top of page

שמחה מהולה בעצב - ברית בצל השכול


אמציה, בנו של יהונתן לובר ז"ל שנפל בקרבות בעזה, נולד זמן קצר אחרי מות אביו. סבו, הרב ואיש התיאטרון חגי לובר התבשר על הנורא מכל כאשר עבד על הצגה בשם 'שבעה באוקטובר'. כאשר הודיע לציבור על לידת נכדו צרף הרב לובר תחינה: "בבקשה מכם עם ישראל, אל תחשבו על 'האין', אל תחשבו על ה'אין אבא', אל תחשבו על ה'אין מי שירים אותו על הכתפיים', אל תחשבו על 'האין מי שירקוד איתו בשמחת תורה', אל תחשבו על האין' בבר מצווה, בלימודי אבות ובנים, בליווי לחתונה, או סתם בטיול של כיף. תחשבו על ה'יש' יש תינוק מתוק .יש המשך ליהונתן. יש את מי לאהוב. יש מי שיזכור שיזכיר שיזכר. יש מי שיאמר קדיש. יש המשך צמיחה ותקוה לעם המופלא הזה". לובר המשיך ואמר: "נולד ילד יהודי. אתם שומעים עולם? אתם שומעים עם ישראל? יש תינוק יהודי מתוק בעולם. והוא יגדל לעם אחד מאוחד מחבק. וכפי שאומרת הגמרא בתענית . יעקב אבינו לא מת. (כיוון ש) מה זרעו בחיים אף הוא בחיים. עוד יהונתן חי. עם ישראל חי".


מאות הגיעו לבריתו של אמציה בישיבת הכותל – אירוע מטלטל, שהיה תערובת של שמחה ועצב. סבו, חגי, ששימש סנדק לילוד אמר: "יש משהו סמלי בכך שאנו עומדים למול המקום הקדוש לעם בטקס שמסמל את הברית בנינו לקב"ה ובתקווה שזו תהיה גם הברית שתחבר בין כל חלקי העם בירושלים שחוברה לה יחדיו. כאן מן המקום הזה אנו מבקשים להזדהות עם משפחות החטופים וכואבים את כאבם".


צילום: איתן אלחדז ברק

 


על התערוכה

"אני מצלם כמעט שלושה עשורים כצלם עתונות וכצלם אתנוגרפי של טקסים, מנהגים וחגים לא מוכרים בישראל. הלכתי לצלם את הברית של אמציה הן כצלם עיתונות והן כמי שהסיפור נגע ללבו במיוחד אחרי שסיקרתי את ההצגה 'שבעה באוקטובר' של חגי לובר הסב" (איתן אלחדז ברק).




מקורות

bottom of page