top of page

הארכיון הציוני המרכזי

הארכיון הציוני המרכזי הוא מוסד של ההסתדרות הציונית העולמית, ומעמדו נקבע בהחלטות שהתקבלו בקונגרסים הציוניים הכ"ד (1956), והכ"ו (1965). במוסד, שנמצא בירושלים, שמורים תיקים ומסמכים, המתעדים את תולדות המפעל הציוני ברחבי העולם, את העלייה לארץ ישראל במהלך השנים, את התרחבות ההתיישבות ואת הקמת מדינת ישראל.


בארכיון מצויים יותר מ-90 מיליון מסמכים, תצלומים, כרזות, מפות, עיתונים וכתבי עת, ספרים, פריטים מוזיאליים ופריטים קוליים. הארכיון כולל חומרים היסטוריים מגוונים על תולדות התנועה הציונית ומוסדותיה – ההסתדרות הציונית העולמית, הקרן הקימת לישראל, קרן היסוד, הסוכנות היהודית, הקונגרס היהודי העולמי וכן מוסדות היישוב היהודי בא"י.

לצד האוספים המוסדיים, מחזיק הארכיון כ-1400 ארכיונים של אישים שהיו פעילים בתנועה הציונית וביישוב היהודי ובראשם ארכיון תיאודור הרצל. תכולתם משקפת את המניעים, את הקשיים ואת ההישגים של התנועה הציונית.

הצילומים באדיבות הארכיון הציוני המרכזי


הארכיון נוסד בשנת 1919 בברלין, על ידי ההיסטוריון גאורג הרליץ שמונה לתפקיד הארכיונאי של ההנהלה הציונית, על ידי חבר ההנהלה ארתור הנטקה. תחילה הועברו למוסד החדש תיקים של המשרדים הציוניים המרכזיים בווינה ובקלן, ואחר כך גם תיקים של הלשכה הראשית של הקרן הקיימת והמשרד הציוני המרכזי בלונדון. בו בזמן החל הארכיון באיסוף שיטתי של ספרים, כתבי עת ותצלומים המתעדים את תולדות הציונות ואת ארץ ישראל בזמן החדש.


בשנת 1933, עם עליית הנאצים לשלטון בגרמניה, ביקש ד"ר הרליץ היתר מן המשטרה להוצאת הארכיון מגרמניה, וכאשר ההיתר ניתן נארז החומר בארגזים והועבר לירושלים. הארכיון שכן במרתף בבניין של המוסדות הלאומיים בירושלים ונפתח לקהל בסתיו 1934.


עם העברתו של הארכיון לירושלים התרחב מאוד תחום פעילותו. בנוסף לשמירת החומר הארכיוני של המוסדות הציוניים, קיבל על עצמו גם תפקיד של ארכיון היסטורי של מוסדות היישוב היהודי החדש בארץ ישראל. במקביל החל איסוף שיטתי של ארכיונים אישיים של מנהיגי התנועה הציונית והיישוב. לאחר שנות מלחמת העולם השנייה נעשה מאמץ מוגבר להביא לארץ את מעט החומר הארכיוני ששרד את המלחמה.

במחסני הארכיון הציוני המרכזי במשכנו הקודם בבניין המוסדות הלאומיים, שנות ה-50 במאה העשרים, הצילום באדיבות הארכיון הציוני המרכזי

אוספי הארכיון כוללים: תיקים ותעודות, אוסף דברי דפוס, אוסף מפות ותכניות, אוסף תצלומים, אוסף כרזות וכרוזים, אוסף עיתונים וכתבי עת, ספרים, אוסף סרטי מיקרופילם (העתקה של חומר ארכיוני מארכיונים בארץ ובעולם), אוסף פריטים מוזיאליים ואוסף פריטים קוליים. כל מליוני הפריטים הללו מספרים אין ספור סיפורים על יחידים ואת סיפורו המשותף של עם מאז נרקם החלום על "מדינה יהודית", דרך מפעל ההתיישבות, קליטת העלייה, ביסוס היישוב לקראת מדינה שבדרך ועד שנותיה הראשונות של המדינה העצמאית.


במדור הארכיוניים האישיים שמורים כ-1,400 ארכיונים של אישים – מנהיגי היישוב ופעילים בתנועה הציונית – וכן של נשים וגברים שתרמו למפעל הציוני, לבניין הארץ ולפיתוחה בכל תחומי החיים.

