top of page

ארכיון סמינר הקיבוצים

רקע היסטורי

סמינר הקיבוצים נוסד בשנת 1939 כסמינר להכשרת גננות ומורים. במהלך שנותיו הראשונות הצטברו בסמינר חומרים שונים שנשמרו על ידי הוגה הסמינר ומיסדו מרדכי סגל. עם פטירתו בשנת 1991 הועברו חומרים אלה לאיש המנהלה יואל שניר שהמשיך באיסוף החומר, מיונו וסידורו.


עם פרישתו של שניר לגמלאות, בשנת 1993, הועבר כל החומר שהצטבר לארכיון התנועה הקיבוצית "יד טבנקין" שברמת אפעל. בשנת 2005 החליטה הנהלת הסמינר להקים ארכיון במכללה עצמה ובשנת 2007 התחיל הארכיון לפעול בניהולו של יאיר שרון. בחזון להקמת הארכיון נכתב בין השאר על-ידי ראש המכללה דאז ד"ר יוסי אסף : "אני רואה את ארכיון סמינר הקיבוצים כישות המארגנת את ההיסטורי, חלקו למען התנהלות תקינה של ההווה והמחר, וחלקו למען יראו וילמדו".


מטרת הארכיון היא לשמר לאורך זמן חומר שיש בו עניין הן מבחינת חיי היום-יום של מכללת סמינר הקיבוצים מאז הקמתה, והן מבחינת תרומתה לעשייה החינוכית ולהכשרת המורים בישראל. לשם כך, ארכיון המכללה מזהה, אוסף, מארגן, מאחסן ושומר את החומרים שנוצרו במכללה, שהם בעלי ערך היסטורי, מנהלי ומחקרי מתמשך.


לאחר פתיחת הארכיון בקמפוס הראשי של מכללת סמינר הקיבוצים ב-2005 ניהל אותו יאיר שרון עד פרישתו ב2013. אחריו ניהלה את הארכיון לאה ווליקוף עד 2018. עם פרישתה של לאה לגמלאות קיבלה את המושכות ענבר דקל-לוינזון. הן לאה ויאיר והן ענבר הגיעו לתפקיד אחרי הכשרה ארכיונאית ואקדמית.

בכיוון השעון: חוצות הסמינר, שנות הששים; אולם 70, שנות הששים; מחזור המורים הדו-שנתי הראשון של הסמינר, 1942; בית מדרש ממלכתי למורים וגננות, סמינר הקיבוצים. התצלומים באדיבות ארכיון סמינר הקיבוצים.


תכולת הארכיון

בארכיון שמורים חומרים הקשורים לסמינר הקיבוצים בפרט ולחברה הישראלית בכלל. כך למשל, חומרים על ראשית החינוך המשותף בארץ, על לימודים בטבע, ועל לימודי מדעים ואומנויות לצד חומרים על שיטות לימוד שונות שהתפתחו בסמינר, כגון שיטת מכלולי חיים, שיטת הנושאים של מרדכי סגל, קריאה יוצרת במקרא ועוד.


אוספי הארכיון מכילים גם חומרי נייר מנהליים מהמחלקות השונות, פרסומים שיווקיים של המכללה, אוסף אודיו-ויזואלי ובו תצלומים של מבנים, ושל אירועים המתעדים את הווי המכללה, סרטוני וידאו של שיעורים והפקות מחול ותיאטרון, קלטות שמע של הרצאות ושיעורים ועוד.


חומרי הארכיון נאספים בעיקר באמצעות הפקדות של יחידות המנהל והפקולטות בסמינר, הפקדות מארכיונים שונים, פניות יזומות של הארכיון אל אנשים שלמדו או עבדו בסמינר.

המכללה מממנת את עבודת הארכיון השוטפת.


לארכיון המכללה תוכנה מיושנת ללא ממשק אינטרנטי. משנת 2018 משתמש הארכיון בפלטפורמת "סיפור מקומי" – ציר זמן דיגטלי (זו אינה תוכנת ארכיון ייעודית). באמצעותה מונגשים מעט מחומרי הארכיון לקהל הרחב.

לאחרונה הוחל בפרוייקט דיגטציה לחומרי הארכיון כאשר החומרים נשמרים בשרותי אחסון של חברת מייקרוסופט (SharePoint). נכון לעכשיו (2023) החומרים אינם פתוחים לצפייה לקהל הרחב.


התוכניות לעתיד בטווח הקרוב הן הנגשת אוסף הצגות התיאטרון ועבודות המחול המרשים שיש לסמינר כמו גם חומרים חשובים נוספים שאגורים בארכיון. השאיפה היא לעשות זאת בעזרת שיתוף פעולה עם ספריית הסמינר בעזרת תוכנת אלמא D כדוגמת זו שנמצאת בשימוש ספריית אוניברסיטת חיפה.


