top of page

מושב חיבת ציון - ארכיון ומוזיאון

חִבַּת צִיּוֹן הוא מושב בעמק חפר סמוך לעיר חדרה, כק"מ מזרחית לכביש 4, מצפון לכפר הרא"ה. היישוב שייך מבחינה מוניציפאלית למועצה אזורית עמק חפר וקרוי על שם אגודת "חיבת ציון" (איחוד של מספר אגודות ציוניות שנוסדו במזרח אירופה בסוף המאה ה-19 ודגלו ב"ציונות מעשית", קרי עלייה והתיישבות יהודית בארץ ישראל).


המושב הוקם בשנת 1933 על ידי ארגון "אחוזת חקלאים של מרכז ציוני רוסיה". עם השנים הצטרפו גם עולים ממרכז אירופה. קהילת המקום מורכבת היום חילונים, מסורתיים ודתיים.


המושב, ששטחו הוא כ-4,500 דונם, שייך מבחינה ארגונית ל"התאחדות האיכרים". ענפי החקלאות העיקריים של היישוב: מטעים, לול ופרחים. פרט פיקנטי: ביישוב נמצא מטע האנונה האורגני הראשון והגדול ביותר בישראל.


ארכיון המושב נוסד בשנות ה-80 של המאה הקודמת על ידי שלושה חברים: יהושע פלוטקין, לאורה פרנק ודינה אחינועם. המשיכו במלאכת האיסוף ושמירת החומרים ההיסטוריים צביה זיסהולץ ומיכל רף. היום (2023) מנהלות את הארכיון צביה זיסהולץ ולנה בר-מאיר. כל צוותי הארכיון לדורותיהם עבדו במסירות ובהתנדבות.


במהלך השנים נדד הארכיון ממקומות שונים ביישוב עד הגיעו למקום הקבע בו הוא נמצא היום (משנת 2003) - חדר קטן שהכניסה אליו מספריית היישוב. באותו המבנה שוכן גם חדר הזיכרון לחללי מערכות ישראל מקרב תושבי המושב.

הספריה והארכיון. צילום: יאיר רף. התצלום באדיבות ארכיון חיבת ציון


חומרי הארכיון נאספים באופן שוטף ממזכירות היישוב ומוועדי הכפר.

בארכיון שמורים מסמכים היסטוריים שפורסמו החל משנת 1925. כולם מתויקים על פי נושאים וסדר כרונולוגי. מאוצרות הארכיון אפשר ללמוד על הקמת הכפר ותושביו; על החקלאות, התרבות המקומית, החינוך ועוד שלל נושאים מעניינים. בשנים האחרונות הוקם אתר אינטרנט לארכיון (כחלק מאתר מרכז התיעוד של המועצה האזורית עמק חפר) שבאמצעותו מונגשים חומרים לציבור הרחב. בנוסף, נשמרים בארכיון שלל תצלומים היסטוריים, כולל אלבומי משפחה, אלבומי אירועים מחיי הכפר ואלבומים של מוסדות הכפר. כמו כן שמורים בארכיון תוכניות בנייה של מבני ציבור, תקליטים, קלטות אודיו ווידאו, תקליטורי DVD, הקלטות של חברים ותיקים ועוד. לאחרונה הוחל בפרויקט ראיונות של ראשוני היישוב שעדיין איתנו. לאחר סגירתו של חדר העיון בספרייה, הוקם לפני מספר שנים, לצד הארכיון, מוזיאון היסטורי צנוע ובו כלים מראשית ימי ההתיישבות (כלי עבודה וחקלאיים, רהיטים, מטבעות וסמלים, כלי מטבח ועוד). את כל הפריטים תרמו וממשיכים לתרום תושבי הכפר. בימים אלו עמל צוות הארכיון על הקמת "חצר המוזיאון" בצמוד לבניין הספרייה והארכיון, שבו מוצגים שלל כלים חקלאיים, כלי עבודה ועוד.

המוזיאון בהקמה, 2022. התצלומים באדיבות ארכיון חיבת ציון


לארכיון מגיעות, מעת לעת, קבוצות, כגון בני מצוות, ילדי הגנים ועוד, כדי ללמוד על שורשיהם ההיסטוריים.


לקראת שנת ה-90 ליישוב, יזם צוות הארכיון הקמת "שדרת מייסדים" ביישוב. צאצאיהם של חברים שהתיישבו בכפר בין השנים 1933-1950 ליקטו חומרים שמהם הופקו כ-40 שלטים מקרמיקה המספרים את סיפור ההתיישבות. השלטים הוצבו בחזיתות הנחלות. הפרויקט עורר התרגשות רבה בקרב התושבים וקידם את המודעות ההיסטורית והגאווה המקומית.

תצוגות במוזיאון. התצלומים באדיבות ארכיון חיבת ציון.


על מנת להמשיך ולפתח את הארכיון והמוזיאון נדרש, בראש ובראשונה, מבנה ייעודי מתאים, שמחייב תקציב הולם. בינתיים לא נמצא הסכום הדרוש, אבל אולי בעתיד הוא יגיע ממקור זה או אחר.

bottom of page