top of page

מוזיאון בית השומר בכפר גלעדי

סיפורו של ארגון "השומר"

השוֹמֵר היה ארגון הגנה ביישוב היהודי בארץ ישראל, שפעל בשנים 1909–1920. הגרעין הראשון היה ארגון קטן וחשאי בשם "בר גיורא" שהוקם על ידי חלוצי העליה השניה ב-1907. ב- 1909 הכריזו חברי הארגון על הקמת ארגון לגאלי למחצה בשם "השומר". לארגון החדש נבחר ועד שתפקידו היה לחתום על חוזי שמירה עם מושבות העלייה הראשונה , בעיקר בגליל התחתון. מטרתו האידיאולוגית (ציונית) המוצהרת של ארגון "השומר" הייתה "כיבוש השמירה" ו"כיבוש העבודה". כלומר: לימוד עבודת האדמה והמלאכות שבכל ענף ומקצוע, והעדפת העסקת יהודים על פני פועלים שאינם יהודים. בשיא פעילותו, בשנת 1913, מנה הארגון כ-120 חברים וריכז את השמירה ב-13 מושבות בארץ ישראל.


יש הגורסים כי חשיבותם הסמלית של אנשי השומר לתנועת ההתיישבות הציונית ומורשתה לא נפלה מזו המעשית, משום שהם יצרו סוג של סדנא תרבותית לטיפוחה של דמות היהודי החדש - הנועז והעצמאי. הדבר נעשה בין השאר באמצעות אימוץ מנהגים מאורח החיים של שכניהם הבדואים (מי שנתפסו כממשיכי מסורת העברים הקדמונים) - בתחום הלבוש, המזון, הרכיבה על סוסים ועוד. חתונות אנשי "השומר", אשר לוו בחגיגות גדולות, היו אירוע חברתי חשוב. מופעי החתונות עוררו התרגשות לא רק בין חברי הארגון אלא גם בקרב תושבי המושבות. בחתונות אלו היו השומרים מופיעים רכובים על סוסים וחגורים בנשקם ובמיטב מחלצותיהם הסמליות. החופה הייתה נפרשת מעל חודי כידוני הרובים, כמנהג אנשי צבא באותה תקופה. בתום טקס נהגו לירות יריות שמחה ברוח המסורת הבדואית. חתונה קבוצתית גדולה במיוחד של שלושת חברי "השומר" אלכסנדר זייד, מנדל פורטוגלי וזלמן אסושקין ורעיותיהם, נערכה לאחר האספה השנתית בתשרי תרע"ג (1912).


ביוני 1920, חודשים לאחר י"א אדר תר"פ (אירועי תל-חי וכפר גלעדי), החליטו אנשי "השומר" על פירוק הארגון.

לאחר הפירוק השתתפו חברי הארגון בהקמת "ההגנה", גדוד העבודה ומחתרת הקיבוץ החשאי. תרומתם החשובה התבטאה גם בהקמת הפלמ"ח וצבא ההגנה לישראל. דוד בן- גוריון אמר עליהם: לצה"ל הרבה אבות אבל רק סבא אחד- "השומר".

מנדל פורטוגלי, מאיר ספקטור, ישראל גלעדי, מרדכי יגאל ויצחק נדב


המוזיאון

בשנות החמישים של המאה העשרים עלה רעיון הקמת מוזיאון, שינציח את סיפורם ופועלם של אנשי "השומר". חברי וחברות "השומר" שנותרו בחיים פעלו יחד עם דור ההמשך שלהם וגייסו אנשים וכסף להקמתו. האדריכל אוריאל שילר נבחר לעצב את המוזיאון והוא יצר מבנה מעוצב כמצודה עם מעון כפרי בסגנון הבנייה שהיה מקובל בעליות הראשונות.


"בית השומר" נחנך במאי 1969 בנוכחות אישי ציבור, אנשי כפר גלעדי משפחות "השומר" ואנשי האזור. המוזיאון עבר להיות חלק בלתי נפרד מיחידת המוזיאונים והמורשת של משרד הביטחון.


ב-2008 חודשה התצוגה במוזיאון על-ידי המעצב אורי אברמסון והיא מציגה את אנשי "השומר" מתקופת העלייה השנייה דרך הקמת הארגון החשאי 'בר-גיורא' ויורשו "השומר", השתלבותם באוכלוסיית הארץ, בדרכי הנדודים, הקמת ההתיישבויות, מחאת נשות "השומר" לשיוויון זכויות בעבודה ובהגנה, משפחות "השומר" ועוד.

פתיחת מוזיאון בית השומר


פעילויות חינוכיות- סיורים והדרכות

המוזיאון מציע מסע חווייתי בזמן דרך: סרטונים קצרים ומקוריים, טקסטים כתובים, תמונות ענק ומוצגים מקוריים. כמו כן, תערוכת קבע של האמנית כלת פרס ישראל בתיה לישנסקי, ותערוכת אומנות המתחלפת כל מספר חודשים. המוזיאון כולל גם חדר משוחזר של הזוג מניה וישראל שוחט, מרפסת תצפית לנוף מרהיב של העמק וההרים הסובבים.

החדר המשוחזר של מניה וישראל שוחט


בית "השומר" מציע פעילויות חינוכיות לתלמידים וסטודנטים.

חיילים, מבוגרים וגמלאים נהנים מהדרכה מקומית בתצוגה המרכזית ובתערוכות אומנות.

גן +כיתה א'- סיור חוויתי מהחיטה עד הלחם.

כיתות ב'+ ג'- הקיבוץ של פעם וההתיישבות בגליל.

כיתות ד'+ ה'- גילוי דמות דרך משחק משימות –חייו ופועלו של אלכסנדר זייד.

כיתות ו'- הצגה על שכנות טובה+ משחק גילוי הזוג מניה וישראל שוחט.

לכיתות של"ח- הזהות הגלילית שלי. מותאם גיל.

י"א+ י"ב- סיור מותאם לנושאי הבגרות הרלוונטיים לחלוצים , העליות הראשונות, התיישבות בגליל העליון ועוד..


המוזיאון פתוח בימים א' – ה' בשעות 8:00 -16:00 ביום יום ו' המוזיאון פתוח לקבוצות (40 איש ומעלה) - בתיאום מראש.


מקורות

השומר, ויקיפדיה. אתר הבית. מוזיאון בית השומר, דף פייסבוק.

bottom of page