top of page

ארכיון קיבוץ טירת צבי

רקע היסטורי

פריטים, דוגמת עלון הקיבוץ "בטירה" ותמונות שונות, אוחסנו בעבר במבנה מזכירות הקיבוץ ללא ארכיונאי רשמי. במלאת 20 שנה לטירת צבי התמנה החבר יוסף הראל (הוכברגר), ממייסדי טירת צבי, כארכיונאי. הוא ריכז את העלונים בתיקיות לפי השנים, הדביק תמונות על קרטונים וזיהה את האירועים, המקומות והאנשים המופיעים בהן על פי ידיעתו.


כאשר חלה יוסף, נכנס במקומו החבר אפרים יעיר (אדלר), גם הוא ממייסדי הקיבוץ. הוא קיבל לידיו בית סוכנות מוזנח ובו ריכז מסמכים, תמונות, קטעי עיתונים וכד' ותייק את כולם על פי הנושאים.


מאחר שלא היתה לו הכשרה פורמלית בתחום הארכיונאות, נסע אפרים לקיבוץ אפיקים ושם למד את הנושא מפי ישראל חופש. ליד הארכיון, דאג אפרים להציב צריף נושן ובנה בו תצוגה של צריף מגורים בראשית הקיבוץ.


כאשר קרס עץ ותיק וריסק את גג הארכיון, העביר אפרים את הארכיון לבית סוכנות אחר. לאחר פטירתו, קיבל על עצמו ניסן פלוטקין, חבר ותיק מעולי אמריקה, את ניהול הארכיון לשנים אחדות. אחריו נכנסה יזרעאלה כספי, מבנות הקיבוץ הראשונות, שניהלה את הארכיון לבדה שנים רבות ואף זכתה בתעודת הוקרה מארגון הארכיונאים. לידה, עזרה בת הקיבוץ חוי בן יצחק. לאחר שפרשה יזרעאלה עקב מחלה, (בשנת 2014), נכנס לארכיון בן הקיבוץ, ראובן אור שהחל בתיוק, רישום וקיטלוג דיגיטאלי של מסמכי הארכיון. לידו, הצטרף לשנים אחדות גבי בן דוד, גם הוא מבני הקיבוץ, שעסק בעיקר בתיוק וסידור התיקיות. אחרון חביב הצטרף לעבודת הארכיון משה יורב שידו רבה לו בנושאי מיחשוב.


הארכיון שוכן היום באגף אחד של בית הילדים הראשון שנבנה בטירת צבי. באגף השני, שוכן מרכז המבקרים "חצר הטירה" שאוצר פריטים שנאספו במשך השנים. הוא נוסד ומנוהל ע"י נילי שור וציפה רוט. ארכיון טירת צבי ממומן ע"י קהילת טירת צבי.

משמאל לימין: יזרעאלה כספי; חזית מרכז המבקרים "חצר הטירה" והארכיון; יוסף הראל; ראובן אור; אפרים יעיר וניסן פלוטקין; משה יורב. התצלומים באדיבות ארכיון טירת צבי


תכולה

בארכיון נשמרים פרסומים רשמיים של מוסדות הקיבוץ; פרוטוקולים של אסיפות חברים וועדות; קטעי עיתונים; תיקים אישיים של חברים ותושבים בעבר ובהווה; סמלים, אותות ותעודות שנאספו במשך השנים וכן אוסף של אלפי תצלומים, החל מיום העליה על הקרקע ועד היום.


הארכיון כולל גם ספריה ובה ספרים שנוגעים בצורה כזו או אחרת לטירת צבי. חלק ניכר מהתצלומים ההיסטוריים, ממוין ומקוטלג במחשב, כמו גם עלוני הקיבוץ לדורותיהם.


בנוסף, נשמרים בארכיון סרטים שנוצרו במשך השנים ובהם תיעוד אירועים, טבע, נוף והווי וכן ראיונות עם ותיקי הקיבוץ. כל הסרטים עברו דיגיטציה ושמורים במחשב.


מנהלי הארכיון מקווים להתחיל השנה (2023) בתהליך מיחשוב של הארכיון כולו בעזרת תוכנת קיסופט. כיום החומרים מקוטלגים באמצעות קבצי Excel ו-Word בלבד.


חלק מהחומרי הארכיון נמסרים לארכיון על ידי המוסדות השונים בקיבוץ וחלק נאסף על ידי הארכיונאים. פריטים נוספים מועברים ע"י צאצאי החברים שהלכו לעולמם.

