top of page

דגמי רכב היסטוריים של כוחות הבטחון וההצלה בישראל


בין אוצרות האספנות הייחודיים במדינת ישראל נמצא ללא ספק אוסף דגמי הרכבים ההיסטורים-המשוחזרים של כוחות הבטחון וההצלה בישראל (בעיקר ניידות משטרה). בעל האוסף והמשחזר-אמן הוא אור חדד. מדובר בעבודה מדויקת ואיכותית שנמכרת במשורה כמתנה ייחודית לאנשים ששרתו בכוחות הבטחון ו/או משפחותיהם, כמו גם להיסטוריונים ואספני רכב למיניהם.


לדברי אור: "המניע הגדול הוא לשתף אנשים בתחביב שלי, שכולל את הדגמים של רוב הניידות שהיו בשירות משטרת ישראל מאז הקמתה ועד ימינו. לצידם יש באוסף גם לא מעט רכבי אמבולנס וצבא ישראלי, שגם אותם אני נהנה מאד לשחזר".


המלאכה נעשית בשני שלבים: בשלב הראשון נרכש הדגם האספני הכללי מחו"ל. מדובר בדגמים המיוצרים במהדורות מוגבלות ומיועדים בעיקר לאספנים (הם אינם נמכרים בישראל). מחירם הגבוה יחסית נובע מנדירותם ועלויות המשלוח שלהם.


בשלב השני מסב אור את הדגמים הכלליים לדגמים המקומיים. ההסבה נעשית בעבודת יד מורכבת, ארוכה ועדינה, עד להפיכתם להעתק מדויק, עד לפרט האחרון של המקור. הקנ"ם משתנה ונע בין 1:18 ל-1:43.

לאחרונה עושה אור שימוש גם במדפסות תלת ממד.


דגמי רכב היסטוריים של כוחות הבטחון וההצלה בישראל. אוסף אור חדד
דגמי רכב היסטוריים של כוחות הבטחון וההצלה בישראל. אוסף אור חדד

הדגמים הללו, שמיוצרים במהדורות מוגבלות, מוצעים למכירה באתר האינטרנט ובדף הפייסבוק של האמן.

מאחר והדגמים נבנים בעבודת יד, יתכנו תיקוני צביעה, הפרשי צבעים, תוספות, שיפורים ושינויים מזעריים בין הדגמים המצולמים באתר לבין אלו שנשלחים בסופו של דבר ללקוחות.


לאחר הזמנה וביצוע התשלום נשלח הדגם לבית הלקוח בתוך עשרה ימי עסקים (בחבילה בדואר רשום, כולל מספר מעקב).


מחירי הדגמים משתנים ונקבעים לפי העלויות ומשך הזמן שנדרש להכנתם.


חשוב לציין שלמיזם המיוחד הזה יש לא רק ערך מסחרי וסנטימנטלי אלא גם מדעי-אתנוגפי, משום שהבחירה והבניה של הדגמים השונים כרוכה בין השאר בתחקיר היסטורי ("חפירה בתמונות ארכיון" כדברי אור). לעתים מתגלות הפתעות, כגון גרסאות צביעה של ניידות משטרה שנשכחו, וכבר אינן מוכרות היום.

bottom of page