top of page

עטים ועפרונות של בתי מלון - אוסף מאיר פלבסקי

מאיר פלבסקי ז"ל (יליד 1943), לשעבר בלש פרטי ובעל אחת החברות המצליחות בישראל לחקירות ולריגול עסקי. הוא נודע גם כפעיל פוליטי תוסס בתנועת העבודה (היה ידידו מקורבו ש יצחק רבין ז"ל) וכמנהל קבוצת הכדורגל של הפועל רמת גן והפועל תל-אביב. לפני מספר שנים הקים מועדון חברים (בעיקר חברי דף הפייסבוק שלו) והרצאות שהתכנס בפאב בתל-אביב ושזכה לכינוי "הפרלמנט של פלבסקי" או "ערב עם פלבסקי". הופיעו בו מנהיגים פוליטיים, עיתונאים ופרשנים בכירים.


פלבסקי החל לאסוף עטים ועפרונות של בתי מלון בשנת 2000. ב-2017 כבר היו באוסף לא פחות מ-9000 פריטים, מתוכם 100 מישראל (לדברי פלסבקי זהו האוסף הגדול בעולם מסוגו). בראיון שערכתי איתו באותה שנה סיפר: ""עברתי מלון מלון בכל עיר שהייתי ועשרות חברים הביאו לי. אבל מרבית העטים הגיעו לאחר שאספתי אלפי כתובות מייל ושלחתי עשרות אלפי בקשות באמצעות המייל. המון בתי מלון מכל העולם שלחו לי את העטים בדואר מבלי לבקש תמורה!


לשאלתי "כיצד הוא משיג את הסחורה" השיב פלבסקי: "תתפלא, בקלי קלות. לא חייבים לבקר בבית מלון. אני פשוט שולח להנהלה מכתב סטנדרטי ושבו אני מספר על כוונתי להתארח בעתיד הקרוב, מספר על האוסף הגדול שלי ומבקש שישלחו לי מידע על בית המלון בצירוף עיפרון או עט שהם מחלקים לאורחים. רובם עושים זאת בשמחה רבה".


ניסיתי לברר מה דחף אותו לאיסוף המוזר והחינני הזה. שאלתי אותו: "אולי דרך האיסוף אתה עורך סוג של טיול בעולם. אולי כל עט או עיפרון שקיבלת הוא סוג של שהות בבית מלון שבו אמנם לא ממש היית, אבל בכל זאת סוג של ביקור. אתה גם מדגיש שזה האוסף הכי גדול בעולם. אולי גם כאן טמון איזה מפתח לאיסוף, כי בחרת תחום לא שגרתי שבו אתה יכול להיות מספר אחד בעולם. יחיד ומיוחד. לכבוש סוג של פסגה. מעניין אם יש דרך כלשהי לקשר בין המקצוע שלך כבלש לבין תחום האיסוף הזה. אולי זה היכולת שלך לשים לב לפרטים קטנים, כמו שרלוק הולמס שמפענח את התעלומה באמצעות הקשב המיוחד שלו לפריטים הקטנים שאנשים לא שמים לב אליהם. ואולי יש כאן גם את הכוח להביא אנשים לשתף איתך פעולה. עובדה שהם שולחים את העטים ועפרונות (משלוח שעולה להם כסף) מבלי להתנות שום תנאים".

וכך השיב פילבסקי: "צר לי לאכזב אותך. אני לא טיפוס של תייר וברוב המקרים הייתי במקומות שהעבודה לקחה אותי. כשהתחלתי לאסוף לא היה לי מושג אם גם אחרים אוספים. הסתבר לי שאין אספנים בסדר הגודל שלי וזה קרה במקרה. עובדה היא שלא ביקשתי הכרה מ'גינס'."

התמונה באדיבות מאיר פלבסקי

מאיר היה נשוי שלוש פעמים ונולדו לו חמישה ילדים. הוא נפטר בפתאומיות ב-2018. לאחר מותו פרסם השר עמר ברלב את הדברים הבאים בדף הפייסבוק שלו:

"מאיר פלבסקי, אדם אהוב, איש של אנשים, נפטר בפתאומיות. הכרתי את מאיר, אדם שלרגע לא נח, תמיד מוקף בחברים, מעורר דיונים סוערים, מומחה להגיגים ולהפקת אירועים פוליטיים וחברתיים בלתי נשכחים.

עם הפריימריז לראשות המפלגה הוא התגייס עבורי למירוץ ותמך לאורך כל הדרך. בתקופה זו האחרונה, הוא חזר לשורשיו כפעיל במחנה רבין, מחנה רודף השלום, הבטחון, הצדק והשוויון. כואב ועצוב להפרד. תודה על שהיית, על הכל, לכולנו. יהי זכרו ברוך."

התמונה מדף הפייבוק של עמר בר לב

מקורות

ורדי רונית. 12.8.2004. "הייתי צריך לחכות חצי שנה", גלובס


כתב: עוז אלמוג

bottom of page