top of page

ארכיון שדה ורבורג


רקע היסטורי

שְׂדֵה וַרְבּוּרְג הוא אגודה שיתופית במישור החוף ליד העיר כפר סבא, השייך למועצה אזורית דרום השרון. הכפר הוקם בשנת 1938 על ידי עולים מגרמניה שאליהם הצטרפו עם הזמן עולים מצ'כיה, הונגריה ומפולין וכן מתיישבים מארץ ישראל. המושב נקרא על שמו של ד"ר אוטו ורבורג, פעיל ציוני, איש מדע ובוטנאי, נשיאהּ השלישי של ההסתדרות הציונית.


במושב 120 נחלות, 16 משקי עזר, ושלוש הרחבות שבהן 136 יחידות.

פרט פיקנטי: בשנת 2007 לרגל חגיגות ה-70 שברו חברי המושב את אחד משיאי גינס בהכינם את ״סלט החסה הגדול בעולם״ (משקלו 10 טונות).


תיעוד עצמי לא עמד בראש מעייניהם של חלוצי היישוב בשל תלאות הקיום היומיומי ובעיות הביטחון. יתר על כן, באותה עת רק מעטים ביישוב ובכלל החזיקו ברשותם מצלמה. התיעוד הצילומי התבסס בעיקר על אלבומים משפחתיים מן העבר באירופה ועל מצלמתו של הנס להמן ז"ל שהנציח את אירועי הכפר, אנשיו ונופיו בכישרון רב. מסמכים הקשורים לפעילות השוטפת של הנהלת היישוב נכתבו ב-20 השנים הראשונות בגרמנית.


לקראת שנת ה-70 לייסוד הכפר (2008) יזמה החברה נורית שטרנברג הקמת ארכיון בכפר. היא פנתה לאורי שחם להצטרף אליה ובהמשך הצטרפו מתנדבים נוספים. הם לקחו על עצמם את המשימה ונערכו בהתאם: ביקרו בארכיונים וותיקים, למדו את רזי מקצוע הארכיונאות, השתתפו בהשתלמויות מטעם איגוד הארכיונים בקיבוצים ובמושבים ובהדרגה נכנסו גם לעולם הדיגיטלי שהוא צורך בסיסי היום בתחום הארכיונאות.

בתום כשלוש שנים של עבודה מאומצת, בתנאי צפיפות, התקבלה בהנהלה הצעתם של נורית ואורי להקצות משאבים לשיפוץ מבנה ישן, ששימש בעבר כמרפאה, ולהסבתו לארכיון-מוזיאון מקומי. תהליך הבניה היה כדברי נורית ואורי "ארוך, מרתק ומאתגר". האדריכלים שולה יעקב ואילן מידר והמעצבת הגראפית טל דקרס השקיעו ממיטב כשרונם ומרצם בתכנון מבנה הארכיון. צוות הארכיון, שהיה שותף בכל שלב בתהליך, סייע אף הוא.


בסופו של דבר נבנה מבנה מאופק וצנוע, השומר על קווי התכנון המקוריים ומייצג את ערכי הכפר ואופי תושביו. הבחירה בחומרים הטבעיים, אבן, עץ, בטון וזכוכית והצבעוניות של חומרי האדמה והטבע גורמים למבנה להראות מעבר לזמן ולמקום ומעבר לאופנה זמנית ברת- חלוף.


פריטי הארכיון נאספו מבתי התושבים, ראיונות עם וותיקי היישוב ותרגום עדויות שנכתבו במקור בגרמנית. בנוסף הוסדרו פעילות ההנצחה של התושבים שהלכו לעולמם.








תוכנית הארכיון המשופץ. התצלום באדיבות ארכיון שדה ורבורג


מעבר לתיעוד ההיסטוריה המקומית הוגדרו לארכיון עוד מספר מטרות:

- קירוב הקהילה לעברה באמצעות הנגשת חומר היסטורי, חידוש קשר עם חברים שעזבו והפצת מידע באתר הכפר.

- עידוד חברים להתנדבות בתחומים שונים בארכיון-מוזיאון.

- הנצחת זכרו של ד"ר אוטו ורבורג.

- הנצחת בני המקום שהלכו לעולמם.

- הרחבת הנגישות הדיגיטלית.


הארכיון עובד היום עם תוכנה של חברת "קיסופט". כמו כן הארכיון מתפעל אתר בית באינטרנט, דף פייסבוק וקישור לפורטל "סיפור מקומי".


העבודה הארכיונית היום-יומית מתבצעת בהתנדבות. כיום פועל צוות מתנדבים שחלקם פעילים על בסיס 2-3 שעות שבועיות (כל מתנדב מופקד על תחום ספציפי).


הארכיון פועל תחת הנהלת הכפר, אשר תומכת ומממנת אותו. יו"ר האגודה, מקפיד להשתתף בפגישות צוות הארכיון בשל החשיבות הגבוהה שהוא מייחס למוסד הזה.

התצלומים באדיבות ארכיון שדה ורבורג


תכולת הארכיון

פרט למסמכים ולתצלומים ההיסטוריים הארכיון מכיל כלים חקלאיים וכלי בית עתיקים, מכשירים ביתיים ישנים (מכונת כתיבה, פטיפון, רדיו, מכונת תפירה ועוד) וכן רסיסי פגז ממלחמת העולם הראשונה.

להלן מספר פריטי פיקנטיים האגורים בארכיון:

- ארון המכיל ציוד מהמרפאה הישנה.

- שמלת כלה של אחרונת המייסדים (נפטרה בגיל 107).

- ספר תורה משנת 1900.

- כתר תורה.

- אוסף של עבודות אומנות מקומית.

- אחת מגולות הכותרת של ארכיון שדה ורבורג היא עזבונו של ד"ר אוטו ורבורג. הוא כולל אוסף נדיר של מסמכים מתורגמים שמקורם בארכיון הציוני ובעזבון שנתרם על ידי נכדיו, פרופ' גבי ורבורג ופרופ' מיכאל ורבורג.

התצלומים באדיבות ארכיון שדה ורבורג


פעילויות

הארכיון מקיים מפגשים חינוכיים עם תושבי הכפר ועם תלמידי בית הספר היסודי.

הארכיון מסייע לתלמידים בעבודת השורשים.


מקורות

  • דף הבית של הארכיון

  • שדה ורבורג – מסע על ציר זמן באתר "סיפור מקומי".

  • שדה ורבורג, ויקיפדיה

  • שדה ורבורג (ישראל), דף שער בספרייה הלאומית.

  • שורק אמוץ. 2013, שדה ורבורג – 1938-2013, הוצאת ארכיון/מוזיאון שדה ורבורג

  • שחם אורי. 2013. סיפור לנופר שנולדה כאן בכפר: מוקדש לכל הילדים שרוצים לדעת איך היה פעם בשדה ורבורג, הוצאת ארכיון/מוזיאון שדה ורבורג


bottom of page