top of page

בית הפלמ"ח ברמת אביב



עמותת דור הפלמ"ח הוקמה בשנת 1984 במטרה לפעול בכל תחום להנחלת מורשת הפלמ"ח. יעדה המרכזי היה לבנות את בית הפלמ"ח, אשר אמור לשמש כמוזיאון לתולדות הפלמ"ח ומורשתו וכן ארכיון שיכיל מקורות לתולדות הפלמ"ח, מקום לימוד ומחקר ומקום התכנסות ומפגש לחברי הפלמ"ח.


מוזיאון הפלמ"ח הוא מוזיאון המתעד את מורשת הפלמ"ח באמצעות סיפור עלילתי, המדגים את השלבים השונים בתולדות הארגון: הקמת הפלמ"ח ואימונו, המאבק במנדט הבריטי, השותפות במוסד ההעפלה ושותפותו במלחמת העצמאות. המוזיאון הוקם בשנת 2000 ביוזמת עמותת דור הפלמ"ח, ולאחר השלמתו הועבר לרשות יחידת המוזיאונים של משרד הביטחון. הוא שוכן ברמת אביב שבתל אביב.


המוזיאון בנוי סביב חורשת אורנים על גבי רכס כורכר, ומבנהו מכיל דימויים של מלחמה ותקומה, כמו למשל השימוש בבטון חשוף ועץ גס. מבנה המוזיאון תוכנן על ידי האדריכלים צבי הקר ורפי סגל.



בית הפלמ"ח כולל שתי תצוגות קבע מרשימות: האחת היא "מסע פלמ"ח" – סיפור פלוגות המחץ (פלמ"ח) של ארגון ה"הגנה". באמצעות הצגת סיפורו של הארגון ולוחמיו, מקבל המבקר מבט מרתק אל תקופת קום המדינה, ואל אירועים שונים המהווים נקודות ציון בהיסטוריה של הקמת מדינת ישראל – מהאימונים, דרך המאבק בשלטון הבריטי וההעפלה ועד למלחמת העצמאות.


התצוגה פורשת סיפור אנושי מרתק המלווה בתפאורה תלת-מימדית, סרטים ואפקטים רבים, בשילוב חומרים דוקומנטריים.


הסיור הוא בעברית. דוברי אנגלית, ספרדית, רוסית, צרפתית וסינית מקבלים אוזניות תרגום.


תצוגת הקבע השנייה היא - "יד לגח"ל ולניצולי השואה במלחמת העצמאות" – סיפורם המרגש ויוצא הדופן של ניצולי השואה והעולים החדשים, שהגיעו ארצה לקראת מלחמת העצמאות ובמהלכה, ונטלו חלק בקרבות. רבים מהם שילמו בחייהם, מהם שנפלו כ"נצר אחרון", מבלי להשאיר אחריהם אף קרוב משפחה.


התצוגה נערכת בצורת "מסע" הלוקח את המבקר לסיור בנופים גאוגרפיים ובאירועים היסטוריים, שנע בעקבות קבוצת צעירים המתגייסים לשורות הפלמ"ח עם הקמתו. זהו סיפור דרמטי בסביבה תאטרלית, משולב בחומרים דוקומנטריים. מהלך האירועים, הרקע ההיסטורי, אופיו ופעילותו של הפלמ"ח מובאים כולם באמצעות סיפורם של אנשי הקבוצה. סביבת הסיפור האנושי, "הסיפור הקבוצתי", היא תפאורה הבנויה כתמונות מלוות בפסקול, סרטים ואפקטים אחרים. המבקר נע למעשה בתוך חלל תפאורות תלת ממדיות המשולב באפקטים ותוכניות אור-קוליות בטכנולוגיות מתקדמות.


עיצוב הפרויקט (בראשות אליאב נחליאלי) זכה בפרס THEA לשנת 2000 (Theme Entertainment Association).

הסיור בתצוגות הקבע מחייב תיאום מראש. ניתן לבקר רק באחת משתי תצוגות הקבע בסיור אחד. כל סיור נמשך כשעה וחצי, עם אפשרות להארכה עפ"י בקשת המבקרים. הוא מתבצע בקבוצות של כ- 25 איש.


בנוסף בבית הפלמ"ח שני חדרי אוספים רחבי היקף (המרכזי: "אוצר תמונות הפלמ"ח"), תערוכות מתחלפות, ספריה רחבה בנושאים רלוונטיים (כולל של סרטים), ארכיון ממוחשב, וכן אודיטוריום "מלווי השיירות" המארח עד 370 אורחים בכנסים ואירועי תרבות.


מדי שנה נערך במוזיאון טקס ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל.


המוזיאון משמש גם אכסניה לחברי "עמותת דור הפלמ"ח" ולחברי "דור ההמשך" לאירועים ייחודיים ואישיים. במבואת המוזיאון מוצגות תערוכות מתחלפות.


מאז פתיחתו של המוזיאון ביקרו בו למעלה משני מיליון מבקרים. כמחצית מקרב כלל המבקרים היו תלמידים וחיילים, שהם קהל היעד המובהק של המוזיאון.


צוות ההדרכה של המוזיאון הכין למבקרים תוכניות הדרכה מיוחדות שנועדו להרחיב ולהעמיק את חוויית התצוגה במוזיאון. במסגרת מוצעות לעשרות כיתות של תלמידים מרחבי הארץ, פעילות סדנאית מגוונת, שדנה בסוגיות הנובעות מהתצוגה אשר יש להן השלכות על החיים בארץ.


כחלק מפעילות המוזיאון, נפגשו קבוצות המגיעות למוזיאון עם חברי פלמ"ח ושומעות ממקור ראשון על חוויות אותם ימים, על פעילות הפלמ"ח ועל ייחודו. פעילות אחרת מתמקדת באירועים מיוחדים. כמו כן מבקרות הקבוצות ב"חדר נופלי הפלמ"ח" וב"אוצר תמונות הפלמ"ח". כן מבקרים אנשים במיצג של יד לגח"ל ולניצולי השואה ותרומתם במלחמת העצמאות.


מדי שנה עורכים במוזיאון טקס ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, ומשתתפים בו חברי פלמ"ח, חיילים וחניכי תנועות נוער. במהלך השנה מפנה המוזיאון מספר ימים לביקורי מגזרים שונים באוכלוסייה ובמערכת החינוך. מקורות



bottom of page