top of page

ארכיון קיבוץ גבע


רקע היסטורי


גֶּבַע היא קבוצה (צורה של קיבוץ) במועצה אזורית גלבוע, השוכנת בעמק יזרעאל ממזרח לעיר עפולה.

הקבוצה הוקמה בשנת 1921 על ידי עולים מרוסיה ומפולין אשר עלו לארץ בעלייה השנייה. בהמשך הצטרפו אל הגרעין המייסד גרעינים נוספים מליטא, לטביה והונגריה. שם הקבוצה ניתן לה על שם הגבעה שעליה הוקמה.


הכנסות היישוב מגיעות ממפעל "בקרה", המתמחה ביצור בוכנות ושסתומי אוויר, מפעל לקילוף ופיצוח של שקדים וכן מענפי חקלאות כמו גידולי שדה, מטעי שקדים, רפת גדולה ודיר כבשים. לקבוצה היה בעבר מפעל נוסף בשם "שקדיה" שעסק בייצור מוצרי שוקולד וממתקים. המפעל נמכר בתחילת שנות ה-2000.


קבוצת גבע נודעת בכך שממנה יצאו הלהקות "הגבעטרון" ו"השיבולים". לרגל חגיגות השישים לקבוצה כתב דידי מנוסי, יליד המקום, את שירו "בת שישים" שהושר על ידי הגבעטרון.

"את ראשו של הגלבוע, מישהו צבע אדום מן הלול מודיע גבר כי האיר היום. בת שישים פוקחת עין ונועלת נעלה. יום גדול ממתין בפתח, זה היום שלה."

הארכיון גבע נוסד על ידי מרים רכס (מורה ותיקה) בשלהי 1991 ,לקראת חג היובל של קיבוץ גבע.

תחילה שכן הארכיון במגדל המים הראשון של הקיבוץ, שהתפנה בעקבות בנייתה של בריכת מים חדשה.

מקץ כמה שנים עבר הארכיון למקומו הנוכחי – מתחת לספריה וחדר העיון.


בשלב מסוים הצטרפה לארכיון ניקה ברזק שעבדה בו כשלושים שנה ופרשה בהגיעה לגיל 90. בהמשך תרמו עוד רבות וטובות להתפתחות הארכיון. נזכיר במיוחד את רבקה לבנה ז"ל ורבקה ארצי (עבדה בארכיון 12 שנים).

מנהלת הארכיון היום (2023) היא ענת נצר.

מימין: מרים רכס ז"ל וניקה ברזק תבדל"א - הארכיונאיות הראשונות בגבע. התצלומים באדיבות ארכיון גבע


תכולת הארכיון

בארכיון שמורים תמונות ומסמכים מהשנים הראשונות של הקבוצה ועד היום; פרוטוקולים מאספות גבע החל משנת 1934; עותקים של כל עלוני גבע; וכן ספרים שנכתבו על ידי חברי הקיבוץ.


לכל חבר/ה נשמר בארכיון תיק אישי ובו נאספים מסמכים תמונות ורשימות שלו/ה או אודותיו המתפרסמים בעלוני גבע או בעיתונות. כמו כן מחזיק הארכיון בתיקי הנצחה לנפטרים וכן תיקים לחלק מעוזבי הקיבוץ.


מאז 2020 נעשה ניהול התיקים האישיים (הטכניים) באופן ממוחשב ולא בקלסרים כבעבר.


פרט פיקנטי: בין חומרי הארכיון נכללים גם פריטים היסטוריים הקשורים לתולדות להקת הזמר המיתולוגית הגבעטרון.


לפני כעשרים שנה הותקנה במחשב הארכיון תוכנת מסד נתונים בשם "מסד" שהופקה על ידי מיכאל גל. באותה עת זו היתה תוכנה חדשנית וחלוצית והיא אפשרה לקטלג את פרטי הארכיון ומיקומם באופן ממוחשב (ארון, מדף, מיכל או תיק). עובדות הארכיון השקיעו עבודה עצומה בהכנסת החומרים למסד הנתונים הזה, מה שמקל על איתור מסמכים ותצלומים היסטוריים.


מאחר ופריטי הארכיון טרם נסרקו, הם גם לא מונגשים בשלב זה באינטרנט. ענת, מנהלת הארכיון מייחלת שיימצא תקציב לסריקת החומרים ולהנגשתם ברשת.


הקיבוץ מממן את כל הוצאות הארכיון, כולל ימי עיון.

התצלומים באדיבות ארכיון גבע


משתמשים

רוב לקוחות הארכיון הם חברי הקיבוץ שמחפשים מסמכים אישיים או תצלומים לצורך אירועים ומופעים פרטיים או ציבוריים (למשל חגיגות המאה לקיבוץ גבע).


לעיתים פונים לארכיון אנשים מחוץ לקיבוץ (מהארץ ומחו"ל) במטרה לאתר מידע על בני משפחתם, או אנשים שבילו בגבע במסגרת אולפנים ועליית הנוער ומחפשים חומרים נוסטלגיים.


יש המחפשים חומר לצורך עבודות מחקר אקדמיות או הפקת יצירות אמנות. כך למשל סטודנטית שכתבה עבודת מחקר על דליה רביקוביץ', או במאית שהכינה סרט על אילנה רובינא (רביקוביץ' ורובינא בילו מספר שנים בילדותן בקיבוץ).


אתרי מורשת וזיכרון בקיבוץ

- בכניסה לגבע, אחרי השער, ניצב תצלום גדול של קבוצת הראשונים.

- במרכז הקיבוץ עומד צריף ראשונים שבו נמצא מוזיאון קטן המציג פריטים מראשית ימי הקבוצה. בצריף הוקדש חדר אחד להנצחת הגבעטרון.

- מאחורי הצריף נמצא סלע "אבן הראשונים".

התצלומים באדיבות ארכיון גבע


מקורות

גבע, ויקיפדיה.

אתר האינטרנט הרשמי של גבע

אלון אלי. 31.5.2016. סיפורו של מקום: בית העלמין בגבע, TheMarker‏.

יעקובסון מיכאל. 1.3.2020. סיבוב בחדר אוכל ובית תרבות בקבוצת גבע, באתר 'חלון אחורי'

שטנר דוד. 1982. אל הגבעה שלנו : ששים שנה לגבע תרפ"ב-תשמ"ב 1981-1921, הוצאת גלובוס יוניטד.

הגבעטרון, ויקיפדיה.

bottom of page