top of page

חלוצות בראשון לציון

מוזיאון ראשון לציון

בראשון לציון פעלו ועדיין פועלות נשים רבות מאז שנוסדה המושבה ב-1882.

חלק ממייסדי המושבה הגיעו עם נשיהם ועם ילדיהם ולחלקם נולדו ילדים באותה תקופה שלמענם הוקם הגן העברי הראשון, עם הגננת אסתר שפירא.

סיפורים רבים יש על הראשוניות, חלקם פורסמו לציבור ואחרים עדיין שקועים עמוק במגירות ובתיקים, בארכיון מוזיאון ראשון. לאחרונה יוצאים מחצר המוזיאון סיורים מודרכים שהנושא העיקרי שלהם הוא נשים.

כך ממותג הסיור: "זהו סיור המתחקה אחר נשים פורצות דרך, דעתניות, משכילות, יזמיות ובולטות בעשייתן למען הקהילה, משנותיה הראשונות של המושבה ואילך. אין זה עניין של מה בכך על רקע מעמדה המסורתי המוכר של האישה שקולה לא נשמע בדרך כלל, והיא נאלצה להתמודד עם תלאות החיים הקשים ולהיות עזר כנגדו."

חלוצות בראשון לציון. צילום: ישראל פרקר

אמש הצטרפתי לסיור כזה. השתתפו בסיור , שהתחלק לשתי קבוצות, כ-30 נשים ורק 4 גברים (למה כל כך מעט?). מובילות הקבוצות היו המדריכות, שופעות הידע נילי ערבה וטל הרמלך.

התחלנו במוזיאון, בקבלת מידע מפורט על היווסדות המושבה. עברנו לסיור בתערוכה "בנעליה" המוצגת לציון 100 שנים למתן זכות בחירה לנשים בראשון לציון לראשונה בישראל. משם עברנו לבית שליט ובו תצוגות הממחישות יפה איך נראו בגדי הנשים אז, המטבחים וגם חדרי השינה.

במרתף בית הכנסת הגדול ביקרנו במקום בו היה הגן העברי הראשון וגם בית הספר לבנות. המשכנו לסיור ברחוב נחמה, הקרוי על שמה של האישה הנמרצת ורבת ההישגים נחמה פוחצ'בסקי. טל, המדריכה, הסבירה והסבירה, סיפרה וסיפרה.

עלינו והזענו במדרגות לכיכר המייסדים ומשם צעדנו במלוכד עד לרחוב הרצל, כשעצרנו ליד הרבה בתים "זקנים" ושמענו מה היה בהם מזמן. ולסיום ביקור בבאר המושבה, כשהמוח מלא במידע ושרירי הרגליים בדרך להיתפסות. אני כמובן צילמתי וצילמתי, כדי שלא אשכח.