top of page

קולנוע רמה ברמת גן


אומנם אני מהאזור של קולנוע "לילי" ו"גל-אור" (וגם קסם) (כולם ז"ל כולל "רמה") אבל קולנוע "רמה" לא נפקד משנות ילדותי (כמו עוד בתי קולנוע כגון "אורדע" – שקשור לקולנוע "רמה" ויוסבר בהמשך - "אואזיס", "ארמון", "הדר", ואפילו קולנוע "שביט" אבל הרבה פחות).


את קולנוע "רמה", הנמצא בפינה של ז'בוטינסקי וביאליק ברמת גן בשכונת תל בנימין, תיכנן המהנדס הפולני-גרמני לאופולד לוסטיג וברור שבהשפעת בנייני הארט-דקו המפוארים של שנות השלושים. בנייתו החלה באמצע שנות השלושים ונגמרה לקראת סוף שנות השלושים. לוסטיג עזב את הארץ במהלך הבניה והמהנדס ישראל מיכאלי השלים את הבניה ב-1938. הוא היה הקולנוע השני שהוקם ברמת גן (הראשון אורדע בשנת 1934. יש הטוענים בשנת 1937). המבנה בנוי בגודל של 1,178 מ"ר והיו בו 1000 כיסאות. הוא היה בבעלות בני משפחת רייזיס. אירוע הפתיחה נערך במעמד מושל המחוז הבריטי, מר קרוסבי, והתזמורת הסימפונית הארץ ישראלית, שלימים הפכה לתזמורת הפילהרמונית הישראלית, ניגנה בפתיחה.

בשנת 1944 נערך חוזה בין 44 עמודים שהוא הסכם שותפות בין קולנוע רמה לבין קולנוע אורדע. כשמונה שותפים באחוזים לא שווים של 6 ורבע אחוז, 12 וחצי אחוז ו25% שכולם שותפים ברכוש השותפות ברווחיה ובהפסדיה (נראה כי בשנת 1953 נערך איחוד עם בתי קולנוע נוספים ברמת גן וגבעתיים).

בקולנוע רמה הוקרן הסרט "חלף עם הרוח" שנחשב לאחד הסרטים הטובים ביותר (עם קלארק גייבל וויוויאן לי). הסרט זכה בעשרה פרסי אוסקר !!!!!!!!. לא רשום תאריך אבל הסרט נוצר ב1939 אז מן הסתם לכאן הגיע בשנת 1940/1941. בשנים 1947-1945 נהג בית הקולנוע להקרין בכל יום חמישי סרטים ערביים ובעיקר מצריים, שמשכו מאות מתושבי הכפרים הערביים בסביבה. בשנות השישים והשבעים נערכו גם הצגות שונות באולם קולנוע זה (הגשש החיוור, גד יגיל ועוד).

הקולנוע נסגר ב-1982 בגלל בעיות ניהול (שלא התחילו רק שם לדעתי – ראו מכתבים בנושא כגון: מכתב המופנה למנהל הקולנוע רמה: "א.נ. כזכור קיבלנו בזמנו את העבודה בבנין רמה בהתחיבות לשאת באחריות ולהמשיך עבודה זו עד הגמר. תמוה הדבר שכעת נמסר המשך העבודה ל....... ללא הסכמתנו. וכו' ......... שיגרמו לכם אי נעימויות וכו' וכו' וכו'."

ועוד דוגמה: בכותרת המכתב חותמת של ההסתדרות הכללית ושל הועד האחיד של עובדי הקולנוע: "לכבוד הנהלת קולנוע רמה ר"ג בתשובה להודעכם מיום 1/1/1953 בדבר סידור חדש בעבודת הסדרנים הננו להודיעכם שאין אנו מקבלים כל סדור חדש כל זמן שהסכם עבודה הקיים לא ובטל ולא נחתם הסכם חדש. הסדרנים ימשיכו לעבוד לפי הסכם הקיים שהוא: ............. כמו כן נמסר לנו שלא שילמתם עבור 17 הצגות נוספות. ............ נא לשלם וכו'. ההסתדרות)."

מאוסף הדי אור

העסקים לא נראו לי מרננים במיוחד לאורך השנים. הנה כי כן, בתאריך 12/9/1955 קיבל קולנוע רמה החזר ממס הכנסה בסך 3 לירות !!!!

בשנת 1992 התקרה (שיש הטוענים שהיתה מתוכננת להיפתח בימים נאים) קרסה.


במשך השנים הרבות בהן עמד בית קולנוע "רמה" עזוב ומוזנח, הוא החליף בעלים וצבר חובות ארנונה כבדים לעירייה. בהחלטה בעייתית (לטעמי), הקטינה העירייה את החוב באופן משמעותי ובכך סללה את הדרך למכירתו ליזם שיהרוס את המבנה. מאחר שהמבנה מוגדר כמתחם לשימור, הוחלט על בניית מגדל מגורים בן 23 קומות, עם הבטחה לשמר משהו: את חזית בית הקולנוע בלבד ולבנות משהו שלא קשור לחלוטין לצורה הבסיסית של המבנה.

מאוסף הדי אור


כתיבה: הדי אור

bottom of page