיעים לקיבוץ לצורך העשרה; קבוצות נוער וגרעינים שמגיעים לקיבוץ לתקופה מוגבלת (גרעיני צבר למשל); ארכיונאים שחפצים להתרשם וללמוד ועוד.


מוקדי מורשת והנצחה בקיבוץ

בקיבוץ עין החורש פועל צוות למען המורשת וההנצחה ברחבי היישוב. המוקדים רבים: אנדרטאות, שלטי מורשת, אתרי זיכרון, תמונות סביבתיות ועוד.


על קיר הכניסה למועדון התרבות של הקיבוץ כתובת המנציחה את הנופלים – בני וחברי הקיבוץ.

התצלומים באדיבות ארכיון קיבוץ עין החורש


מקורות

bottom of page