top of page

ארכיון שיכון ובינוי - סולל בונה

לגלריית התמונות באתר


בשנת 2014 חגגה חברת סולל בונה יומולדת 90. במהלך חיפוש אחר חומרים המתעדים את פעילות החברה, התגלה אוצר של יותר ממאה אלף צילומים היסטורים. קול קורא של החברה הביא עימו אוספים פרטיים שהיו חבויים בבתים פרטיים. בנוסף, בארכיון המנהלי של החברה נשאר תיעוד בעיקר של מחלקת כוח אדם ובה חומרים מרתקים על ועדי עובדים, התפתחות זכויות העובדים ועוד.


אנשי הקבוצה הבינו מיד כי אוצר זה מספר לא רק את ההיסטוריה של החברה אלא את ההיסטוריה של מדינת ישראל, והתגייסה להנגיש את האוסף לקהל הרחב. המוטיבציה הראשונית הייתה לאסוף, לקטלג, לשמור ולחשוף לציבור כל מה שיש, ליצור ארכיון חי שיהיה מקור של ידע, מרכז מחקר נדיב ופתוח כולם.



האוסף כולל צילומים שבכוחם להעביר את "גודל השעה" של הקמת מדינת ישראל, החל משנות ה-20 שבהם הוחל בהקמת מחלקות צילום עם טובי הצלמים של התקופה, ועד העשורים הראשונים של מדינת ישראל: סלילת הכבישים הראשונים, פיתוח התעשייה והמפעלים הראשונים, מבני הציבור, שכונות המגורים, כפרים, קיבוצים, שדות תעופה, נמלים, אוניברסיטאות, בתי חולים ועוד.

באוסף שגובש מככבים צלמים מוכרים ואנונימיים כאחד, ביניהם: קלוגר, לווינהיים, צאדק, שרלוטה וגרדה מאייר, צלמי החברה המזרחית ועוד. ומעל כולם, עמי ערב, צלם הבית של חברת סולל בונה במשך שלושה עשורים, שהחזיק ברשותו אוסף של כ-150 נגטיבים: ברובו משנות ה-50 ועד אמצע שנות ה-80.



במסגרת הקמת המאגר ההיסטורי של חברת שיכון ובינוי, פנתה החברה לקהל הרחב לקבלת חומרים המתעדים את פעילות החברה לאורך השנים. ממלאכת האיסוף נוצר אוסף תצלומים ומסמכים הנותן הצצה נדירה לחייהם של האנשים בשטח, אלה שממש היו שם, אלה שבין בנייה לסלילה צילמו, תיעדו ושמרו למזכרת.


לאורך עשרות שנים נשמרו החומרים בבתים פרטיים ולא נחשפו לקהל הרחב. חשיפתם לראשונה יוצרת פסיפס אנושי מרתק של האנשים שבנו את המדינה.



הארכיון כולל גם אוסף כרזות בעיקר של ועדי העובדים, אוסף חומרים פרסומיים ואוסף עיתונים וכתבי עת.



מקורות

שיכון עובדים, ויקיפדיה.

סולל בונה, ויקיפדיה.

הארכיון ההיסטורי של שיכון ובינוי, דף הבית.

שיכון עובדים, באתר תנועת העבודה הישראלית.

הלל דן. 1963. בדרך לא סלולה: הגדת סולל בונה, ירושלים ותל אביב: שוקן.

אליהו בילצקי. 1974. סולל בונה 1924–1974, תל אביב: עם עובד.

דוד לוי-פאור. 2001. היד הלא נעלמה: הפוליטיקה של התיעוש בישראל, ירושלים: יד יצחק בן-צבי.

שלמה שבא. 1976. דרך במדבר: סיפורה של סולל-בונה., תל אביב: עם עובד.

דורון רוזן.2017. "סולל בונה" בשירות ביטחון היישוב היהודי בארץ ישראל בשנים 1936–1948, הוצאת יד טבנקין.



bottom of page