top of page

"פיסת היסטוריה"



שלום פרופ' אלמוג,

בעקבות בקשתך, להלן מספר מלים על הפרויקט:

שמי אסף הררי. הקמתי את "פיסת היסטוריה" בשנת 2010. לתחום המזכרות נמשכתי מגיל צעיר מאוד ובהמשך גם לפולקלור היהודי-ישראלי, בדגש על האספקט החומרי של הנושא. מטרת העל של המיזם (מלבד חיבתי לעיצוב ולמזכרות) היתה לענות על צורך של זהות והגדרה עצמית, והדרך שהן באות לידי ביטוי במרחב המחיה של הפרט. ובמקרה עסקינן, של זהות ישראלית-ציונית. בעוד הזהות היהודית באה לידי ביטוי בתשמישי קדושה למיניהם (יודאיקה ונגזרותיה) לזהות הישראלית-ציונית כמעט ואין ביטוי מוחשי במרחב, מלבד דגל ישראל כמובן, שאותו מוציאים פעם בשנה למרפסת.

בהיותי מושפע מתרבות "המרצ'נדייז" המערבית, שכוללת מוצרי אקשן פיגרז למיניהן (תחום נפרד שראוי להרחיב עליו בהזדמנות אחרת ) החלטתי למלא את הריק שישנו בארץ ולהפיק את המוצר הראשון - פסלון של בנימין זאב הרצל, נשען על מעקה המרפסת בבאזל. המוצר לא דמה בשום צורה לאקשן פיגר אמריקאי-קלאסי, אך הוא כן עוצב בצורה מודרנית ונגישה לקהל הרחב. ההיענות לפסלון של הרצל היתה גבוהה וכך גם הדרישה לדמויות נוספות. במשך השנים שחלפו עיצבתי מוצרים רבים, מלבד הדמויות, כאשר כולם נעו סביב ארבעה נושאים מרכזיים אותם אפשר "לנכס" לנושא העל של ישראל והציונות: מנהיגים, מקומות, סמלים ושפה. בעוד שמוצרים רבים תחת אותן הקטגוריות נכשלו, אותן "דמויות גדולי האומה" הפכו למוצר הדגל של "פיסת היסטוריה", כשהביקוש אליהן גדל משנה לשנה, לצד הרחבתו של קטלוג הדמויות.

כיום "פיסת היסטוריה" משווקת ל-40 חנויות פיזיות בארץ, אך ערוץ המכירות המרכזי הוא אונליין, ונעשה דרך שני אתרים שאנחנו מפעילים - אחד בעברית ואחד באנגלית. האחרון מכיל מוצרים נוספים אשר לא קיימים באתר בעברית, הן מטעמי לוגיסטיקה והן מטעמי טעם הקהל. הקהל האמריקאי-קנדי מאוד מחבב מוצרים עם קריצה ביידיש וטי-שירטס למיניהם.

מלבד האתרים והחנויות בארץ, אנחנו עובדים עם ארגונים ומוסדות רבים (ביניהם "ההסתדרות הציונית"), אשר רוכשים מארזי דמויות כמתנות לאירועים.

מניסיון של עשר שנים אני יכול להגיד בביטחון שהקהל שלנו מכיל את כל טווח הגילאים, המגדרים והעדות.

להלן מאמר שפרסמתי על פרויקט הגמל המעופף שהפקנו ביום העצמאות 2021. המאמר שופך אור על המיזם בכללותו.


Asaf Harari

Piece of History studio


bottom of page