לאחרונה, בשל מצוקת מקום, הועברו כל חומרי הארכיון הפיזיים לשמירה באחסון אצל חברת ארכיב חיצונית. השאיפה היא שבסיום בניית המכללה החדשה יתאפשר להחזיר את האוספים לקמפוס החדש, למבנה ארכיון תקני, כראוי להיסטוריה של מוסד אקדמי שהכשיר ומכשיר אנשי חינוך רבים בישראל.

התצלומים באדיבות ארכיון סמינר הקיבוצים


משתמשים ושימושים

הארכיון מעמיד את המידע ההיסטורי שאצור בו לרשות הסטודנטים, המרצים וכלל הציבור.


בשנת ה-80 לספרית המכללה אצרה ענבר דקל-לוינזון, מנהלת הארכיון, תערוכת "הראשונים" - סיפורי חיים של וותיקי הסמינר. התערוכה כללה בין השאר מיצג ווידאו שהוצג בחדר המורים במשך שבוע ימים. בין הראיונות שולבו קטעי ווידאו שאיתרה, ערכה ותמללה ענבר. התחקיר לקראת התערוכה איפשר לשרטט את ההיסטוריה של המוסד שמוצג היום באתר המכללה באמצעות ציר זמן דיגיטלי.

התערוכה "הספרייה על ציר הזמן" (כתיבה: נועה רז, שלומית וויסהויז, יהודה קמחי. גרפיקה: מחלקת הגרפיקה מכללת סמינר הקיבוצים) מספרת את סיפור הקמתה של הספרייה וגלגוליה עד הזמן הנוכחי ונשענה כולה על חומרים מארכיון המכללה.


"טקס מעבר" - ביולי 2020 קיים בית הספר למחול שבסמינר הקיבוצים ערב-מפגש בין אנשי מחול וותיקים שלמדו ולימדו בסמינר (פיתוח הרעיון היה של ד"ר שלומית עופר, אז ראש בית הספר למחול, מחקר אוצרות וראיונות נעשו על ידי ד"ר עידית סוסליק ואיריס לנה). המפגש המרגש, שהתקיים כמחווה לבית הספר למחול עם מעברו מקמפוס נמיר (הקמפוס המרכזי של סמינר הקיבוצים) לקמפוס אמנויות ברחוב אחד העם (בניין כולבו שלום לשעבר), נשען על חומרים מארכיון המכללה. במפגש סיפרו הנוכחים על עברם במכללה ועל תרומתם לצביונה, הישגיה וחזונה.

הארכיון, 2022. צילום: ענבר דקל-לוינזון; התצלום באדיבות ארכיון סמינר הקיבוצים

להלן מקבץ דוגמאות לעבודות מחקר מהשנים האחרונות שנעזרו בחומרי ארכיון:

  • סולומון, מ’ (2018) עבודת רפרט מכללת סמינר הקיבוצים בקורס “מקום-אדריכלות-מקום”, מרצה: ד”ר גרבינר אסתר, אוניברסיטת תל אביב.

  • מגריל, נ’ (2019) מיכל גור אריה רביקוביץ, פרויקט: “מעלות ערך: מחזירות נשים להיסטוריה”, מרצה: ד”ר שרון גבע, מכללת סמינר הקיבוצים.

  • סדנת אומנות בעקבות התערוכה ארמון הבדולח והמקדש הארור (אוצרת: הילה כהן-שניידרמן), מנחה: ד”ר לילך ניישטט בורנשטיין, 2015 .

  • “המקבץ” עיתון תכנית רג”ב במכללת סמינר הקיבוצים, בעקבות ארמון הבדולח והמקדש הארור, גיליון 7, 2015 .

  • “המקבץ” עיתון תכנית רג”ב במכללת סמינר הקיבוצים, “קיבוץ בוכנוולד”, גיליון 11 , 2018.

הסרטון "בין האתמול למחר" – הוכן לרגל חגיגות ה-70 למכללה בשנת 2009 על ידי יאיר שרון (ארכיון) וד"ר אלון גן (שניהם מופיעים בסרטון). בתחילת הסרטון רואים את ארכיון יד טבנקין שבו נשמרו חומרי הסמינר עד 2005 - השנה שבה הועברו לארכיון המכללה.


מקורות

דף הבית של מכללת סמינר הקיבוצים.

סמינר הקיבוצים, ויקיפדיה.

מכללת סמינר הקיבוצים - סיפור מקומי: מסע על ציר זמן.

דף הפייסבוק של המכללה.

האיגוד הישראלי לארכיונאות ומידע, ארכיונים על המפה סמינר הקיבוצים.

bottom of page