top of page

בקבוקי ליקר אמרטו


אני חייב להתחיל בכך שאומר כי ליקר אמרטו הוא אחד הליקרים האהובים על אשתי ועלי. שים בכוס מתאימה מספר קוביות קרח, מזוג את הליקר והנאה צרופה מובטחת לך.


הסיפור של משקה האמרטו מתחיל כסיפור רומנטי ו/או אגדה (ביחרו את מה שנראה לכם). לאונרדו דה וינצ'י ותלמידו ברנרדינו לואיני ירדו בשנת 1525 לעיירה (המקסימה יש להדגיש) סורנו כדי לצייר בכנסיה המקומית את הבתולה מריה. הם חיפשו דוגמנית בסביבה ולא הצליחו למצוא. יום אחד לואיני נכנס למטבח במקום שבו הם התאכסנו ובחסדו של ישו פגש את הדוגמנית הרצויה. כאשר הסתיימה המשימה היא הכינה לו את המשקה הזה ונתנה לו אותו, ונראה כי היא נתנה לו עוד דבר מה. בקיצור נתנה לו. דה וינצי ולואיני אהבו את המשקה ודאגו להפיץ אותו בכל מקום בו הם בילו.


בקבוקי ליקר אמרטו, אוסף הדי אור
בקבוקי ליקר אמרטו, אוסף הדי אור


קצת מידע רקע מהויקיפדיה

אמרטו (מאיטלקית (Amaretto) הוא ליקר מריר-מתוק שמקורו באיטליה. מקור שמו בעיבוד למילה האיטלקית "amaro" - מר. על אף שהוא ידוע כליקר בטעם שקדים, לעיתים קרובות, שקדים אינם המרכיב העיקרי להכנת הליקר. כבסיס לאמרטו משמשת תערובת של חרצני משמש, אפרסק ופירות דומים; ולעיתים נוספים לה שקדים או תמצית שקדים (למעשה, במותגי האמרטו היוקרתיים ביותר אין בכלל שקדים או תמצית שקדים). לתערובת מוסיפים לטובת השבחת הטעם תבלינים כמו וניל וטעמו הסופי דומה למרציפן. אחוז האלכוהול בו הוא בדרך כלל כ-25%.

בתהליך הייצור של האמרטו מושרית עיסה של ליבתם של גלעיני המשמש באלכוהול (במקור ברנדי מענבים); ולאחר מכן נוספים לתערובת שנוצרת תבלינים וסוכר, ליצירת הטעם הסופי (אמרטו, ויקיפדיה).


מותגי אמרטו מפורסמים

- די-סארונו אורגינל - המותג "דיסרונו "(Disaronno) מסרונו שבאיטליה הוא ליקר בחוזק 20% אלכוהול. לליקר הזה יש מאפייני טעמים של שקדים מרירים למרות שאינו מכיל שקדים כלל, אלא תמצית גלעיני משמשים, אלכוהול, קרמל ותמצית תבלינים. ייצרני משקה זה טוענים כי הוא מותג האמרטו הוותיק בעולם, ושהמתכון שלו הוא המתכון המקורי, משנת 1525.

- לזרוני - מותג איטלקי בחוזק 24% אלכוהול מיוצר משנת 1851. מותג זה מיוצר על ידי השריית מקרונים בסגנון סרונו באלכוהול, מה שמעניק לו את טעם השקדים העדין שלו. לזרוני טוענים כי זוג צעיר שבורך על ידי בישוף בשנת 1718 הם המקור למתכון המשפחתי השמור שלהם. (אמרטו, ויקיפדיה).


בתמונות בקבוקי אלכוהול מיניאטוריים מהאוסף שברשותי. ברור שהמוכרים ביותר הם בקבוקי הפקק המרובע שעליהם ציור של קלף ועליו הכיתוב. כמו כן צילמתי מספר תמונות נוספות של פריטים שאיטליה יכולה להיות גאה בהם והם נמצאים באוסף בקבוקי האלכוהול המיניאטוריים שלי.


כתיבה: הדי אור

bottom of page