top of page

בית אבא ברמת גן


ד"ר אַבָּ"א אֲחִימֵאִיר (אַבָּא שָׁאוּל גֶיְסִינוֹבִיץ'; ז' בחשוון תרנ"ח, 2 בנובמבר 1897 – ה' בסיוון תשכ"ב, 6 ביוני 1962. פירוש ראשי התיבות של שמו הפרטי אב״א הוא אבא בן אייזק ) היה ממנהיגיה האידיאולוגיים הבולטים של הציונות הרוויזיוניסטית (יריב פוליטי מר למפא"י ולסוציאליזם), תנועת הנוער בית"ר וברית הציונים הרוויזיוניסטים, עיתונאי, פובליציסט, היסטוריוסוף וסופר ישראלי (חתן פרס ז'בוטינסקי לספרות ולמחקר). נודע גם בשמותיו הספרותיים, בהם: א. שמאי, א. גיא, א. מערבי, א' מדיני, אבא סיקרא, אבישי, אבא אריכא, א. אסיר-ציון וסתם מקשן. זאב ז'בוטינסקי כינהו: "מורנו ורבנו".


על ההפגנות של ה"בריונים" נגד ממשלת המנדט ישבו אחימאיר וחבריו כמה פעמים בכלא המנדטורי ולבסוף הוא נדון ל-21 חודשי מאסר אותם "בילה" בכלא הירושלמי.


לזכרו של ד"ר אחימאיר ו"ברית הבריונים" הוקם אתר אינטרנט.


על שמו של אבא אחימאיר הוקם מעוז של תנועת הנוער בית"ר בעיר קריית אתא, הפועל באופן קבוע ומציע מגוון פעילויות לבני הנוער בעיר.


במאי 2016 הקדיש ארגון "לימוד" את הכנס שלו במינסק, בירת בלארוס, ובעיר בוברויסק - לזכרם של בני העיר ברל כצנלסון ואב"א אחימאיר. בכנס בשתי הערים הוצגו תערוכות צילומים של שני האישים ונישאו הרצאות לזכרם. שלושת ילדיו של אחימאיר - זאבה, יעקב ויוסי - השתתפו באירועים לכבוד אביהם.


בית אבא ברמת גן
בית אבא ברמת גן

בדירתו בלב שיכון הוותיקים ברמת גן (רח' ניצנים 12), בבית שבו חי בעשור חייו האחרון (עד פטירתו בשנת 1962 והוא בן 65) הוקם ב-2008 "בית אבא" - מוזיאון וארכיון שבו מוצגים ספרייתו, חדר עבודתו, כל עיזבונו הספרותי (מאמריו וכל מה שפורסם עליו, מכתבים אליו וממנו), מוצגים היסטוריים וצילומים הקשורים לקורות חייו ולהגותו. בארכיון קיימים גם מדורים המוקדשים לצייר יוסי שטרן ידידו, לפרשת רצח ארלוזורוב, לעשרות אישים נוספים, וכן כל ספריו של אחימאיר והספרות שנכתבה ונתפרסמה עליו.


דגש מיוחד ניתן בארכיון ל"ברית הבריונים" - המחתרת האנטי-בריטית הראשונה שקמה ביישוב על-ידי אב"א אחימאיר בתחילת שנות ה-30 של המאה ה-20, שהיתה הגרעין הראשון לפעולתו המאוחרת יותר של האצ"ל.

בנו של אב"א אחימאיר, יוסי (עיתונאי, יועץ תקשורת, ח"כ לשעבר וכיום יו"ר מכון ז'בוטינסקי), מארח במקום קבוצות מבקרים ומתעניינים, ומספר על אביו, קורותיו ופעולותיו, ועל הפרשיות שבהן נכרך שמו. כמו כן מוקרן למבקרים סרט תיעודי. לאחר ההרצאה והסרט מתנהלת שיחה עם הנוכחים כדי להחליף שאלות ודעות, להעריך ולבקר.


מקורות נוספים

[1] פירוש ראשי התיבות של שמו הפרטי אב״א הוא אבא בן אייזק.

bottom of page