top of page

ארכיון הושעיה


רקע היסטורי

הוֹשַׁעְיָה, או מצפה הושעיה, הוא יישוב קהילתי בגליל התחתון, כשישה ק"מ צפונית לנצרת. היישוב שייך למועצה אזורית עמק יזרעאל ולארגון יישובי הפועל המזרחי. היישוב נקרא על שם האמורא רבי הושעיה רבה, אשר ישב בציפורי הסמוכה בראשית תקופת התלמוד.


בשנת 1980 הוקמה במקום, במסגרת תוכנית המצפים בגליל, היאחזות נח"ל, שאוזרחה לאחר שלוש שנים. בט"ו בשבט ה'תשמ"ג (1983) החלו לעלות לקרוואנים עשר המשפחות הראשונות של יישוב הקבע. חלק מחברי היאחזות הנח"ל גרים עד היום ביישוב, הנמצא בצמיחה מתמדת.


אוכלוסיית הושעיה היא בעלת צביון דתי לאומי. ביישוב מתגוררות קרוב ל-400 משפחות. האוכלוסייה מורכבת מישראלים מכל חלקי הארץ. תעסוקת התושבים היא מגוונת: היי-טק, ביטחון, הוראה ויזמות מקומית.


ארכיון הושעיה הוקם בשנת 2007 ביוזמת משפחת ביני ומרים שלו, תושבי הישוב, שגם תרמו כספים להקמתו. הארכיון הוקם לזכרו של נעם שודפסקי - אביו של ביני שלו, שהיה ידיד של קהילת הושעיה, ושהתמסר לפיתוחה ולקידומה בתחומים רבים. בתכנון וברכישת הציוד היה מעורב גם דורון בן משה ז"ל. חדר הארכיון שוכן במבנה המשרדים שבמרכז הישוב.


יעקב קופלוביץ' היה מנהלו הראשון של הארכיון והוא עבד בו בהתנדבות עד שנת 2015. יעקב, המכונה קופלו, ומספר מתנדבים מהיישוב שסייעו בידו - אספו, מיינו ותייקו בשקידה ובמסירות כמות עצומה של חומרים ארכיונאים (מסמכים, תכניות אדריכליות, תמונות וכיו"ב) הממלאים את מדפי הארכיון. בין המתנדבים שסייעו לקופלו היו מנו הרטוב, חיים פלדהיים, מיכל כרמון וחגית גורודצקי.


באוקטובר 2015 החליף ידידיה לוטן, תושב הישוב, את יעקב קופלוביץ' בניהול הארכיון. היום פעילים.ות בארכיון בהתנדבות גם רחל חבושה, מיכל ברקן, יהודה זוסמן, רות הר אבן ותושבים.ות נוספים.

ארכיון הושעיה, צילום: ידידיה לוטן. התצלום באדיבות ארכיון הושעיה

תכולת הארכיון

בארכיון הושעיה נשמרים מסמכים מנהליים ומסמכים בעלי ערך היסטורי, תוכניות של היישוב, מבנים, כבישים ותשתיות, תמונות, סרטונים ומצגות המתארים את היישוב ואת המתרחש בו. החומרים, המועברים ממוסדות היישוב השונים, מוועדות הפועלות בו ומתושבי הישוב, עוברים מיון ותיוק ומקצתם נסרקים ומועלים לסיפור מקומי הושעיה– פלטפורמה אינטרנטית המציגה את סיפורה של הושעיה בתמונות, סרטונים, מצגות ומסמכים.


משתמשים

"לקוחות" הארכיון, הפונים בבקשה למצוא מסמכים, תוכניות, תמונות וסרטונים הם הנהלת הישוב, חברי.ות ועדות ותושבים. מעת לעת נעשה שימוש בחומרי הארכיון לצורך הכנת מצגות וסרטונים המהווים חלק מפעילויות תרבותיות וקהילתיות.


ניהול הארכיון – המידע על החומרים המוחזקים בו (metadata) והחיפוש, מבוצעים בתוכנת קהילה-נט, המשמשת גם לניהול תחומים נוספים בישוב.


את תחזוקת הארכיון מממן הישוב מתקציב שנתי צנוע למדי שמאפשר גם מידי פעם הפקת סרטונים לתיעוד ופרוייקטים קטנים הקשורים בהיסטוריה של הישוב.

ארונות אחסון בארכיון, צילום: ידידיה לוטן. התצלום באדיבות ארכיון הושעיה

הפלטפורמה האינטרנטית "הושעיהו - סיפור מקומי על ציר זמן" היא היום הכלי העיקרי לשימור, הצגת ושיתוף חומרים ויזואליים השמורים בארכיון. השימוש באתר זה התחיל בשנת 2016, ומאז הועלו בו חומרים רבים המציגים את ההיסטוריה של הושעיה, חיי היומיום ביישוב, אירועים שהתקיימו בו במהלך 40 שנותיו ועוד. שיטוט ברחבי האתר מאפשר להתרשם מייחודו של הישוב, המתבטא באורח חיים קהילתי דתי תוסס.


במהלך השנים האחרונות, חלחלה המודעות לחשיבותו של הארכיון לציבור התושבים וקיימת היענות יפה להעברת תמונות וסרטונים, כמו גם מסמכים בעלי חשיבות היסטורית – לארכיון.


ביוזמת הארכיון ובשיתוף והובלה של הפרויקט על ידי בית הספר "נתיב" בהושעיה (רחל שמיר, אסתר זאבי, שולה אלגאלי ועטרה גולדברג), ערכו בקיץ 2016 תלמידי כיתה ז' ראיונות עם מספר תושבים מוותיקי הושעיה – בבתיהם. מטרת הפעילות הייתה לאסוף מידע וסיפורים על הקמת היישוב, שנותיו הראשונות וההיסטוריה שלו, ובמקביל לחבר את הדורות השונים בפעילות משותפת. סרטוני הראיונות עברו עריכה קפדנית ומושקעת על ידי רחל חבושה.


בשנת 2021, במסגרת ההכנות לחגיגות שנות ה-40 להושעיה, יזמו תושבי היישוב – רותי הראל ויהודה זוסמן, פרויקט תיעוד מבנים ואתרים בעלי חשיבות היסטורית בשטח היישוב הישן של הושעיה (איזור היאחזות הנח"ל והקרוואנים), באמצעות הצבת שלטים במקום. רותי הובילה והניעה את הציבור, יהודה הופקד על התוכן ועל הסיפורים שמאחורי התמונות, אתי מליחי עיצבה את השלטים, וידידיה לוטן איתר את התמונות המתאימות בארכיון והעשיר את המידע הרלוונטי לשלטים שמופיע באתר.


השלטים מספרים את סיפורו של הישוב הישן, והמתעניינים יכולים גם להעשיר את ידיעותיהם על ידי סריקת ברקוד המודפס על השלט, והמפנה את הגולש למידע נוסף.

ארכיון הושעיה נמצא היום במקום טוב מבחינת פעילותו והמודעות אליו בציבור, אך השאיפה של מנהלו, ידידיה לוטן, היא לראות יותר תושבים, צעירים ומבוגרים, התורמים בדרכים שונות להתפתחות הארכיון. להערכתו "יש תחומים רבים בהם ניתן לפתח את הארכיון ולהעשיר את הסיפור שאנחנו מספרים על הישוב שלנו, על הקהילה שלנו ועל עצמנו".


מקורות

אתר היישוב הושעיה.

הקמת ארכיון הושעיה, באתר היישוב.

הושעיה - סיפור מקומי, מסע על ציר זמן

הושעיה, ויקיפדיה.

bottom of page