top of page

הצריף - שימור הקולינריה הישראלית


היזם והיועץ הקולינרי עודד צביקל (יליד 1971) החל לאסוף פרטי קולינריה מכל העולם ועם הזמן התמקד בפריטים תוצרת הארץ. האוסף העשיר שלו כולל היום כלי בישול, אפיה, הגשה ואכילה (כולם במצב שמיש): מקררים, מסחטות, מטחנות בשר, תנורים, פתיליות, קומקומים, משקלים, מצנמים, סירים, אריזות מזון, תוויות, ספרי בישול ועוד (משנות ה-50-80).

הצילומים באדיבות עודד צביקל


פרטי האוסף מוצגים במתחם חמוד שהקים עודד בחצר ביתו שבעמק חפר, המכונה "הצריף". התצוגה מאורגנת בתוך תפאורה הולמת של שני מטבחים מאובזרים בסגנון של פעם: האחד מייצג את שנות ה-50 והשני את שנות ה-70. הם נבנו על בסיס מטבחים אמיתיים שאותם הציל עודד מדירות לפני הריסה.


כיום אפשר להזמין ביקור במתחם הצריף בתיאום מראש. הסיור, שלוקח את המבקרים לתוך קפסולת זמן, כולל טעימות (מרק שבושל בסיר מקורי, עוגה שנאפתה בסיר פלא) והפעלות (למשל מזיגת סודה מבקבוק הסיפולוקס המיתולוגי), האזנה לשריקת הקומקום הרותח הרותח.


החזון של עודד הוא להקים מתחם לשימור תרבות האוכל הישראלית לדורותיה. המבקרים יוכלו לא רק לחוות פיסת היסטוריה של חיי היומיום בארץ באופן מוחשי, אלא לחזור לריחות ולטעמים של ילדותם.


בשנת 2021 הקים עודד קהילת פייסבוק תחת הכותרת "קולינריה של פעם בארץ ישראל". תוך זמן קצר התקבצו בדף הקבוצתי לא פחות מ-3,200 חברים והם יוצרים ביחד במת שיח חשובה סביב מורשת הקולינריה הישראלית.

הצילומים באדיבות עודד צביקל


מקורות

עמוד הפייבוק "קולינריה של פעם בארץ ישראל"

עמוד הפייסבוק "הצריף – מתחום קולינרי נוסטלגי".

תערוכת הצנע, מוזיאון אוצרות בחומה.

תקופת הצנע, אוסף אבי ניזרי.

תרבות האוכל הישראלית, תערוכה ויום עיון לכבוד דליה למדני, אוניברסיטת חיפה.



bottom of page