top of page

"בסלון של בן יהודה, ראשון לציון ובן יהודה: אהבה עברית"

תערוכה במוזיאון ראשון לציון, יולי 2021



בקומה השנייה של "בית גורדון לונדון" (במוזיאון ראשון לציון), נפתחה תערוכה (יולי 2021), בעיצוב יפה ומעניין. ייזום וניהול - ד"ר רוני באום, מנהלת המוזיאון. אוצרות - יונה שפירא.


התערוכה "בסלון של בן יהודה, ראשון-לציון ובן יהודה: אהבה עברית" מספרת את סיפור מערכת הקשרים המיוחדת שהייתה לאליעזר בן יהודה ואנשי המושבה ראשון-לציון בשלהי המאה ה-19. כמובן שתרומתו של בן יהודה לתחיית השפה העברית משמשת מוטיב מוביל בתערוכה. קשר מיוחד היה בינו לבין דוד יודילוביץ', המורה העברי בבית הספר "העממי". הוא היה ידיד נפשו של בן יהודה ושותפו הפעיל במאבק לתחיית השפה העברית. מחלונות התערוכה, הצופים מזרחה, אפשר לראות את בית הספר חביב (העממי), שהיה ביה"ס העברי הראשון בארץ ובעולם שבו הוגשם לראשונה חזונו של בן יהודה, "עברית בעברית". בראשון לציון מדברים רק בעברית.


אנשי ראשון לציון אהבו וכיבדו את בן יהודה, שהרבה לבקר במושבה. הוא מצא בה מקום נוח ליישום רעיונותיו, בהנחלת השפה העברית כשפת דיבור יום-יומית בארץ ישראל, והתושבים שיתפו איתו פעולה.


במרכז חדרי התערוכה מוצגים רהיטי הסלון ההדורים, שהגיעו מדמשק. הם הושאלו למוזיאון מהאקדמיה ללשון העברית. הסלון המקורי בבית משפחת בן יהודה נקרא "בית ועד לחכמים". פקדו אותו באי "הסלון הלאומי תרבותי" שביניהם היו שוחרי התחייה הלאומית לחידוש השפה העברית. מילים רבות בעברית, שנמצאות עד היום בשימוש, נוצרו בסלון הירושלמי הזה.


צילום: ישראל פרקר
צילום: ישראל פרקר

בתערוכה אפשר לצפות במוצגים מגוונים אותנטיים (חפצים, מכתבים, צילומים ועוד) ובתוכם פריטים המוצגים לציבור לראשונה. כך למשל, טיוטה של עיתון הילדים העברי הראשון בעולם "עולם קטון", בכתב ידו של דוד יודילוביץ' שהיה אחד מעורכיו;פתק בכתב ידו של בן ציון בן יהודה (איתמר בן אב"י), המתעד את ביקורו הראשון במושבה בהיותו כבן עשר, עם שגיאות כתיב; מחברת מערכי שיעור בהיסטוריה משנת 1890; 'גיליון השבוע' של התלמיד בנימין גיסין משנת1893; פנקס בו בסוף כל שבוע היה המורה כותב את שלבי התקדמותו של התלמיד ומקבל את חתימת הוריו לאישור. על הקירות תלויים צילומים רבים וכן הלוגרמה של בן יהודה.


כתיבה: ישראל פרקר


מקורות

אליעזר בן יהודה, ערך בויקיפדיה.

bottom of page