top of page

המוזיאון לקריקטורה ולקומיקס בחולון


המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס בחולון נפתח ב-20 בדצמבר 2007 ביוזמה משותפת של עיריית חולון, ראש העיר מר מוטי ששון, מנכ"לית העירייה חנה הרצמ ואיגוד הקריקטוריסטים הישראלי (אק"י).


המוזיאון הוקם במטרה לקדם את אמנות הקריקטורה והקומיקס ולשמש מרכז פעיל ודינמי לאנשי המקצוע ולאוהבי הז'אנר. המוזיאון מחויב לאסוף, לשמר, לתעדולהציג קריקטורות וקומיקס בתערוכות מקצועיות. אנשי ונשות המוזיאון פועלים כדי לעודד את המבקרים בו לחקור וללמודבמסגרתו, ולממש תפיסה שלפיה מוזיאון הוא סביבה חווייתית, המאפשרת להכיר את התחום ולהתנסות בו, לעודד יצירה חדשה בעזרת תערוכות, תחרויות ופרסים, וליצור בתוכו מרכז לפעילות קהילתית.


עיריית חולון מימנה את הקמת המוזיאון וממשיכה לממן את פעילותו השוטפת. בשנת 2014 קיבל המוזיאון מעמד של מוזיאון מוכר על פי חוק ומאז הוא זוכה לתמיכה שנתית של משרד התרבות והספורט.


חלק מהתערוכות במוזיאון מבוססות על אוסף המוזיאון, המורכב בעיקרו מאוספים אישיים שתרמו היוצרים או בני משפחותיהם. תערוכות אחרות מציגות עבודות של יוצרים/ות עכשוויים שחלק מהן נותרות באוסף המוזיאון.


כלל הפריטים מאוסף המוזיאון נשמרים בחדר האוסף בתנאי תאורה, לחות וטמפרטורה מבוקרים, המתאימים לאחסון יצירות אומנות.


צילום: המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס, חולון
צילום: המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס, חולון

המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס הוא המוזיאון הראשון והיחיד בתחומו בארץ ואחד מתוך שבעה עשר בלבד בעולם כולו. מאז הקמתו ולאורך שנות פעילותו המוזיאון קיבל אליו פריטים רבים הכוללים רישומים מקוריים, סקיצות, קטעי עיתונות, ספרים וחומר מודפס. מחלקות המוזיאון מקפידות לשמור על הפריטים ולשמר אותם. תודות לכך, היום מחזיק המוזיאון באוסף יחיד מסוגו המתמקד בקריקטורות ובקומיקס מהארץ. פרט למלאכת השימור וההצגה, המוזיאון מציע מגוון של פעילויות חינוכיות, המיועדות בעיקר לילדים ולילדות, ומצליח ליצור סביבה חווייתית-לימודית המאפשרת להכיר את תחומי הקריקטורה, הקומיקס והאנימציה. המוזיאון מציע סיורים מודרכים למוסדות חינוך ולקהל הרחב, כדי להעמיק את ההיכרות עם עולם הקריקטורה ואת נחיצותה ככלי ביקורתי, וכדי להכיר את הקומיקס כסוגה ספרותית בעלת עומק. נוסף על אלה, המוזיאון מציע מגוון של סדנאות.


אוסף המוזיאון סרוק ורובו מונגש במחשבי הארכיון, בספריית הרווארד-אוסף יודאיקה ובפורטל המוזיאונים.


פריטים מאוסף המוזיאון מושאלים לתערוכות המוצגות במוזיאונים ובמוסדות ישראלים דוגמת הכנסת ובית הנשיא, ואף למוזיאונים במקומות אחרים בעולם.


לחלק מהתערוכות יש קטלוג מלווה. כל הקטלוגים זמינים לרכישה בחנות המוזיאון.


בארכיון יש ספרייה בנושא הקריקטורות בישראל. הספרייה מסודרת לפי שם הקריקטוריסט ומונה כמה מאות ספרים.

אוסף המוזיאון מכיל גם עבודות של ראשוני הקריקטוריסטים בישראל. קריקטורה בהגדרתה היא יצירה תלוית הקשר ולכן קריקטורות בישראל ועל ישראל מאפשרות הצצה בלתי אמצעית לחיי החברה, התרבות והפוליטיקה בישראל. הן בתקופה המוגדרת כישראליאנה והן בכלל.


בתחום החינוך המוזיאון הוא חלל למידה בלתי פורמלי, המשמש סביבת למידה חווייתית-לימודית לקהל הרחב, לאנשי חינוך, לסטודנטים ולתלמידים. פרט להיותו מרחב מזמין ללמידה עצמאית, המוזיאון מציע פעילויות הדרכה, חינוך ויצירה, ומגוון של כנסים והשתלמויות.


לצד אלה, המוזיאון מלווה פיתוח של תכניות לימוד בתחומי ההיסטוריה, המורשת, הגאוגרפיה, האזרחות והכרת החברה בישראל. התכניות מעודדות סקרנות, פתיחות מחשבתית, חשיבה יצירתית ומתן ביטוי למגוון יכולות. כל תכנית נבנית ייעודית עבור גוף או מוסד ובהתאם לצרכיו.


יחד עם משרד החינוך פיתח המוזיאון תכניות חינוך ייחודיות בנושא קומיקס וקריקטורה, הנלמדות בבתי ספר לפי שכבות גיל. נוסף על כך, בעשרות כיתות תיכון התקיימו פרויקטים בשיתוף המוזיאון, כחלופה לבחינות הבגרות באזרחות, בתנ"ך ובאמנות.


קישורים ומקורות

bottom of page