הצילום באדיבות הארכיון הציוני המרכזי

אוסף התצלומים מונה כ-1,400,000 הדפסים ונגטיבים מסוף המאה ה-19 ועד ימינו. אירועים קטנים כגדולים בתולדות היישוב ומדינת ישראל כמו גם בתפוצות נקלטו בעדשת המצלמה של מיטב הצלמים שפעלו מאז ראשית הציונות. האוסף מכיל מעל 50,000 תצלומים של קרן היסוד, מעל 100,00 תצלומים של שירות האינפורמציה של הסוכנות היהודית ושל שירות התצלומים של הסוכנות היהודית, אוסף עליית הנוער, אוסף פילדלפיה ועוד. ברשות הארכיון אוספי תצלומים ואלבומים של אישים שתרמו למפעל הציוני, כמו גם אוספים של צלמים חשובים בתולדות היישוב ובהם צדוק בסן, צבי אורון (אורושקס), נחום טים גידל, אנה ריבקין בריק, פריץ שלזינגר, זולטן קלוגר, הייזל גרינוולד ועוד. אוספים ייחודיים משקפים את תולדות יהודי ברית המועצות במהלך המאה ה- 20 (אוסף אריה צנציפר רפאלי, אוסף אסירי ציון) כמו גם את תולדות יהודי אתיופיה (אוסף ויטרבו). מדור מיוחד באוסף מוקדש לחייו ופעילותו של תיאודור הרצל. אלפי התצלומים השמורים בארכיון הם מקור חשוב ללימוד קורותיו של העם היהודי בארץ ישראל ובתפוצות. הארכיון הציוני המרכזי משקיע משאבים רבים בשימור התצלומים ובהנגשתם לציבור הרחב. מרבית האוסף סרוק ונגיש לעיון דיגיטלי באתר הארכיון.

הצילומים באדיבות הארכיון הציוני המרכזי


במדור האוספים הגרפיים שמורים שני אוספים: אוסף כרזות (פוסטרים) ואוסף של כרוזים (פשקווילים) שהופקו על ידי המוסדות הציוניים והלאומיים, ארגוני היישוב, גופים ממשלתיים ואחרים.

אוסף הכרזות מכיל כ-6000 כרזות משנות ה- 20 של המאה הקודמת ועד ימינו. הכרזות מרשימות ביופיין ובמוטיבים הנאיביים בהם השתמשו האמנים על מנת להעביר את המסר לציבור, שצפה בהן מעל לוחות המודעות ברחוב. הכרזות הוצאו לאור ע"י מוסדות התנועה הציונית, קרן קימת לישראל, קרן היסוד, ארגוני היישוב היהודי בתקופת המנדט, משרדיה השונים של ממשלת ישראל וכן גופים מסחריים שונים שפעלו בארץ לאורך השנים. הכרזות עוסקות בנושאים שונים ומגוונים ומתוכן משתקפת תמונת חיים של עם בהתהוותו מלווה באמנות וצבע. מרבית האוסף סרוק ונגיש לעיון דיגיטלי באתר הארכיון.


אוסף הכרוזים מכיל כ-35,000 פריטים המציגים מידע לציבור ע"י מלל בלבד ללא איור גרפי. המידע מתפרסם מטעם גופים וארגונים שונים: העירייה, המועצה, המפלגה, המשרד הממשלתי, הרבנות הראשית וכו'. בדרך כלל אלה הן הודעות רשמיות שהגוף היוצר מבקש להעביר לציבור. הכרוזים עוסקים בנושאים מגוונים ובתוכם בולטת קבוצה גדולה של עיתוני קיר ומגזינים שהופצו על גבי לוחות המודעות. מרבית האוסף סרוק ונגיש לעיון דיגיטלי באתר הארכיון.

הצילומים באדיבות הארכיון הציוני המרכזי


אוסף העיתונות של הארכיון הציוני מכיל עיתונים וכתבי עת של גופים ומוסדות ציוניים וכלל יהודיים, בארץ ובתפוצות, מן המאה הי"ט ועד ימינו. האוסף מונה כ- 7,150 כותרים. העיתונים הארץ-ישראליים מייצגים את מגוון המפלגות, ההתאחדויות והזרמים שפעלו בארץ ישראל לפני הקמת המדינה, ומיד לאחר הקמתה. בנוסף, ישנו גם מספר רב של ביטאונים ועיתונים של קהילות יהודיות בתפוצות. עובדה זו באה לידי ביטוי בין השאר בשלל השפות המרכיבות את האוסף. כמו כן, נאספו בארכיון עלוני ישובים וקיבוצים המתעדים את תולדות ההתיישבות מראשיתה. הארכיון הציוני חדל לאסוף את עלוני היישובים והקיבוצים מסוף שנת 1989 ואילך.

מאוסף העיתונות של הארכיון הציוני. הצילום באדיבות הארכיון

במדור המפות והתוכניות שמורים כ- 250,000 מפות ותוכניות שהגיעו לארכיון ממקורות שונים, מסוף המאה ה-19 אל תוך המאה ה-21. מרביתן מפות תכנון של יישובים שהוקמו בארץ על-ידי מחלקות הסוכנות היהודית וקרן קימת לישראל.

