top of page

בירה חדשה מתוצרת ישראל


נשבע לכם שלא ידעתי. בהן צדק לא ידעתי. אני אוסף פריטי אלכוהול. בעיקר ישראלים. יש לי אוסף של כ-6000 בקבוקי אלכוהול מיניאטוריים מכל העולם וכן מישראל אבל כל האוספים האחרים שלי שקשורים לאלכוהול הם רק מישראל. בקבוקי אלכוהול גדולים מארץ ישראל (פלשטינה), ניירת בנושא וכן תוויות של יין וגם מספר מצומצם של תוויות בירה בעיקר מפלשטינה.


לפני יומיים פירסם בפייסבוק בחור שאני לא מכיר, בשם תומר, שיש לו כמאתיים בקבוקי בירה (ריקים לצערי) ישראלים צעירים (מחמש שש השנים האחרונות) שהוא רוצה למסור. אני לא אוסף בקבוקי בירה ובטח ובטח לא צעירים. הסתכלתי בתמונות והתוויות ברובם הגדול היו מרשימות. וכאן אני מגיע למה שנשבעתי לכם שלא ידעתי: עשרות יצרני בירות. מבשלות בוטיק ישראליות בכמויות אדירות. פחדתי שזה יגיע לסוחר או לאספן שירצה למכור ויצרתי איתו קשר ונפגשתי איתו ועם בת זוגתו. זוג צעיר ומקסים. פיטפטנו רבות וארזנו את הבקבוקים אשר בנסיעה זהירה הגיעו לבן גוריון עשר – היסטוריה ישראלית על המדף. האבק הוסר מהם, הם חולקו ליצרנים שונים, צולמו וחלקם הגדול כבר עלה על מדף התצוגה.


אחד הדברים ששימחו אותי היה שחלק גדול מהבירות מגיע ממבשלות בוטיק נושאות שמות עבריים / ישראלים ולא נסיון להתהדר ב"חוצלארציות". נגב, איזיס (ISIS) (לא קבוצת הטרור), וילדע חייע, הגיבור, הרצל, אלכסנדר, הדיקטטור, שפירא, מלכה, בזלת, גליל, הדובים, אבירם, גולדה, עמק האלה, קלרה, ערבה, כברה, רונן, מידן, גינגית, ברזל ועוד.


בירה חדשה מתוצרת ישראל אוסף הדי אור
בירה חדשה מתוצרת ישראל אוסף הדי אור

הבירה בישראל מיוצרת בעיקר על ידי שתי מבשלות גדולות: טמפו משקאות ומבשלות בירה ישראל. במהלך העשור האחרון הוקמו מבשלות בוטיק רבות ברחבי המדינה. הידועות בהם הם: מלכה, אלכסנדר, נגב, שפירא, בזלת, דובים ועוד.

בירה היא משקה אלכוהולי שנעשה בתהליך של תסיסה (שעורה, חיטה, שיבולת שועל או דגנים אחרים) ובישול. מרכיבי הבירה משתנים ולכן הטעמים רבים ומגוונים. הבירה כמשקה קיים אלפי שנים. באופן עקרוני הבירה מתחלקת לשני סוגים: לאגר (מוכרת גם בשם פילזנר) ואייל. לטעמם של רבים (וגם שלי) בירה מסוג אייל עשירה יותר מבירת הלאגר.


הבירה היא מוצר פופולרי המיוצר בידי מבשלות רבות ברחבי העולם. מבשלות הבירה הפכו במשך השנים לתאגידי משקאות ויין גדולים. למשל, הייניקן, טובורג, קרלסברג, סטלה, גינס, באס, באדווייזר ומילר האמריקניות, קורונה המקסיקנית, לף הבלגית וייהנשטפאן. טבעי שבצד תאגידי הענק יצוצו מבשלות בוטיק רבות.


בישראל מייצרת חברת טמפו משקאות את הבירות גולדסטאר, מכבי, נשר ואחרות - חלקן תחת מותגים פרטיים. "מבשלות בירה ישראל" (מב"י) מייצרת את טובורג לסוגיה וקרלסברג. למבשלה שבאשקלון יש גם רישיון ייצור של בירה גינס.


בשנים האחרונות נכנסו לישראל מבשלות בוטיק שמייצרות בירות הנחשבות לאיכותיות יותר. ביניהן: בירה אלכסנדר, בירה ג'מס, בירה מלכה, ובירה שפירא.


להלן נוסיף מספר מילים על כמה ממבשלות הבירה שהוזכרו כאן (נלקח מהפירסומים שלהם באינטרנט):

"בירה נגב" - מבשלת הנגב בע"מ הוקמה ב-2008 על ידי יוחאי קודלר וחיים בן עשור. היא מבשלת בירה בוטיק ישראלית הנמצאת בקריית גת ומייצרת את המותג בירה נגב. המבשלה החלה את דרכה עם שלושה סוגי בירות: נגב אמבר אייל, נגב פסיפלורה ונגב פורטר אלון. בשנת 2011 נרכשה המבשלה על ידי חברת נורמן פרמיום וכיום נמצאת בבעלותה. כיום מנהל את המבשלה שגיב קרלבוים והבשלן הראשי הוא תומר רונן. בשנת 2016 נקנתה המבשלה על ידי חברת Beerbazaar ושמה שונה למבשלת הארץ.


