top of page

ארכיון קיבוץ בית קמה


רקע היסטורי

בֵּית קָמָה הוא קיבוץ מזרם הקיבוץ הארצי במועצה אזורית בני שמעון שעלה על הקרקע בשנת 1949 על ידי עולים מהונגריה ופולין. הקיבוץ נמצא כ-4.5 ק"מ צפונית לרהט וכ-20 ק"מ צפונית לבאר שבע.


הקיבוץ עלה על הקרקע באפריל 1949 במסגרת "הקיבוץ הארצי" ונקרא תחילה בשם "ספיח". המייסדים עלו מהונגריה במסגרת תנועת "השומר הצעיר" וישבו, לפני עלייתם על הקרקע, במושבה הדר (כיום חלק מהוד השרון).

בטקס העלייה על הקרקע, נכתב במגילת העלייה של הקיבוץ:”היום [ ... ] אנו חברי קבוץ השומר הצעיר 'ספיח' מפליטת הגולה אשר בהונגריה, מניחים את היסוד לביתנו, להיותו ישוב של קבע בערבות הנגב המשוחרר באדמות תל אל מליחה. יהי ביתנו זה אשר יקום לנו, לבנינו, ולנדחי הגולה אשר יבואו לארוג יחד אתנו מסכת חיים, בניין ויצירה. ועל זאת באנו על החתום במעמד נציגי הקיבוץ הארצי השומר הצעיר המוסדות המיישבים, באי כוח המדינה והצבא”.

ביוני 1951 הוחלף שם הקיבוץ ל"בית קמה". השם בית קמה מציין את שדות הקמה, התבואה המשתרעים בסביבה זו. בנוסף, השם סמלי, על פי הפסוק "והיה כאסוף קציר קמה " (ישעיהו ז').


באוגוסט 1951 צורף הקיבוץ למועצה האזורית בני שמעון שזה עתה הוקמה. בשנים שלאחר הקמתו קלט הקיבוץ קבוצות השלמה ("גרעינים") מפולין, ארגנטינה, צרפת וישראל. כמו כן, נקלטו בקיבוץ בוגריהן של שתי חברות נוער שהתחנכו בקיבוץ ובני קיבוץ, שהצטרפו אליו כחברים.


לא ידוע לחברי הקיבוץ בימינו מי הקים את הארכיון ומתי. למרבה הצער מייסדי הקיבוץ הלכו לעולמם ולכן כבר אין את מי לשאול.

מנהל הארכיון כיום הוא יזהר בן נחום, שהגיע לקיבוץ ב-1972. שני הארכיונאים שקדמו לו הם החברים פאול ואדאס ומרדכי אנגלמאייר. יזהר הוא פנסיונר, שעובד בארכיון במשרה חלקית. הוא אינו ארכיונאי מקצועי, אלא היסטוריון. ההיכרות שלו עם ארכיונים היא מהצד של המשתמש. כחוקר, בילה יזהר שנים לא מעטות בכל הארכיונים החשובים בישראל: הארכיון הציוני המרכזי, מכון לבון, יד טבנקין, יד יערי, ארכיון יד ושם, גנזך המדינה, הארכיון לתולדות העם היהודי וארכיון בן-גוריון. הידע המעשי שלו בניהול ארכיון דיגיטלי הוא מהתנסות בלבד והוא עושה חיל.

התצלום באדיבות ארכיון קיבוץ בית קמה

תכולת הארכיון

החומרים השמורים בארכיון כוללים פרוטוקולים, תכתובות, פרסומים, עלונים, חוברות, תיקי מסמכים, תמונות, שקופיות, נגטיבים, דגלים, גביעים, סרטי "סופר 8", מדליות וחפצים היסטוריים מגוונים.

הפריטים הפיקנטיים בארכיון הם גביעים ומגינים מתחרויות בענפי ספורט שונים, מצלמת פולארויד, מכונת כתיבה, קורא כרטיסי אשראי, דגלים של תנועת הנוער, חולצה שומרית, תיבת קלפי.


בעבר הועברו החומרים לארכיון ע"י גופים ומוסדות שונים בקיבוץ. בשנים האחרונות כל התעבורה בקיבוץ ובאגודה הקהילתית היא דיגיטלית ולכן יזהר שואב אותם ישירות מערוצי המידע: פייסבוק, ווטסאפ, "קהילנט" ודוא"ל. מדי פעם מועברים לארכיון תיקי מסמכים שאוחסנו קודם לכן במקומות שונים בקיבוץ.