משמאל לימין: חצר הטירה בשנתה הראשונה; צילום אויר של טירת צבי, קיץ 1938; הטירה ביום העליה כ'א בתמוז תרצ"ז 30.6.1937. התצלומים באדיבות ארכיון טירת צבי.


פריטים ייחודיים הראויים לציון מיוחד:

  • בהיות טירת צבי הקיבוץ הראשון בתנועת הקיבוציים הדתיים שעלה על הקרקע, במסגרת תנועת "חומה ומגדל", נשמרים בו פריטים בעל ערך קיבוצי ותנועתי מורחב. הערה: מאחר שטירת צבי התיישבה במיקום מרוחק, מבודד ומוקף במאהלי בדואים, הוא סבל רבות מהתנכלויות ופעמיים אף הותקף במטרת כיבוש ועמד בהן בגבורה.

  • בארכיון יומן תחנת הנוטרים שנשמר כמעט בשלמותו.

  • בארכיון שמור נס הקוממיות שניתן לטירת צבי ב 1955. הערה: תנועת "הקיבוץ הדתי", אליו משתייכת טירת צבי, שילמה את המחיר הכבד ביותר במלחמת העצמאות כאשר חמישה מעשרת יישובי הקבע שלה, נאלצו להקים את יישובים במקום אחר ומספר הנופלים בקרבות היה הגבוה ביותר (יחסית ובערך מוחלט) מבין כלל תנועות ההתישבות. טירת צבי היא היחידה שזכתה לקבל את הנס והתעודה הנלווה אליו. הנס מועלה מידי שנה לבמה בטקס יום העצמאות.

נס הקוממיות. התצלום באדיבות ארכיון טירת צבי

משתמשים

ארכיון טירת צבי מוכר היום בחוגים רבים. הוא מסייע על בסיס קבוע לחוקרים ומתעניינים אחרים במסמכים, ראיונות, תמונות וכד'. על בסיס חומריו חוברו עבודת מחקר רבות, החל מעבודות של תלמידי בתי ספר וכלה בעבודות אקדמיות.


מנהלי הארכיון משתדלים לשמר את מורשת טירת צבי בכתבות שונות, תמונות ומצגות וכן מסייעים למופעי חינוך ותרבות.


אתרי מורשת נוספים בקיבוץ

  • מרכז מבקרים "חצר הטירה". בעליה על הקרקע מצאו המתיישבים חווה ערבית שנמכרה למוסדות הישוב היהודי. החווה היתה מוקפת חומת לבני בוץ ובתוכה מבנה דו קומתי מרשים שכונה על ידם "הטירה" ואף נתן לה את שמה. (צבי, הוא הרב צבי הירש קלישר, ממבשרי הציונות שקדם אף להרצל). מבני חצר הטירה קרסו זה מכבר ודגם "חצר הטירה" מנציח את מה שהיה. במבנה ההיסטורי שנבנה מחוץ לחומת הטירה נבנה מוזיאון מקומי האוצר בתוכו חפצים וסיפורים, מההיסטוריה של טירת צבי. מקצתם מימי הקמת הקיבוץ ומאבקיו באויבים שביקשו להכריתו ומקצתם חפצים שעשו "עליה" ואמצעים שעזרו להתמודדות עם האקלים החצי מדברי.

פריטים היסטוריים במוזיאון "חצר הטירה", התצלומים באדיבות ארכיון טירת צבי

  • חדר עיון על שם הרב צבי הירש קלישר שוכן במבנה ששימש בזמנו כמרפאה (ובו שוכן גם חדר תעסוקה לותיקים בשם "ידי זהב"). בחדר מוצג ספר תורה ששימש את הרב קלישר ונערכים בו מפגשי חברים ונוער.

  • בחזית בית הכנסת בטירת צבי הוצב פסיפס מנורת שבעת הקנים שנמצאה בבית כנסת מהמאה 5-6 ליד טירת צבי.

  • אתרי מורשת נוספים בקיבוץ: "הסליק" המקורי ששכן מתחת לרצפת מחסן התבואות; מגדל המים שכבר מזמן איבד את מטרתו הראשונית; "העמדה הצפונית", אחת משלוש עמדות ומגדל המים שנבנו בפינות המחנה ב1940.

התצלומים באדיבות ארכיון טירת צבי

מקורות

bottom of page