top of page

העמותה לתולדות חיפה


רקע כללי

העמותה לתולדות חיפה הוקמה בשנת 1997 ביוזמת ד"ר אביבה ברנע ז"ל וקבוצת מתנדבים. מטרתה: תיעוד, שימוש וסיפור תולדות העיר חיפה תוך הידוק הקשר בין התושבים לעירם ושיתופם בתיעוד ההיסטורי.


העמותה פועלת במגוון דרכים:

- פיתוח קשרים עם הקהילות המקומיות כדי להעמיק את הידע בנושאים השונים הקשורים בעיר.

- איסוף מידע היסטורי מגוון על תולדות העיר.

- קיום סיורים והרצאות לקהל הרחב ברחבי העיר.

- הוצאת ביטאון שנתי בשם "חיפה" ובו מאמרים של טובי החוקרים על העיר חיפה (בעבר ובהווה).

- ברשות העמותה ספריה הכוללת מאגר גדול של ספרים וקטעי עיתונות הקשורים בחיפה.

- תפעול ארכיון הכולל מאגר ראיונות עם תושבי חיפה (למעלה מ300 ראיונות) ומאגר מידע חזותי (תמונות, תצלומים, מפות וכו'). הערה: התצלומים סרוקים ומקוטלגים במחשב העמותה, שנמצא במשרדיה, ועומדים לרשות המעוניינים (כולל הדרכה במקום). התצלומים נאספים בעיקר מתרומות של אנשים ומוסדות.

- הידוק הקשרים בין תושבי העיר למוזיאונים המקומיים.


הנהלת העמותה כוללת היום את הבאים (2023): פרופסור (אמריטה) עליזה שנהר - יו"ר; יגאל גרייבר - חבר הנהלה; נסים וייסה - חבר הנהלה; ד"ר כמיל סארי - חבר הנהלה; ריטה ספיבק - גזברית וחברת הנהלה; ד"ר נצה שלף – עורכת הביטאון וחברת הנהלה; עו"ד אבי תירוש - מזכיר וחבר הנהלה.

ועדת הביקורת כוללת שלושה חברים.


משרדי העמותה שוכנים במבנה של העיריה שיועד במקור לשיכון עולים מברה"מ לשעבר.

העיריה מספקת לעמותה את המבנה בחינם וגובה על השימוש בו דמי ארנונה וחשבונות מים וחשמל.

פעילות העמותה ממומנת על ידי תקציב שנתי של עיריית חיפה (בכל שנה בסכום אחר), באמצעות תרומות של קרן הכט ומוסדות מקומיים (למשל, נמל חיפה) וכן דמי חבר שנתיים (בסכום סמלי).

העמותה פועלת באמצעות מתנדבים.


אתר העמותה כולל פרטים על פעילויות העמותה, גלריית תמונות של חיפה, ביטאוני העמותה ומידע על יצירת קשר.


פעילויות

רשימת הפעילויות שלהלן, שנעשו בשנת 2021 (שנת קורונה), ממחישה את תרומתה ואופייה של העמותה:

מחקרים וסקירות בנושאים הקשורים בעיר

"ארד אל יהוד", שכונה שנעלמה כמעט מתודעתם של תושבי חיפה; "בית יורדי הים בחיפה"; "בית החולים בתר"; "הבהאים בחיפה"; "הגדוד ההודי שכבש את חיפה" - בימי מלחמת העולם הראשונה; "ד'אהר אל עומר"– שליט הגליל ושליטתו בחיפה והאזור; חיפוש וניסיון לאתר סליק מתקופת ההגנה באזור בית חולים כרמל הישן.

התצלומים באדיבות העמותה לתולדות חיפה


סיורים, הרצאות,טקסים ומפגשי תרבות והשכלה

השתתפות העמותה בטקס הזיכרון לחיילים ההודים ששחררו את חיפה במלחמת העולם הראשונה מהאימפריה העות'מנית (כולל פגישה עם שר החוץ ההודי); השתתפות בחנוכת הכנסייה הארמנית המחודשת; פגישה עם ההיסטוריונית של הבהאים; השתתפות בכנס קירוב לבבות עם העדה האחמדית בחיפה; סיוע לנציגי קרן הצנחנים לארגון טיול בחיפה; הרצאה על חיפה, לחניכי מכינה קדם צבאית משדה בוקר; סיוע לסטודנטים, תושבים, ומורי דרך במציאת חומר רלוונטי לעבודות ולנושאים שהם חוקרים; פגישה עם קצין ההיסטוריה של המשטרה וקצינת החינוך של המחוז הצפוני; הרצאה על חיפה לכל צוות מוזיאון חיל היום והעפלה; הדרכה של יחידת ההיסטוריה של המשטרה; הרצאה וסיור על חיפה לחיילים מחטיבה 7; השתתפות בתוכנית ברשת ב' (תאגיד כאן 11) לציון 81 שנה לתחילת ההפצצות האוויריות על חיפה ועל א"י במלחמת העולם השניה"; הרצאתו של ד"ר רון מנדל, חבר העמותה "כל מה שרציתם לדעת על רחובות חיפה ולא העזתם לשאול"; הרצאתה ש פרופסור עליזה שנהר "70 פני אישה"; הרצאתו של הסופר ד"ר חאתם ח'ורי על ספרו "כשאבן נעשית מולדת"; הרצאתו של ניסים וייסה "הכרמליתים בחיפה"; הרצאתו של אדם רז "הסיפור הגנוז של חיפה בשנת 1948"; הרצאתו של ניסים וייסה "אנשים ואתרים בבת גלים" – פנחס הכהן, הרב מולדובסקי, בית הפרינץ וסודותיה של נערת הבוהמה נעמי אדווה"; סיור "הנצחה וזיכרון בכרמל" בהדרכת רון מנדל; סיור שכונת עין הים בהדרכה ד"ר קמיל סארי; סיור "המצודה הצלבנית רושמייה ושכונת רוממה הישנה" בהדרכת לימור תלמי ויעקב שורר; סיור "רב תרבותיות בחיפה וביטוייה באומנות הרחוב" בהדרכת ליאור שורר; סיור "כולם מחפשים את המשיח" בהדרכת רון מנדל; סיור "חיפה בוורוד - תולדות הקהילה הגאה בחיפה" בהדרכת דותן ברום.





bottom of page