לצידן, שמורים אוסף מפות פיק"א (חברה להתיישבות יהודים בארץ ישראל), אוסף מפות מנדטוריות, וארכיונים פרטיים של אדריכלים שעסקו בתכנון בנייה פרטית וציבורית בארץ. מרבית האוסף סרוק, ונגיש לעיון דיגיטלי באתר הארכיון.

הצילומים באדיבות הארכיון הציוני המרכזי

אוספים ייחודיים נוספים הנמצאים בספריית הארכיון: - אוסף נחום סוקולוב – כ-2,500 ספרים שנמנו על ספרייתו הפרטית של המנהיג הציוני, העיתונאי והסופר נחום סוקולוב. בין הספרים ניתן למצוא ספרות דתית ופילולוגית, פרסומי הגות ומחשבה וספרות ציונית ענפה רב לשונית.

- ספריית מכס בודנהיימר – כ-1,700 ספרים וחיבורים (רובם בגרמנית) העוסקים בתולדות אישים ציונים ובתולדות התנועה הציונית בגרמניה ובמקומות אחרים, שהיו ברשותו של המנהיג הציוני הגרמני, מכס בודנהיימר.

- בספריית המכון לחקר ההתיישבות ע"ש יוסף ויץ – אוסף של כ-3000 ספרים ומאמרים העוסקים בחקר ההתיישבות בעיקר משנות ה-60 ועד היום. אוסף זה כולל, בין השאר, פרסומים ומחקרים אודות יישובים בחבלי הארץ השונים בתחומי ההיסטוריה, הגאוגרפיה, הסטטיסטיקה, הכלכלה, החברה ועוד.

- אוסף אנסון – 160 ספרים מאוספו הייחודי של מנפרד אנסון, מי שהיה אספן פריטים מוזיאליים וספרים הקשורים לדמותו של הרצל.

ספריית הארכיון מכילה כ-75,700 ספרים ופרסומים בשפות שונות העוסקים בתולדות הציונות והתנועה הציונית מראשיתה ובתולדות היישוב וארץ ישראל בעת החדשה בתחומי החברה, הכלכלה, החינוך והתרבות, הדת, המינהל ועוד. הספרייה כוללת גם ספרות ארכיונית מורחבת המכילה, בין היתר, ספרות מקצועית, מדריכים לספריות וארכיונים, עלונים ופרסומים של האיגוד הישראלי לארכיונאות ועוד. כמו כן נמצא בספרייה אוסף גדול של פרסומי המוסדות הלאומיים על שלוחותיהם השונות.


במדור לחקר המשפחה שמורים יותר מעשרים מאגרים גנאולוגיים, שמקורם בפעילות המוסדות הלאומיים בתקופת המנדט ולאחר קום המדינה. התיעוד מתייחס לעלייה לארץ, לגיוס לצבא הבריטי ולחיים האזרחיים ביישוב עד הקמת המדינה ולאחריה. בנוסף, שמורים בארכיון תיקי המדור לחיפוש קרובים שפעל לאיתור בני משפחה שעבד עמם הקשר. תחקירני המדור לחקר המשפחה מעניקים לפונים שירותי איתור מידע בתשלום.

הצילומים באדיבות הארכיון הציוני המרכזי



הצילומים באדיבות הארכיון הציוני המרכזי


לספריית הארכיון נמסרים מידי שנה עשרות תזות ודיסרטציות של חוקרים המבססים את מחקריהם על חומרים ארכיוניים השמורים בארכיון הציוני.

ספריית הארכיון הינה ספריית עיון בלבד, הספרים אינם להשאלה.


במהלך כל השנים דאג הארכיון להשלים את אוספיו על ידי העתקה (צילום במיקרופילם) של חומר ארכיוני השמור במקור במוסדות ארכיוניים אחרים בארץ וברחבי העולם. מהותו של החומר מבטא את הפעילות הציונית של ארגונים ומוסדות ושל אישים בארץ ובעולם. מוצאו של החומר שצולם במיקרופילם מן הארצות הבאות: אוקראינה, רוסיה, ארצות הברית, אוסטריה, בריטניה, הולנד, הונגריה, ישראל, צ'כיה, צרפת וקנדה.


כ- 750 סרטי מיקרופילם שמורים כיום בארכיון הציוני. ראוי לציין, בין היתר, את החומר הרב שהועתק מה "אוסובי ארכיב" (הארכיון "המיוחד") במוסקבה הכולל תיעוד על ארגונים ציוניים ויהודיים בברלין, בווינה ובפאריס מן העשור הראשון של המאה ה-20 עד שנות ה-40.