"בירה איזיס" - המבשלה ממוקמת במושב דקל בקצה הנגב המערבי ליד גבול מצרים המבשלה מייצרת בירות מסוג אייל, טריות ועשירות בטעמן, המאזנות בין מתיקות הלתת המרירות הריחנית פירחונית של הכישות, הפירותיות וטעם "הלחם" של השמרים בירה קלה וחלקה לשתיה.


"בירה וילדע חייע" - נוסדה בשנת 2015. היא נולדה דרך פרויקט מסכם בלימודי עיצוב. שם, לאחר מאמצים רבים, נוצר הקשר בין קונספט ייחודי ובירה איכותית. הבירה מיוצרת במבשלת מוסקו, על פי מתכונים מקוריים. יש לה 3 סוגים של בירות: סטאוט, אמבר, וחיטה וכל סוג מיוצג על ידי דמויות וכלי זמר שונים וסיפור מאחוריהם.


"בירה גיבור" - מבשלת הגיבור הוקמה ב 2012 בכפר תבור, המבשלה הוקמה מתוך החיבה ותשוקה לנוזל המריר ומתוך רצון להביא מוצר איכותי ישראלי שכל לגימה ממנו תביא חיוך של אושר והנאה .

בשנת 2017 עברה המבשלה לכרמיאל למקום חדיש ומודרני, בתהליך ההקמה של המבשלה החדשה החליטו להמשיך ולהתמקד בייצור של בירה איכותית וטרייה תוך הקפדה על כל שלב בייצור שיבטיח שהלקוח יוכל לחוות את אותה חווית בירה ראשונית ששומרת על ארומות, טעמים ואיכות של מבשלת הגיבור.


"בירה הרצל" - למאור הלפמן ורוג'ר מור שהפכו אגדה למציאות ואת אהבתם לבירה למבשלה הירושלמית הראשונה. מבשלת "הרצל" קמה לתחייה בלב שכונת תלפיות כמו בסיפור המזכיר אגדה. עם רקע בבישול בירה ביתית והתמחויות במבשלות המובילות באירופה, הניעו את חזונם להקים מבשלה ייחודית ויגיש לעולם בירה ירושלמית עסלית. ב"הרצל" מבשלים בירות אחרות וחצופות עם טעם ודיבור ירושלמים – כך למשל, לקחו מתכון מהמאה ה-15המזוהה עם הבירה החביבה על דמותו של הנזיר טאק מסיפורי רובין הוד, הוסיפו לדבש תבלינים מקומיים והעניקו לה את השם "דולצ'ה דה עסל".


"בירה אלכסנדר" - היא מבשלת בוטיק ישראלית ששמה לה למטרה ליצור בירה ישראלית מעולה. הם מגישים בירה טרייה, לא מסוננת ולא מפוסטרת. כל דרך המחשבה שלהם ממוקדת ביצירת בירה טעימה ומהנה ככל שניתן.


"בירה הדיקטטור" - המותג "הדיקטטור" נכנס בסערה לחיי חובבי הבירות הישראליות. הרודן הצעיר הוא מותג עצמאי המבושל במבשלת "הארץ" הממוקמת בקרית גת. דיקטטור אבל בוטיק. ליין הirish red, מעביר בצורה מושלמת את כל הוייב של המשוגע של הבירה הססגונית הזאת. החל מתווית הבקבוק שמבהירה לנו כי מדובר כאן בבירה שהיא פרש לחלוטין, והאנשים שעומדים מאחוריה אוהבים אווירה קלילה וצעירה, ועד לבירה עצמה. שלמרות היותה מותג צעיר יחסית, מבושלת בצורה מקצועית, איכותית, וללא ספק, עושה את העבודה שלשמה היא נוצרה.


"בירה שפירא" - הסיפור שלה הוא על שני אחים ובירה אחת. הוא קורה בירושלים. הוא מתחיל במטבח ביתי, עם קערות פלסטיק וצינורות מאולתרים, ונגמר במבשלה מאובזרת עם הציוד המתקדם ביותר בעולם. באמצע זכו במספר מדליות בתחרות מבשלות ביתיות, התמחות ארוכה בארה"ב, והמון תשוקה. עכשיו יש להם מבשלה ויש להם בירה. בירה שפירא.


"בירה מלכה" - היא מבשלת בירת בוטיק ישראלית. מיוצרת מאז שנת 2006 במבשלה ביחיעם. המים המשמשים לייצור הבירה נשאבים ברובם ממעיינות הגעתון הסמוכים. מנכ"ל החברה ומייסד המבשלה הוא אסף לביא, בירה מלכה נמנית עם שתי מבשלות בירות הבוטיק הראשונות בישראל, והיא נחשבת גם אחד ממותגי בירת הבוטיק הבולטים בשוק.‫ במסגרת המותג מיוצרות כמה בירות שונות: חיטה (בסגנון בווארי, 5% אלכוהול), בהירה (בלונד אייל בלגית, 6.5% אלכוהול), אדמונית (פייל אייל אנגלית, 5.5% אלכוהול) וכהה (סטאוט אירית, 6% אלכוהול).


"בירה בזלת" - מיוצרת במבשלת הבירה של הגולן, הממוקמת בתוך מרכז התיירות קסם הגולן, מייצרים ומגישים בירה ממימי מעיינות הגולן. ארבעה סוגי בירה הם עושים: פילזנר בהירה ומצויינת, בירת חיטה טובה, בירת אייל ענברית ובירת דאבל בוק נדירה, כבדה ומיוחדת. מבשלת בעיקר לעצמה ולמספר נקודות נבחרות בירה טרייה ואיכותית.


כתיבה: הדי אור



bottom of page