top of page

חברת טיף-טף


דניאל אישטה נולד באתיופיה בכפר בשם אמבובר. ב-1990, בהיותו בן 3, עלה ארצה יחד עם אביו ואחותו הבכורה (מבוגרת ממנו בחמש שנים). לאחר מספר חודשים הצטרפו אליהם בארץ גם האם ואחיו הצעיר. זמן קצר אחרי העליה התגרשו ההורים והילדים נשארו לגדול עם אמם. הם התגוררו באתר הקרוונים ב"תל שעורים" (נמצא בזמנו בשטחו של בית הספר החקלאי כדורי) וכעבור חמש שנים עברו לראשון לציון.


כבר בגיל הגן בלט דניאל כספורטאי מצטיין, עם כושר גופני יוצא דופן (אתלטיקה, כדורגל ועוד). אבל רק עם המעבר לכיתת ספורט הישגי בבית הספר "מרדכי טביב" בשיכון המזרח, נותב כישרונו הטבעי לאפיקים מקצועיים. הוא הוכתר חמש שנים ברציפות כאלוף ישראל לנוער במרחקים שונים (600-10,000 מטר)! וזכה במקום שלישי בריצת 1500 מטרים במכביה ה-16 (היה אז הצעיר בחבורת הרצים). לצבא התגייס כספורטאי מצטיין ושירת כמדריך כושר קרבי ביחידת "יהלום". כעבור חודשים ספורים נשלח לקורס קציני אימון גופני. הוא היה היה אלוף צה"ל בריצת 2 קילומטר במשך שנתיים רצופות ושיאן בה"ד 1. בשנת 2013 השתחרר מצה"ל כשהוא עטור תעודות הצטיינות לא רק בספורט אלא גם בתחום הפיקודי (מצטיין רמ"ח כושר קרבי ומצטיין מפקד היחידה שלו).


עם שחרורו מצה"ל התגייס למשטרת ישראל ליחידת בילוש לב ת"א ואחר כך עבר ליחידת חורון בבית הספר של משמר הגבול. בתום שנתיים של שירות עזב את המשטרה, בעיקר בשל התסכול המתמשך שחש מהאופן שבו טיפלה המשטרה בסוגיה האתיופית (אירועי המחאה ההמוניים, בעקבות מותו של סלומון טקה, היו הקש ששבר את גבו). הוא נשוי עם ילדה בגיל שלוש וילד בגיל שנה.


חברת "טיף טף" בבעלות משותפת של דניאל אישטה ורון הר גיל נוסדה ב-2018. החברה מתמחה בייצור כלים חדשים ומתקדמים למטבח האתיופי (בפיתוח ייחודי שלה): א. גריל להכנת איג'נרה (עשוי מטפלון איכותי) שיוצר במקור בנורבגיה והיום מיוצר בסין. ב. דליי נירוסטה לשמירת טריות המזון (8 ליטר ו-20 ליטר. רוב המכירות נעשות באמצעות הפייסבוק (הספקה טרייה לשוק הפרטי ולחנויות של בני הקהילה). החברה על סף פריצה לשוק האמריקאי וההודי וכרגע נמצא בשלב של פיתוח שני מוצרים נוספים: א. אבקת טף שאמור להחליף את התערובת המסורתית המשמשת להכנת האינג'רה (מקצרת את ההכנה). ב. מטחנת טף שמאפשר ייצור הקמח תוך שעה בלבד במקום שלושה עד ארבע ימים.



הרעיון להקמת החברה נולד בהיותו של דניאל מאמן אתלטיקה בכיר וראש המשלחת הפאראלימפית של ישראל. באותה עת הרבה לטוס לאירופה. באחד מביקוריו בהולנד הוא סעד עם חברים ישראלים במסעדה אתיופית בבעלות אישה אריתראית. ההמתנה הארוכה לקבלת מנת האינג'רה עוררה את סקרנותו. הוא ביקש בנימוס להיכנס למטבח ולהבין מדוע ההכנה מתעכבת (15-20 דקות). הוא נזכר שככה זה היה גם במטבח של אימו וסבתו. כאן הבזיק במוחו הרעיון: הוא גייס מהנדסי מזון וביחד הם פיתחו את המוצרים הייחודיים שלהם למטבח האתיופי.


בהמשך מצא דניאל שותף עסקי - רון הר-גיל (יהלומן בן 50 שהתגורר מספר שנים בתאילנד וחזר לאחרונה ארצה). פרט פיקנטי: הקשרים ביניהם החלו כאשר דניאל שימש כמאמנו האישי של הר-גיל לריצת מרתון. העסק היזמי המשותף המשיך להתפתח ודניאל אף הוזמן להשתתף במשלחת של נשיא המדינה לקידום העסקים בין ישראל לאתיופיה.


הערה: טף הוא הדגן הקטן בעולם. מקורו באפריקה ואזור גידולו העיקרי הוא באתיופיה. הוא הוכרז כמזון על ומכיל את כל שמונה חומצות האמינו שהחיוניות לגוף האדם. הוא עשיר בברזל, מגנזיום, סידן, חלבון וויטמינים וקל לעיכול (בכוס טף מעל 80% מהתצרוכת היומית של ברזל ושל מגנזיום, מעל 35% מהתצרוכת היומית של סידן, 50% מהתצרוכת היומית של חלבון ומעל 50% מהתצרוכת היומית של סיבים). מאה גרם של טף מכילים כמות ברזל, סידן וחלבון המצויה בעשר ביצים או ב-1 ק"ג בשר, ולכן הטף מתאים גם לטבעונים הנמנעים ממזון שמקורו בבעלי חיים. הוא עשיר מאד בויטמין B, ומכיל כמויות יוצאות דופן של מנגן, מינרל החיוני לתפקוד התקין של המוח ובעל יעילות מוכחת בטיפול במספר מחלות עצביות, כגון: אלצהיימר וסכיזופרניה. הוא גם ממלא תפקיד חשוב בייצור תירוקסין בבלוטת התריס, תורם לספיגת סידן בגוף ויש הטוענים שהוא גם מעלה ייצור חלב אם. קיימים שני סוגי קמח טף: טף בהיר וטף חום. ככל שהצבע כהה יותר הטעם עשיר יותר וכנראה גם עשיר יותר מבחינה תזונתית, אך גם כבד יותר לעיכול. הטף הכהה מגיע מצמחים שקל יותר לגדלם. הלחם האתיופי - אינג'רה - עשוי מקמח טף בהיר שהוא כאמור קל יותר לעיכול.


המטרה העיקרית של "טיף טף" היא להנגיש את המזון האתיופי לישראלים ולעולם כולו באמצעות שיפורים של כלים ושיטות מסורתיות (כדאי להזכיר שרק בארה"ב מתגוררים כמעט מליון אתיופים).


כתיבה: עוז אלמוג


bottom of page