top of page

ארכיון תיאטרון הקאמרי


רקע היסטורי

התיאטרון הקאמרי הוא התיאטרון העירוני של תל אביב, המהווה אחד מהתיאטראות הגדולים והחשובים בישראל. בשנת 2005 זכה התיאטרון בפרס ישראל על תרומה לחברה ולמדינה.


ארכיון התיאטרון הקאמרי לא הוקם ביום אחד. עוד לפני הקמתו הרשמית על ידי גרשון פלוטקין, שחקן ובמאי הבית של התיאטרון, נאספו חומרים לתיעוד על ידי אנשים אכפתיים בסביבת התיאטרון. פלוטקין ייסד רשמית את הארכיון רק עם יציאתו לגמלאות.


גרשון פלוטקין נפטר ב-1992 ואת תפקידו כארכיונאי התיאטרון ירש זאב רייכל, אוהב תיאטרון ואספן בפני עצמו. רייכל ישב בחדר קטן ואינטימי בתיאטרון ששכן באותה עת בדיזינגוף-פינת פרישמן (היום משכנו של בית ליסין). הוא שקד לבדו על אירגון האוסף הראשוני בתוך תיקים מסודרים וממוספרים. בכל תיק של הצגה שעלתה אי פעם בקאמרי נארזו תמונות, פלקטים, שרטוטי תפאורה, ציורי תלבושות, כתבות וביקורות בעיתונות, ספרי הצגה מקוריים, תכתובות רלוונטיות ועוד.

זאב רייכל, התמונה באדיבות ארכיון תיאטרון הקאמרי

מורים ובמאים רבים, שפקדו את החדר הקטן ההוא כדי לאתר מחזות לצורך הפקה במסגרות שונות, חידדו לזאב רייכל את ההבנה שיש מקום להקמת ספריית מחזות ראויה לשמה. תחילה הוקמה הספרייה באותו קיטון שהיה לזאב בפרישמן ובשנת 2000 עברו הארכיון והספרייה, יחד עם תיאטרון הקאמרי כולו, למשכנם החדש, המכונה "המשכן לאמניות הבמה". הארכיון נמצא עד היום במשכן הזה וסביבו חדר עיון הכולל כ־25 מקומות ישיבה.


בשנת 2008, לאחר מותו של זאב רייכל, קיבלו על עצמם ד"ר אבי ברכר ויורם אמיר (שחקן, במאי ומורה לתיאטרון) להמשיך במיזם החשוב. בראשית כהונתם כללה הספרייה 900 מחזות ומאז ועד היום היא צמחה לקרוב ל־5000 מחזות. את הארכיון מנהל היום יורם אמיר ולצידו מסייע צוות מתנדבים גדול הכולל בעיקר תלמידי תיכון (במסגרת "מחויבות אישית"). יורם פעל במרץ למישוב החומר וקיטלוגו (כל הצגה שעלתה בתיאטרון הקאמרי מ-1944 ועד היום מקוטלגת על פי שם המחזה, שם המחזאי, שם המתרגם/ מעבד, סוגה, מספר משתתפים, וכן תקציר).


חומרי הארכיון מגיעים מתרומות ועיזבונות של שחקנים ובימאים שפעלו בעבר בתיאטרון ומאספנים וחובבי תיאטרון שליבם נדיב להפקיד את אוצרותיהם לרווחת הציבור. כך למשל, חומרים מעזבונו של נתן כוגן, ממייסדי הקאמרי, (כולל בין השאר טקסטים מקוריים של להקת הבריגדה היהודית), מחזות שנשתמרו אצל השחקן אלברט כהן, או מחזות מעיזבונו של הבמאי אלכסנדר הדרי.


פעילותו השוטפת של הארכיון ממומנת מתקציב התיאטרון.

חדר העיון. התצלום באדיבות ארכיון תיאטרון הקאמרי

תכולת הארכיון

- הארכיון מכיל אלפי תצלומים ומסמכים היסטוריים מגוונים בעלי ערך היסטוריוגרפי ואמנותי, הקשורים בעקיפין ובמישרין בתולדות התיאטרון.

- אוסף המחזות: מחזות עכשוויים (כאלו שעולים על במות מגוונות, ולא רק בקאמרי), כגון המחזה "אדיפוס" בעיבוד מודרני העולה בימים אלו בתיאטרון הקאמרי, לצד מחזות קלאסים, כגון "המלך ליר" לשייקספיר בתרגומו של שמואל לייב גורדון מ-1899.


- אוסף התרגומים. כך למשל, כ־10 תרגומים שונים של המחזה "המלט" לשייקספיר.


- אוסף מונולוגים (לאודישנים ועוד) הממוינים בקלסרים עפ"י נושאים.


- אוסף תכניות של הצגות. למשל, תכניות של הצגות שהועלו על במות האוהל, לי-לה-לו, תיאטרון זווית, גיורא גודיק ועוד.


בימים אלו נסרקים תיקי ההצגות של הקאמרי בין היתר במטרה להנגישם באתר הבית של התיאטרון.

התצלומים באדיבות ארכיון תיאטרון הקאמרי


משתמשים

משתמשי הארכיון הם בעיקר: במאים, מורים לתיאטרון, שחקנים, תלמידי בתי ספר למשחק, תלמידי תיכון ואוהבי תיאטרון מכל קצוות הארץ.


פעילויות

הכניסה לעיון בארכיון והספרייה היא חינם ובתיאום מראש בלבד.

לאחרונה הוקמה בתיאטרון פינת שבה ניתן לצפות בהצגות העבר של הקאמרי.

התיאטרון הקאמרי מקיים סיורים לקבוצות מגוונות: תלמידי תיכון, שחקנים, יחידות צבאיות, קבוצות של מקומות עבודה ועוד. הסיור מלווה בהסברים אודות ההיסטוריה של תיאטרון הקאמרי ובצפייה בחומרים היסטוריים של הארכיון.

פינת הצפייה בארכיון. התצלום באדיבות ארכיון תיאטרון הקאמרי

מקורות

אתר האינטרנט הרשמי של התיאטרון הקאמרי.

סרטונים בערוץ של התיאטרון הקאמרי, באתר יוטיוב.

התיאטרון הקאמרי - רשימת כל ההצגות.

קורות חיים: התיאטרון הקאמרי באתר פרסי ישראל.

אודות תיאטרון הקאמרי באתר עיריית תל אביב

ארכיון התיאטרון הקאמרי של תל אביב 1944–1948 מתוך: האוספים הדיגיטליים של ספריית יונס וסוראיה נזריאן, אוניברסיטת חיפה.

ספרים הקשורים בתיאטרון הקאמרי, בקטלוג "מרחב" של הספרייה הלאומית

גרשון פלוטקין, בתוך: לב-ארי, שמעון "מדריך 100 שנה לתיאטרון העברי", באתר החוג לתיאטרון של אוניברסיטת תל אביב.




bottom of page