הארכיון ממומן מתקציבה של האגודה הקהילתית. מדי פעם נרכשים פרטי ציוד שמחירם אינו יקר. כמו כן מועבר תשלום שוטף עבור השימוש בתוכנת הארכיון. על-פי תקציב הקהילה לשנת 2023, תוקצב הארכיון בשנת 2022 ב-4,000 ₪, אך ההוצאה בפועל היתה 1,000 ₪ בלבד. בתקציב 2023 תוקצב הארכיון בסכום של 3,000 ₪.


הארכיון נמצא בתהליך דיגיטציה באמצעות תוכנת ארכיון של חברת "קהילנט". בשנים האחרונות כל החומרים השוטפים של היישוב הם דיגיטליים ומופצים לחברי הקהילה באמצעות רשתות חברתיות – פייסבוק, ווטסאפ, קהילנט ודוא"ל. התהליך של שילוב החומרים הדיגיטליים בארכיון הדיגיטלי (קיטלוג והעלאה לענן) דורש זמן רב ולמרבה הצער יזהר הוא היחיד ביישוב שעוסק במלאכה הזו (הוא מקווה שבעתיד יצטרפו אליו מתנדבים נוספים).


ב-2022 יזם יזהר הפעלה של ילדים בכיתה ה' בדיגיטציה של תמונות סטילס באמצעות טלפונים סלולאריים ושל שקופיות באמצעות סורק שקופיות. מדי פעם הוא מעלה תמונות סטילס ומסמכים מהארכיון לעלון היישוב ולדף הפייסבוק של היישוב ומבקש מקהל המשתמשים לעזור בזיהוי הדמויות המופיעות בתצלומים.

התצלומים באדיבות ארכיון קיבוץ בית קמה


משתמשים ופעילויות

אין שימוש רב בחומרי הארכיון. מדי פעם מגיעים בני קיבוץ לחפש חומר על הוריהם או על ימי ילדותם. חברי גרעין שערך כנס צילמו וסרקו מסמכים ותמונות עבור הכנס. בשנת 2015 כתבו שתי סטודנטיות במחלקה לניהול משאבי אנוש במכללת "ספיר" עבודה במסגרת הסמינריון "שינוי בקהילות" בהנחייתו של ד"ר מנחם טופל. נושא העבודה היה "השפעת תהליכי ההפרטה בחדר האוכל על חברי קיבוץ בית קמה".


מספר פעמים התקיימו ביישוב תערוכות שבהן נעשה שימוש בחומרי הארכיון – ימי הולדת עגולים, כנסי בנים וחנוכת ההרחבה. מדי פעם מתקיימות בארכיון פעילויות לילדי בית הספר.


בעלון היישוב מוקדש מדור קבוע לפרוטוקולים של שיחות קיבוץ משנותיו הראשונות של הקיבוץ. הגישה לארכיון הדיגיטלי של בית קמה היא באמצעות מערכת קהילנט ודורשת שם משתמש וסיסמה. יש גם אתר אינטרנט בשם "מורשת בית קמה", המופעל ע"י בן קיבוץ בית קמה שמתגורר בהולנד. גם הגישה לאתר זה דורשת שם משתמש וסיסמה.

ילדי כיתה ה' והארכיונאי יזהר בן נחום. צילום: לבנת רז. התצלום באדיבות ארכיון קיבוץ בית קמה

נקודות מורשת נוספות ביישוב

בעבר הוקם בקיבוץ מוזיאון קטן לתולדות היישוב, אך הוא נהרס ופורק. סביב צריפי המוזיאון נאספו מכונות ישנות, חקלאיות ואחרות, שהיו בשימוש בקיבוץ בימים רחוקים. בימים אלה מוקם ביישוב מרכז מורשת אותם שרידים מועברים לסביבת המוזיאון החדש.


קיימים ביישוב מספר מבנים ישנים, אך בשל קשיי מימון לא נעשתה בהם פעולת שימור ושחזור. אין בקיבוץ שילוט על מבנים ואתרים, למעט שלט בכניסה ליישוב המתאר בתמצית את תולדותיו.




bottom of page