top of page

ארכיון מושב בני דרור


רקע היסטורי

בְּנֵי דְּרוֹר הוא מושב באזור השרון ליד העיר נתניה השייך למועצה אזורית לב השרון. היישוב הוקם בבמאי 1946 על ידי חיילים יהודים משוחררים מהצבא הבריטי, שלחמו בחזיתות איטליה וצפון אפריקה (בעיקר מצרים) במלחמת העולם השנייה. הרעיון להקמת המושב נולד עוד ב-1941. המקימים שירתו ביחידה העברית של פלוגת ההנדסה והחימוש 544, והיו ברובם טכנאים. לפיכך, לכאשר הוקם המושב, נעשה בו שילוב בין חיי חקלאות ותעשייה. שם המושב מסמל את שאיפת מייסדיו לחיי חופש.


בני דרור הוקם כמושב שיתופי. בשנת 1996 היה בין המושבים הראשונים, ששילבו תושבים חדשים לקהילה המתחדשת. כיום קהילת בני דרור, מהווה דוגמה לשילוב בין ותיק לחדש. מושב בני דרור מתאפיין בפעילות קהילתית ענפה, טיפוח הנוי וחזות פני המושב מהווים השראה למושבים רבים. מעבר לענפי החקלאות, קיימים בקרבת המושב מפעלי תעשייה קלה, קניון דרורים, מרכז קניות וכפר גמלאים.


במושב נמצא בית הספר העל יסודי השש שנתי הגדול בארץ- קריית החינוך דרור. תלמידיו מגיעים מבכעשרים יישובים סמוכים, כגון משמרת, עין ורד, עין שריד, נורדיה, פרדסיה, בני דרור כפר הס, חרות ועוד.


ארכיון המושב הוקם בדצמבר 2021 ביוזמת ועל ידי בת אל חסון. לארכיון אין מבנה קבע והוא מאוחסן ומנוהל בפורמט הדיגיטלי בלבד. המיזם נבנה במקור מתוך כוונה לרכז ולהנגיש את התכנים ההיסטוריים הקשורים בבני דרור ולעודד שימור עתידי במושב. האתר נפתח באפריל 2022 .

בכיוון השעון: יום העליה לקרקע, 1946; המושב בשנת 1954; המושב בשנת 1989; שלט הכניסה 1996. התצלומים באדיבות ארכיון מושב בני דרור


על האישים שליוו את מסעה ההיסטוריוגרפי מספרת בת אל:

"רות גרסטן ז"ל, מי שהיתה מנהלת מרכז התיעוד של תל מונד, היא זו שפנתה בזמנו במסגרת עבודתי כעורכת וידאו. היא מסרה לי תכנים לתמלל או לערוך ותמונות לסרוק ולתקן. היא זו שעוררה אצלי את המודעות לשימור תכנים היסטוריים באופן דיגיטלי ואת הרצון להכיר את ההיסטוריה של הישוב.


אבי אהרון (בכור) חסון, אדם צנוע שלא רצה מסיבה ליום הולדתו ה-60, הוא מי שגרם לי להפיק מצגת. לצורך ההפקה אספתי תמונות וראיינתי חברים שגדלו אתו. שמחתם של החברים לספר על ילדות הרחוקה והתלהבותם מהתוצאה סייעו לי לקלוט שמדובר במצווה חשובה לא רק עבור "ילדי יום הולדת". אבי אהרון התרגש עד דמעות לראות תמונות היסטוריות בחייו האישיים שראה בפעם הראשונה. מרגע זה ידעתי שנבירה באלבומי תמונות משפחתיים לא תבוא תמיד מיוזמתם של הוותיקים, אבל כאשר התוצאה מונגשת להם באופן מסודר ומקצועי אין גבול לאושרם.


אורנה קומר, שמתנדבת להפעיל את קשישי המושב, גילתה לי שהם מעדיפים לצפות בקטעי וידאו המתעדים אירועים במושב ושבהם מופיעים הם ואנשים מוכרים להם (חברים, משפחה וכו') על פני סרטי קולנוע ישנים. כך התחלתי לאסוף תיעוד וידאו, להמיר את שנחוץ ולהעלות ליוטיוב או להעביר לאורנה בכונן כדי שיהיו לה חומרים לשמח את הקשישים. השיחות עם אורנה וההצלחה של הנגשת החומר ההיסטורי דירבנו אותי לעסוק בתיעוד היישוב בצורה יותר מסודרת ומקצועית.


הזוג תמי ואלי גרעיני, בעלי עסק לצילום אירועים בשם ת"ג תמר הפקות, החלו לתעד אירועים במושב בווידאו ובסטילס מאמצע שנות ה-80 ואילך. בזכותם קיים תיעוד של עשיר של מפגשים, חגיגות וטקסים במגוון מעגלי החיים.

את החומרים שלהם סרקתי והעברתי בוואטסאפ לשתי תושבות ותיקות, אירית זבולונוב ואורנה יוגב נריה. הן זיהו את הדמויות ואת הסיפור הקשור בצילום - ופועלם המבורך סייע לי למיין ולבנות תתי נושאים באתר הארכיון.


כשחשתי שיש באמתחתי מספיק חומר 'להראות' לאחרים פניתי לזאב עשת, גזבר המושב וגם חבר ותיק. הוא התלהב מאד מהאתר והניע אותי לבקש תקציב תפעולי. הוא גם זה שהפנה אותי למקורות מידע היסטוריים שסייעו לי רבות בהכרת מבנים, ענפים ושמות חברים במושב.


