top of page

ארכיון מושב נורדיה


רקע היסטורי

נוֹרְדִיָּה הוא מושב שיתופי באזור השרון סמוך לעיר נתניה השייך למועצה אזורית לב השרון. המושב נקרא על שם הוגה הדעות, הסופר והרופא מקס נורדאו – ממייסדי התנועה הציונית.


היישוב הוקם על ידי חברי תנועת בית"ר, חברי האצ"ל ששרתו כחיילים בבריגדה היהודית. החלוצים הראשונים הגיעו משני גרעיני התיישבות: גרעין "מרגולין" שהוקם באיטליה ב-1946 וגרעין וודג'ווד שהוקם בבנגזי שבלוב ב-1946. בהגיעם לארץ השתכן גרעין מרגולין בבית משטרה בריטית בכפר יונה ואילו גרעין וודג'וד עלה להתיישבות במושבה הגלילית משמר הירדן.


ב 2 לנובמבר 1948 עלה גרעין מרגולין לקרקע על אדמות חירבת בית ליד, ובשנת 1949 הצטרפו חברי גרעין וודג'ווד עם שובם מהשבי בסוריה.

בתים ראשונים צלם לא ידוע 1950. התצלום באדיבות ארכיון נורדיה


בשנים 1958-1961 שכנה במקום חוות נוער ועם סגירתה רכש המושב את הצריפים שמשמשים עד היום את מזכירות היישוב.


פרט פיקנטי: במלאות 100 שנה להולדתו של מקס נורדאו החליטה המדינה להקים ישוב על שמו תוך התעלמות ממושב נורדיה. לאחר התכתבות ענפה הוחלט לוותר על הקמת היישוב הנוסף וכך נורדיה נותרה היישוב היחיד בארץ הקרוי על שם המנהיג הדגול.


המשק היום הוא מעורב ומתבסס הן על תעשיה (בעיקר מפעל "קפיצי נורדיה") והן על חקלאות (לולי רביה, הדגרה ושיווק אפרוחים; דיר צאן; רפת משותפת עם קיבוץ המעפיל; מטעי אבוקדו, אננס ואפרסמון; פרדס; מבנים להשכרה לתעשייה זעירה ולמחסנים; קומפלקס תחנת דלק; אכסניית הנוער; בית אבות מגדלי ים תיכון).


ארכיון נורדיה הוא מפעל חיים של רבקה פינקלשטיין. היא הקימה את הארכיון לצד חדר הנצחה לחברי המושב בשנת 2004 ומאז שוקדת על טיפוחם במסירות אין קץ.


ההתחלה הייתה לא קלה ורווית מאבקים, אבל נחישותה של רבקה ולצידה גם משה דותן הובילה בסופו של דבר להקמת הקומפלקס, שהיום הכל מבינים את חשיבותו לקהילה ובכלל.


בתחילה מוקם הארכיון באחד מחדרי בית מפעל הפיס, אחר כך עבר למגדל המים ובשנת 2015 נחנך מקומו הנוכחי במבנה הספרייה. חדר ההנצחה שוכן מיום הקמתו ועד ימינו בחדר מועדון החברים שנמצא בקומה העליונה של הספרייה. סה"כ מדובר בקומפלקס של שתי קומות שכולל ארכיון, חדר עבודה, מוזיאון קטן וחדר הנצחה.


חדר הארכיון מצויד במדפים וקומפקטוסים ומאפשר שימור פריטים בתנאי טמפרטורה ולחות בהתאם לתקן המקצועי.

פריטי הארכיון (מ-1947 ואילך) נאספו במשך השנים במזכירות בידיעה שאסור לבערם בשל חשיבותם ההיסטורית. חומרים נוספים מגיעים באופן שוטף ממשרד מרכז המשק, מרכז הקהילה, ענפים וחברי מושב. מעט פריטים נקנו באינטרנט.


אגודת המושב מממן את הוצאות הארכיון, במסגרת התקציב השנתי של היישוב שמאושר באסיפת החברים.

בארכיון עובדות היום רבקה פינקלשטין (מנהלת בשכר) ואיילת יסעור (מתנדבת).

התצלומים באדיבות ארכיון נורדיה


תכולת הארכיון

המסמכים, התעודות, התצלומים והחפצים השמורים בארכיון צופנים בחובם את תולדות המושב השיתופי נורדיה.

התצלומים באדיבות ארכיון נורדיה


לקוחות ופעילויות

בארכיון נעזרו עד היום חוקרי שונים. ראויות לציון שתי עבודות שנעשו על ידי סטודנטים - אחת על האנדרטה המיוחדת של היישוב שעליה חקוקים שמות חללי האצ"ל, נופלים חברי הגרעינים ששהו במקום וחללי צה"ל בני המקום.


השנה (2023) נעשה שימוש בתוכנת "קהילנט" לצורך הנגשת החומר לציבור הרחב. מתנדבת סורקת את התצלומים ההיסטוריים ומעלה אותם באופן מסודר לאתר.


"דרך ראשונים" הוא מיזם יישובי המובל על ידי הארכיון. במסגרתו שולטו ביישוב מבנים היסטוריים, והופקו תערוכות חוצות של תצלומים על מבנים היסטוריים.


הארכיון מקיים סיורים שמאפשרים חוויה היסטורית חיה. פעם בשנה מגיעים ילדי כתה ד' של בית ספר "ראשונים" לביקור וסיור במסגרת מיזם חינוכי.


הארכיון מפיק טור חודשי בשם "קשר משק" בניוזלטר.


כמו כן מנוהל דף פייסבוק בשם "המורשת שלי" שאליו מחוברים הן חברי האגודה והן עוזבי משק שמחוברים ברגשות נוסטלגיים לבית ילדותם.

התצלומים באדיבות ארכיון נורדיה


מקורות

bottom of page