top of page

גדרות מחייכות - אמנות רחוב המלווה את בניית הרכבת הקלה ביפו


היי עוז, ביום שישי הייתי בטעימת יינות ביפו. כשיצאתי, מתנדנד, טיילתי קצת בשדרות ירושלים ביפו. עיניי חשכו. על הגדרות המקיפות את פסי הרכבת הקלה הנבנית במקום, תלויים מאות ציורים. הגשמים, הגנבות והסרת הגדרות מן הסתם יעלימו אותם. החלטתי לצלם לתיעוד רב שנים.... אחרי כ-100 צילומים נשברתי....... נראה שזה רק חצי.... בעיני חשוב ומעניין לאגרם יחד בתערוכה. מין גרפיטי על בדים, שמן הסתם ישאיר אחריו שובל נוסטלגיה שיתחבר בתודעה ההיסטורית עם פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב. שולח לך לפרסום באתר.

שלך, ישראל פרקר 21.11.2021


באתר עיריית תל אביב נכתב כך:

"פרויקט "גדרות מחייכות" הוא חלק מפעילות של קהילת בית הבאר ביפו, קהילה עצמאית של תושבי יפו בני ובנות 65 ומעלה שהוקמה על ידי יורם גורדון בר. הפרויקט מובל על ידי אדם/אנדרי פרי, חבר הקהילה, הוא ממוקם בשדרות ירושלים ביפו ויצא לדרך באוגוסט 2020.


פרויקט הרכבת הקלה פגע קשות במרכז יפו. העבודות בשדרה גרמו לסגירת עורק תחבורה ראשי ופגעו בעסקים שהיו תלויים בכל אותם נוסעים ונאלצו לסגור. בתי אוכל לא יכלו לשרת לקוחות על המדרכות הצרות והולכי רגל החלו להדיר רגליהם עקב ריבוי אופניים חשמליים ואופנועים. השדרה הפכה לאתר בניה מסוכן, מלוכלך, מכוער ורועש.


במטרה למתג את אזור השדרה, לייפות את הסביבה הקרובה ולשפר את איכות חיינו, התחילה הקבוצה, בשיתוף עם הסוחרים המקומיים, בביצוע פרויקט אמנותי רב תחומי בשם "גדרות מחייכות". 2.5 ק"מ הגדרות המפרידות בין הולכי הרגל לאתר הבניה (בתוואי הרכבת הקלה), הפכו למיצג המורכב מעבודות ציור וצילום ומבוצע על ידי מגוון הקהילות מיפו ומכל הארץ: אמנים בודדים, קבוצות אמנים, צלמים, מוסדות חינוך, תיאטראות, משפחות ואזרחים מוסלמים נוצרים ויהודים.


צילום: ישראל פרקר
צילום: ישראל פרקר

כל שלושה שבועות החל מספטמבר 2020 נערכת השקה אליה מגיעים חברי קהילת בית הבאר, תושבים והאומנים שתרמו עבודה. את היריעות אנו מחלקים חינם לאומנים בפורמט קבוע על בד פלריג עמיד בגודל של 100X150 ס"מ המוקף בטבעות לתלייה. על כל יחידת גדר נתלית עבודה אחת ובסמוך לה פתקית עם פרטי האומן.


בהשקה הראשונה תלינו 8 עבודות. כיום מוצגות כבר 400 עבודות של 150 אומנים. ב-26 לנובמבר 2021 תיערך השקה מספר 18 בה ייתלו למעלה מ-40 עבודות חדשות. מאז פתיחת השדרה, יש גדילה משמעותית במספר הפונים להציג.


חלל השדרה הפך למוזיאון חיצוני באוויר הפתוח המאפשר הצגת עבודות גם כאשר המוזיאונים והגלריות סגורות. עוברים ושבים מטיילים להנאתם ומציינים את הערכתם לפרויקט.


הפרויקט החל בפעילות עצמאית ובתרומות של חברי קהילת בית הבאר. בהמשך התקבלה תרומה מבנק מזרחי טפחות וגם עיריית תל אביב-יפו באמצעות המשלמה ביפו תומכים בפרויקט על ידי מתן תמיכה כספית לרכישת חומרי גלם.


הפרויקט מהווה מקור לגאווה לתושבי יפו ומקור למשיכה גם למבקרים מחוץ ליפו. שבילי האופניים ושבילי ההליכה החדשים במרכז השדרה, חיים מסחריים, קהילתיים ואמנותיים לאורך כל השנה. החנויות ובתי הקפה יתמלאו שוב באנשים והסוחרים ולקוחותיהם יחזרו להשקיע בעשיה ובחיי השדרה." (מידע על הפרויקט באתר עיריית תל אביב.)


מקורות נוספים

bottom of page