ברצוני לציין עוד מספר חולמים שמהווים בעיני חלק מסיפור הארכיון הדיגיטלי של בני דרור:

זהבה גרינברג ז"ל עודדה אותי בעצם התלהבותה מהרעיון להגשים את חלומה הישן להקים ארכיון למושב. אגב, את התמונות ואת סיפור חייה וחיי בעלה היא שלחה למוזיאון הפלמ"ח, וטוב שכך עשתה.


לא נשכח גם את דני לורברט שהחל בזמנו לאסוף חומר לבניית ארכיון למושב אף שמרבה הצער לא הוקצב לו מבנה מתאים. כמה חבל שמרבית החומר שאסף במסירות נהרס בהצפה או הושמד מסיבות שונות. אני שמחה שהצלחתי להחיות את חלומו הישן בעצם הקמת האתר. דני בכל זאת השאיר אחריו אוצר היסטוריוגרפי: 'הדף לחבר' שאותו ייסד וטיפח - עלון שהופץ במושב משנות ה-70 ועד אמצע שנות ה-90 ומכיל מידע שלא יסולא בפז על אירועים היסטוריים במושב. דני כרך את כל העלונים שאסף ומסרם למרכז התיעוד בתל מונד וליו"ר האגודה השיתופית. בכך נעשה בעקיפין שותף בכיר בהקמת הארכיון הדיגיטלי.


לסיום אציין כי הקמת מיזם דיגיטלי מהסוג הזה הוא עניין לא פשוט כלל ועיקר, לא רק בשל האופרציה המורכבת, אלא גם בשל הרגישות הנדרשת. חברים אוספים תמונות אישיות ומשפחתיו ומביאים לי בדחילו ורחימו, בשל חששם הטבעי שהחומר היקר ילך לאיבוד. זה מחייב אותי לעבוד באופן זהיר ומחושב.


מטבע הדברים אי אפשר להסתמך רק על "חומרים בדחיפה" וכדי לגלות אוצרות חשוב ליזום עבודת "פשפוש". איתור החומרים אינו קל גם משום שיש חברים שעזבו את המושב בגיל צעיר ושינו את שם משפחתם. ההתחקות אחריהם היא לעתים מסע בלשי.


ארכיונים ומוזיאונים ברחבי הארץ שמחים בדרך כלל לשתף פעולה, מלבד ארכיון כאן 11 שלמרבה הצער אינו זמין בשום צורה.


רוב הפרויקט נעשה על ידי בהתנדבות ועל חשבוני. מימון חלקי של כלים מקצועיים מגיע מוועד היישוב. האגודה סייעה ברכישת סורקים מקצועיים ודומיין לאתר. הצלחתו של הפרויקט הביא את הוועד לחשוב על הקמת מקום פיזי שישרת את הארכיון. הלוואי..."


תכולת הארכיון

הארכיון מכיל קטעי וידאו ותמונות סטילס, וכן מסמכים היסטוריים מגוונים כגון עלונים, דפי מידע, רשימות תורנות שמירה, חוברות שירה וספרונים שהופצו על ידי חברי המושב, מפות ושרטוטים.


ספרים ודפים שרגישים מידי לסריקה עוברים צילום עילי מיוחד, כאשר תמונות קטנות מכל הסוגים עוברות סריקה באמצעות סורק מיוחד המיועד לשימוש ארכיונים. כל המסמכים והתמונות נשמרים בגודל מלא, מגובים ונמסרים למרכז תיעוד תל מונד לגיבוי דיגיטלי נוסף. התכנים עולים לאתר הארכיון במשקל מוקטן כדי לאפשר מהירות גלישה ולאחר העלאתם מוחזרים לתורמים.

הוידאו עובר המרה לדיגיטל, לעיתים תוך תיקון צבעים ועריכה. הראיונות מועלים קודם ליוטיוב ואחר כך לאתר, בתוספת תמלול. בעתיד צפויים להתווסף ראיונות אודיו מקסטות טייפ שיעברו גם הם תמלול.

סיפורי חברים וזיהוי תמונות מופקים על ידי שתי קבוצות מתנדבים (בפייסבוק ובוואטסאפ). בקיץ תהיה לראשונה אופציה לראיין חברים שעזבו במהלך השנים או להפגישם בזום לצורך תיעוד משותף.


מטבע הדברים כל פריט ארכיוני מעניין לכשעצמו, אבל לעתים מתגלים על אם הדרך פריטים פיקנטיים במיוחד. כך למשל, לאחרונה התגלה עלון חודשי משנת 1948 שעורכו נפל במלחמת העצמאות. זהו שריד מגיליונות שלא שרדו.

התצלומים באדיבות ארכיון מושב בני דרור


משתמשים ופעיליות

הארכיון עדיין עול ימים, אבל מרגע חשיפתו הוא כבר מהווה עוגן נוסטלגי חשוב לתושבי היישוב לצד וותיקים שנולדו וגדלו ביישוב ועזבו אותו בשלב כלשהו. רבים נזכרים בעבר הרחוק והקרוב, מעלים זכרונות וסיפורים משותפים. לעתים גם קשרים ישנים מוחייאים.


ביום העצמאות 75 לישראל הפיקה בת אל משחק חידה בנוסח 'מצא את המטמון' . הוא חולק לגילאים שונים במטרה ליצור מעין מסיבה וירוטלאית ליישוב.


מוקדי מורשת והנצחה ביישוב

במושב קיימים מספר מבנים לשימור, כאשר החשוב וגדול מכולם הוא מגדל המים ששינה לא פעם יעוד (מזכירות, משרדי הועד, נשקיה ומחסן). חשוב להזכיר גם את האנדרטה לחללי היישוב.

התצלומים באדיבות ארכיון מושב בני דרור


מקורות



bottom of page