top of page

גנזך קידוש השם – מכון לתיעוד מחקר והנצחה


רקע

"גנזך קידוש השם" הוקם בשנת תשכ"ד (1964) על ידי חוקר השואה והסופר ר' משה פראגר ז"ל. פראגר היה חבר מועצת יד ושם ועסק רבות בנושא תיעוד השואה ותנועות המרי. לדעתו לא ניתנה חשיבות מספקת לגילויי הגבורה היהודית הרוחנית ולמעשי קידוש השם שהתרחשו בתקופת השואה. לשם כך יזם הקמת ארכיון ומוזיאון חלופי שירכז תיעוד בנושאים אלו. כיום מנהל אותו תלמידו וממשיך דרכו הרב דוד סקולסקי.


נשיאי הגנזך הם הרב ישראל מאיר לאו והרב אברהם יפה שלזינגר. יושב הראש היה הרב יצחק מאיר ומנהלו היום הוא דוד סקולסקי. היועצת האקדמית היא אסתר פרבשטין.


הגנזך שוכן מאז היווסדו בבני ברק, בתוך מבנה הכולל של חסידות גור, שנבנה על שטח שתרם פראגר. מבנהו החדש של הגנזך עומד להיבנות על מגרש שבו שכן ביתו של פראגר, בשכונת זיכרון מאיר בעיר.


הארכיון נתמך על ידי משרד התרבות והספורט ועל ידי גורמים ציבוריים נוספים, כגון ועידת התביעות, וכן על ידי תרומות פרטיות. אגף החינוך ב"גנזך קידוש השם" נתמך ע"י משרד החינוך והמשרד להשכלה גבוהה ומשלימה.


המייסד: הרב משה פראגר, התמונה באדיבות גנזך קידוש השם

מטרות המכון

- "לשמר את אוצר העדויות, המסמכים והתצלומים, המעידים על גבורת הנפש היהודית בדורות האחרונים ועל נס תקומת עם ישראל.

- לחקור, לתעד ולהנציח את עושר המסורת היהודית בכל פזורי הגלויות במהלך הדורות.

- להנציח קהילות שחרבו, על עולמם הרוחני והתרבותי.

- להחדיר בדרכים מגוונות את תודעת השואה בציבור בכלל, ובקרב בני הנוער בפרט, תוך שימת דגש על ההיבט האמוני".


פעילויות המכון

- איסוף, מיון ושימור חומרים ארכיונאים, בחלקם נדירים, והנגשתם לציבור הרחב ולחוקרים, באמצעים טכנולוגיים מתקדמים.

- גביית עדויות מניצולי שואה על ידי צוות תחקירנים שהוכשר לכך.

- עיבוד העדויות לסרטים עבור בתי ספר, מוסדות חינוך ואתר האינטרנט של "גנזך קידוש השם".

- הפקת ערכות לימוד והעשרה, והכנת תערוכות במגוון נושאים עבור מוסדות לימוד ומועדוני נוער.


מאגרי הארכיון

- בארכיון אגורים אלפי מסמכים, בחלקם אוספים ופריטים נדירים, אשר עברו ועוברים תהליך של מיון, שימור, סריקה, קטלוג ומחשוב.

- המכון מחזיק בין השאר באוסף פלינקר- אוסף עדויות נדיר שנגבה מניצולים שנמלטו והגיעו לארץ עוד במהלך השואה (בעיקר במהלך 1942). אף שידוע שהיו כמה עותקים לאוסף, הרי שכיום זהו העותק היחיד שזמין וחשיבותו הינה ראשונה במעלה.

- "גנזך קידוש השם" אוצר בתוכו ארכיונים נדירים של פעילי הצלה כגון: ווייסמנדל, חיים ישראל אייז, יעקב גריפל, שטרנבוך ועוד. מסמכים אלה שופכים אור על פעילות ההצלה הענפה באותה תקופה סוערת, כמו גם על המאורעות עצמם.


- בארכיון נמצא האוסף האישי של ר' משה פראגר ז"ל- מייסד "גנזך קידוש השם".


- פרט למסמכים העוסקים בנושא השואה, קיימים בארכיון אוספים המתעדים את חיי החומר והרוח של עם ישראל בארץ ובתפוצות. מן החשובים שבהם הוא ארכיון העיר בני ברק. הארכיון (החלקי, יש להדגיש) מתאר את הקמת העיר, החל ממסמכי אגודת "בית ונחלה" בפולין, ועד השנים שלאחר השואה. זהו ארכיון מרתק המאפשר הצצה אל החזון שליווה את הקמת המושבה על צביונה המיוחד, כמו גם אל חיי היומיום של תושביה.


אוסף סביבונים שנמצא קבור באחד מכפרי פולין

- בארכיון מאגר כרזות מעניין וייחודי, אשר נותן ביטוי לשיח הציבורי בנושאים שעמדו על הפרק בזמנם.


- כמו כן, קיים במכון מאגר דידקטי, אותו הקים ר' משה פראגר ז"ל לטובת תלמידים במערכת החינוך. מאגר זה נשמר ע"פ החלוקה המקורית של מייסד "גנזך קידוש השם".


- מאגר העיתונות וכתבי העת מכיל עיתונים החל משנת 1887, בחלקם בודדים ובחלקם סדרות. מדובר בעיתונות כללית, עיתונות חרדית, מפלגתית, כתבי הגות ועוד, בשפות שונות, בעיקר אידיש ועברית, שפותחים צוהר לאירועי התקופה. מדובר בכ-1,500 פריטים, אשר הנגשתם לציבור החוקרים והמבקרים דורשת שימור קפדני, קטלוג ומחשוב.

