top of page

ארכיון יד יערי


רקע היסטורי


מרכז גבעת חביבה (ע"ש חביבה רייק) הוא קמפוס ומרכז סמינרים מייסודה של תנועת "השומר הצעיר" וקיבוציה. הקמפוס, הממוקם ממערב לקיבוץ מענית, בסמוך לוואדי עארה ולכביש 6, טובל בצמחייה, עצים ומדשאות ומשתרע על פני 150 דונם. ברחבי הקמפוס פזורים מוסדות תרבות, אמנות ולימוד מגוונים: מרכז אמנות וגלריה, "המרכז היהודי ערבי לשלום", "מורשת - בית עדות ע"ש מרדכי אנילביץ", המכון ללימוד ערבית, קיבוץ מחנכים, מכינה קדם צבאית, כפר נוער ערבי, תיכון בינלאומי למנהיגות ומרכז מחקר ותיעוד - "יד יערי".


"יד יערי" הוקם במטרה לשמר ולהנחיל את המורשת ההיסטורית, האינטלקטואלית והתרבותית של שתי תנועות מרכזיות בהיסטוריה של ישראל: "השומר הצעיר" - תנועת הנוער הציונית הראשונה שהוקמה בשנת 1911, ו"הקיבוץ הארצי" - פדרציה של 85 קיבוצים בכל רחבי הארץ שנוסדה בשנת 1927 (כיום, חלק מהתנועה הקיבוצית המאוחדת).

מאיר יערי היה המנהיג המוכר ביותר של תנועת "השומר הצעיר", בארץ ובגולה, חבר הכנסת וממנהיגי מפ"ם. לאחר פטירתו של מאיר יערי נקרא המרכז על שמו.


הארכיון במרכז יערי את מאגר השימור והתיעוד המרכזי של תנועת "השומר הצעיר", על אגפיה, הקיבוץ הארצי, מפ"ם, וגופים נלווים אחרים. ראשיתו ביוזמתו של שלמה רכב בשנת 1937 לאסוף את החומר הארכיוני של תנועת השומר הצעיר ובהחלטה של התנועה להקים ארכיון. בתחילת 1938 נחנך בית התנועה בקיבוץ מרחביה, בתוכו הוקצו חדרים עבור הארכיון. בעקבות פרוץ מלחמת העולם השנייה פעלו בארכיון לאיסוף חומר ארכיוני על התנועה מהציבור וכשעלה חשש לפלישה גרמנית לארץ ישראל הוטמן החומר הארכיוני במחבוא. ב-24 במאי 1964, במלאת שנה לפטירתו של שלמה רכב, נקרא הארכיון במרחביה על שמו של שלמה רכב. באוקטובר 1982 עבר הארכיון ממרחביה למשכן מרכז תיעוד וחקר בגבעת חביבה. המרכז נחנך ב-4 בספטמבר 1983 ואיחד את ארכיון השומר הצעיר וארכיון מורשת השואה.

משמאל לימין: צילום: דני וסרלאוף; צילום: תום פריד; צילום: יפעת קירשנבאום ארן. התצלומים באדיבות ארכיון יד יערי.


תכולת הארכיון

הארכיון כולל אלפי חפצים ומסמכים היסטוריים, תצלומי סטילס, קלטות וידאו, דגלים, כרזות, עטיפות ספרים, מפות, תכניות תיאטרון ומפעלי תרבות, מעטפות, הגדות של פסח, סמלים תנועתיים, עיתונים וירחונים, דימויים חזותיים מתקופת השואה, ציורים של אמני התנועה הקיבוצית ואחרים.


חומרי הארכיון העומדים לרשות הקהל מקוטלגים לחטיבות הבאות:

- פעילות מזכירות הקיבוץ הארצי (הקבה"א)

- מחלקות הקיבוץ הארצי

- פעילות פוליטית ומפלגתית

- הנהגות השומר הצעיר בארץ ובעולם

- "השומר-הצעיר" בארצות הגולה (לפי א"ב של ארצות)

- מפעלי התרבות של הקבה"א ומפ"ם

- המפעלים הכלכליים של הקבה"א

- אוספים

- ארכיונים אישיים (כללי)

- ארכיונים אישיים של מלחיני הקב"א


הארכיון מהווה מאגר חשוב לחומרים בנושא היהודי-ערבי ובמאבק למען השלום.

אוסף הדגלים. צילום: יפעת קירנשנבאום ארן. התצלום באדיבות ארכיון יד יערי

פעילות

בעזרת אמצעי תקשורת מגוונים וגישה מקוונת, משרת ארכיון יד יערי מאות חוקרים ברחבי הארץ והעולם ופונה לקהל הרחב במסגרת ימי עיון, כנסים, תערוכות, מיזמי מחקר ופרסומים.


במסגרת הארכיון נערכים מחקרים היסטוריים בתחומי חקר השואה, היהדות ותנועת העבודה, וכן מפעלים חינוכיים שונים, הכוללים הדרכת נוער וצעירים בתחומי המידע האצורים בארכיון.


הארכיון מחולק לשני אגפים עיקריים: ארכיון "השומר הצעיר" ומה שמסביבו, ואגף המחקר, שבמסגרתו רואים אור פרסומי מחקר ויוצאים לפועל פעולות חינוכיות שונות.


הקטלוג המקוון של הארכיון זמין ברשת, כולל תמונות רבות ומסמכים סרוקים.

ארגון ארכיון מפלגת מרצ. התצלום באדיבות ארכיון יד יערי


מקורות

bottom of page