כמו כן נמצאים בין סרטי המיקרופילם, ספרי פרוטוקולים שונים, כגון: פרוטוקולים של הדסה והדסה הצעירה מן השנים 1914-1973 (מארכיון הדסה בארצות הברית); פרוטוקולים של ישיבות תנועת "הבונים" בצפון אמריקה (מארכיונים כגון American Jewish Historical Society) ; תעודות נבחרות מתוך תיקי משרד החוץ הבריטי בעניין עליית יהודים לארץ ישראל מסוף המאה ה-19 ותעודות מתוך תיקי משרד המלחמה הבריטי מתקופת מלחמת העולם הראשונה (מהארכיון הלאומי הבריטי).

אוסף החפצים מכיל כ- 1,550 פריטים מוזיאליים. הוא מורכב משישה אוספים ייחודיים: אוסף כללי, אוסף מנפרד אנסון, אוסף מחנות גולי קפריסין, אוסף לשכות הגיוס והשחרור, אוסף של ארגון "אסירי ציון" ואוסף סמלים ומדליות. בין הפריטים של האוספים השונים אפשר למצוא פריטים אמנותיים, כגון תמונות שמן, ציורי ילדים, תבליטים, פסלים וגם תשמישי קדושה, דגלים וכלים שימושיים. כמו כן כולל האוסף פריטים, שהיו חלק מפעילות משרדים שונים, כגון חותמות של לשכות הגיוס וציוד משרדי. פריטים אחרים משקפים פעילות של מחאה ציבורית, וביניהם אפשר למצוא שלטי הפגנות מתקופת המנדט הבריטי ושלטי הפגנות למען יהודי ברית המועצות. ראוי לציון מיוחד אוסף מנפרד אנסון, הכולל פריטי ממורביליה, הקשורים לתאודור הרצל.

הצילומים באדיבות הארכיון הציוני המרכזי


אוסף הסיכות והמדליות בארכיון הציוני המרכזי כולל כ-2,000 סיכות, מדליות, מדבקות, בולים שטרות ומטבעות כסף המתעדים אירועים שונים לאורך ההיסטוריה של הציונות מן הקונגרס הציוני הראשון ועד להקמת מדינת ישראל. מקום מרכזי תופסות הסיכות שיצרו תנועות הנוער. חלק מהפריטים הגיעו לארכיון הציוני מארכיונים פרטיים של אישים, שהיו שותפים לעשייה הציונית, חלקם מארכיונים מוסדיים וחלקם ממקור לא ידוע. האוסף כולל סמלים, מדליות, סיכות דש, דגלונים, מטבעות, בולים, "סטיקרים" ועוד. כל פריט מתעד אירוע מיוחד אשר לשמו הוצא כמו: חגיגת יובל, אות הוקרה, אות ניצחון, אות הצטיינות וסמל הנצחה. הגופים שהפיקו את הפריטים שונים ומגוונים, ביניהם ניתן למנות את ההסתדרות הציונית והקונגרסים הציוניים, קרן קימת לישראל, קרן היסוד, ארגון "מכבי", צה"ל, אגודות שונות, רשויות מקומיות ועוד. אוסף המדליות סרוק וניתן לעיון במחשבי הארכיון הציוני.

הצילום באדיבות הארכיון הציוני המרכזי

בארכיון הציוני המרכזי פועלת מעבדת שימור מקצועית המתמחה בשימור נייר. המעבדה מצוידת במכשירים המתקדמים בעולם השימור, ובצוות מקצועי ומנוסה האמון על הצלת תיעוד שמצבו הפיזי מחייב טיפול. המעבדה נותנת שירותי יעוץ פנימיים למדורים השונים בארכיון, ותפקידה לשמר את אוספי הארכיון לדורות.

הצילומים באדיבות הארכיון הציוני המרכזי


בארכיון פועלת מעבדת סריקה, המצוידת במכשור מתקדם בתחום. סריקת האוספים, בהם מסמכים, תצלומים, מפות, כרוזים וכרזות, מאפשרת ליצור גיבוי לפריטים המקוריים, השמורים בארכיון. פעולה זו מבטיחה את שמירת אוצרות הארכיון למען הדורות הבאים, ומאפשרת להנגיש את אוספי הארכיון לציבור הרחב.

הצילומים באדיבות הארכיון הציוני המרכזי


יחידת החינוך וההדרכה של הארכיון חושפת לציבור את האוצרות ההיסטוריים החבויים במרתפי הארכיון, ומציגה אותם באתר הארכיון, בעלון המקוון 'מעת לעט' וברשתות החברתיות. בנוסף, היחידה יוזמת כנסים ומציעה סיורים מודרכים לאנשי מקצוע ולקהל הרחב.

הצילומים באדיבות הארכיון הציוני המרכזי


מקורות

אתר הארכיון הארכיון הציוני המרכזי, ויקיפידה תודות לאילת הַלל כהן-אורגד, מנהלת יחידת חינוך וההדרכה של הארכיון הציוני המרכזי.

bottom of page