בשלב זה המאגר הזה נמצא בתהליך ראשוני של מיון ושימור, ומטבע הדברים ברובו אינו נגיש לציבור.


- ארכיון התמונות כולל כ- 300,000 תצלומים המנציחים את מוראות השואה על ההיבטים הרבים והשונים שלה, כמו גם את הווי החיים היהודיים בשנים שקדמו לה, ובמהלך ההיסטוריה היהודית המצולמת.

התמונות נסרקות, נחקרות, מתויגות ונשמרות במאגר התצלומים הממוחשב של "גנזך קידוש השם" בתוכנת "ספיר" של חברת "אידאה".


הספריה

ספריית העיון ב"גנזך קידוש השם" מכילה כ- 40,000 כותרים (לא ספרות תורנית).


הספרים עוסקים בסיפורים אישיים של ניצולים, בספרי קהילות, ספרות השקפה, מחקר ועיון. כל ספר נסקר, מקוטלג בתכנת "ספיר" של חברת "אידאה" לאחר שניתנו לו מילות מפתח, וממוקם בספריה.


מאגר העדויות

פרויקט גביית העדויות מניצולי השואה הוקם לאחר פניה של גורמי התיעוד הוותיקים "קרן שפילברג" ו"יד ושם", אשר התקשו להגיע לעדים/ניצולי שואה מן הציבור החרדי והדתי, בשל פערי תרבות. בעקבות הפניה, גבה "גנזך קידוש השם" אלפי עדויות מן הציבור החרדי והאמוני, והדרך עוד ארוכה (רבים מעוניינים להעיד). כל ראיון עובר עריכה דיגיטלית ומוכנס למאגר הממוחשב עם מילות מפתח. בסוף התהליך מועלות העדויות לאתר האינטרנט של "גנזך קידוש השם".


תערוכות והרצאות

בהיות "גנזך קידוש השם" ארכיון דינמי ויוזם, הוא מקיים פעילות קבועה של תערוכות, הרצאות ומיזמים שונים המבוססים על האוספים שהוזכרו.


שיחזור בתי כנסת בידי האמן חנן ויסמן ז"ל. באדיבות הגנזך

הפקות מולטימדיה

"גנזך קידוש השם" מעבד והופך קטעים רלוונטיים מן העדויות לחומר חינוכי עבור מוסדות חינוך וגופים נוספים. החומר כולל הפקת ערכות לימוד והפקת סרטים תיעודיים המתבססים על העדויות, בנושאים שונים. בהקשר זה, חשוב לנו להדגיש כי הפקת חומרים כאלה מחייבת ידע ונסיון רב בהתאמת החומרים הללו (מבחנת תוכנתם ואופיים) לחברה החרדית (על כל מגבלותיה ורגישויותיה).


עד כה (2020) הופקו 13 סרטים תיעודיים/חינוכיים, המבוססים על מגוון העדויות המוסרטות של "גנזך קידוש השם". חלקם תורגמו לאנגלית.


הוצאה לאור

על פי תפישת המכון "במסגרת המפגש הנרחב עם ניצולי שואה שנאבקו על אמונתם, עלו לתודעה עובדות שלא זכו לתיעוד ראוי דווקא בנושאים שהם לב ליבו של העם היהודי: ההיאחזות באמונה, המאבק על שמירת הלוח היהודי, על לימוד תורה ועל קיום מצוות, כמו גם ביטויים שונים של גאווה יהודית ועמידה מוסרית. החומר העומד לרשות המורה בנושאים אלה הוא מצומצם, ונעדרת בו אותה חוויה של הזדהות והערכה המועברת בתחומים אחרים של לימוד השואה".


"גנזך קידוש השם" נטל על עצמו את השליחות להיות "חלוץ בעשייה זו ולהציג יחידות הוראה המאפשרות טיפול בנושאים אלו מנקודות מבט שונות".

בין יחידות ההוראה שהופקו עד כה הן:

1. "שומרים על קשר" - אמונה במחנות הריכוז.

2. "בצר ובמצוק" - החיים בגטו לודז'.

3. "כי עמנו א-ל" - קורות משפחה יהודית בהולנד בעת השואה. 4. "ממעמקים קראתיך" - יהודי גטו קובנה שואלים.


ערכות הלימוד כוללות חוברות לתלמיד ולמורה, תערוכות תמונות, סרטי עדות ועוד.


הוצאת ספרים

"גנזך קידוש השם" מוציא לאור ספרי עדות ותיעוד המספרים את סיפורם של מקדשי השם - יחידים וקהילות - בתקופת השואה.


כמו כן, סופרים, חוקרים ואנשי עט נעזרים רבות בחומרים הייחודיים הגנוזים בו לצורך כתיבת ספריהם.


אתר אינטרנט

אתר האינטרנט של "גנזך קידוש השם" עבר תהליך של שינוי והתעדכנות, ומהווה חלון ראווה למוסד בהציגו את החומרים והאוספים השונים המצויים בו, משקף את תפיסת העולם שלו, ומעלה למודעות את הערכים וגבורת הרוח היהודית בתקופת השואה ובמהלך הדורות.


מקורות

גנזך קידוש השם, דף הבית.

גנזך קידוש השם, ויקיפדיה. ריאיון עם ר' דוד סקולסקי וגב' רחל יוד, מנהלי גנזך 'קידוש השם', באתר יד ושם.

בני ברק, ויקיפדיה.



bottom of page