top of page

פורטל הישראליאנה – מיזם תיעודי-לימודי לכבוד יום העצמאות ה-75 לישראל (2023)

אלפי אנשים וגופים ציבוריים ופרטיים נוטלים חלק בתיעוד, שימור, לימוד והנגשה של המורשת הישראלית - בעקיפין או במישרין, למחייתם או כתחביב.


פורטל זה הוקם לכבוד יום העצמאות ה-75 לישראל (אפריל 2023), במטרה לתעד ולהנגיש באופן ידידותי וחינמי מידע מקיף (ויזואלי וטקסטואלי) על הגופים והאנשים הללו ועל החומרים יקרי הערך שנמצאים ברשותם.


הפורטל מהווה גם מעין מוזיאון וירטואלי של ההוויה הישראלית לדורותיה (בדגש על תרבות מוחשית ופופולרית). החומרים באתר נאספים ממגוון רחב של מקורות: ספריות, מאגרי מידע, ארכיונים, מוזיאונים, גלריות, חנויות ענתיקות/וינטג'/יד שניה, בתי מכירות פומביות אספנים, צלמים, מדריכי תיירות, אמנים, מעצבים, וחובבי וינטג', נוסטלגיה וישראליאנה בציבור הרחב.

פריטים מאוספי הישראליאנה של הדי אור

פירוט ייעדי המיזם

א. הפורטל מספר את סיפורם של אלפי מיזמי מורשת שרובם לא תועדו ונחשפו עד היום.


ב. בניגוד לרוב הארכיונים הויזואליים הקשורים לחברה הישראלית, פורטל זה אינו מסתפק בהנגשת חומרים גולמיים (קבצי תמונות), אלא גם דפי מידע, מאמרים, תערוכות נושאיות ורשימות ביבליוגרפיות מקיפות, שכוללות בין השאר מקורות מידע חדשים.


ג. הפורטל שם דגש על תופעות ישראליות ברמת המיקרו, מקצתן כאלה שלא תועדו עד היום, או שזכו לתשומת מחקרית שולית.


ד. הפורטל נועד בין השאר להדגים את חשיבותם של החומרים הויזואליים בהיסטוריוגרפיה של החברה הישראלית.


ה. רוב הארכיונים והמוזיאונים מחזיקים ברשותם בתמונות ומסמכים שמתמקדים בנושא מסוים או במקום מסוים. הפורטל זה מאפשר יצירת תערוכות דיגיטליות משותפות סביב נושאים אינטגרטיביים. למשל, תרבות המסעדות בישראל, צעצועים בישראל, התחבורה הציבורית בישראל, מדים בצה"ל וכדומה.


ו. בשלב זה הפורטל נגיש בשפה העברית, אבל אנחנו שואפים להנגישו גם בשפות נוספות, בעיקר בערבית (לטובת אזרחי ישראל דוברי הערבית ואזרחי המדינות השכנות) ובאנגלית (לטובת יהודי העולם ולכל למי שמתעניין בהיסטוריה ובתרבות הישראלית).


ז. במרחבי האינטרנט קיימים ארגונים ואנשים שמנגישים מידע על נושאים הקשורים לישראליאנה. עם זאת, מדובר במידע חלקי ומפוזר המוצג במקרים רבים על פלטפורמות מוגבלות ומיושנות. הפורטל הזה מרכז את המידע הקיים ומוסיף עליו מידע חדש.


ח. הפורטל מאפשר לבעלי חפצים היסטוריים לשתף את הציבור באופן דיגיטלי באוצרותיהם - לעיתים גם בעילום שם, וללא צורך בחללי תצוגה פיזיים, מחסני אחסון, שינוע וביטוח. חשיפה אינטרנטית רחבה של האנשים והגופים שעוסקים בשימור, הנגשה והפצה של חומרי ישראליאנה (כולל אנשים פרטיים שמחזיקים ברשותם מזכרות היסטוריות ואוספים משפחתיים) – מעודדת ומוקירה את פועלם, ומאפשרת לציבור ליהנות משכיות החמדה שהם צברו.

הערה: קיימים קשיים לא מבוטלים באיתור הגורמים השונים המעורבים בתחום הישראליאנה והאספנות ובשכנועם לשתף את הציבור הרחב בחומרים שברשותם. היוזמה שלנו מאפשרת צבירת מידע, ניסיון ומוניטין שמקלים על השגת הצילומים והמידע (למשל, על האספן/נית והאוסף שלו/ה) ועל שיתופם.


ט. הפורטל נועד לתרום להצלת אלפי נכסי תרבות ישראלים מכליה ושכחה באמצעות התיעוד הצילומי שלהם.


י. הפורטל נועד לקדם את המחקר והלימוד של התרבות הפופולרית בישראל – תחום אקדמי שעדיין נמצא בחיתוליו.


יא. הפורטל יאפשר בעתיד שיתוף פעיל של הקהל הרחב באמצעות משובים, הוספת מידע ועדכונו ברמת התמונה, הטקסט והתערוכה. בכך יתאפשר לגולשים להיות שותפים פעילים במחקר, איסוף, תיעוד, שימור והנגשת חומרים הקשורים לנכסי התרבות הישראלית.


יב. גלריות התמונות ודפי המידע בפורטל הישראליאנה מספקים לגולשים חוויה נוסטלגית מעשירה ומרגשת (צפייה בחפצים המשותפים שהקיפו אותם בילדותם), שמחזקת סולידריות, תודעה וזהות ישראלית-דורית מובחנת.


יג. במשך שנים רבות הודרו מהפנתיאון ההיסטורי הממסדי של מדינת ישראל קבוצות ותרבויות משנה, על רקע אפליה, ריחוק ממוקדי כוח והיעדר מודעות ומשאבים. פורטל הישראליאנה תורם לתיקון הלקונה הזו באמצעות פרסום חומרי מורשת של מי שהשתייכו בעבר וחלקם עדיין משתייכים לפריפריה התרבותית של ישראל. כך למשל, יוצאי ארצות המזרח, עולי ברה"מ לשעבר ואתיופיה, דרוזים, ערבים, חרדים ודתיים-לאומיים.


המידע בפורטל מהווה כלי יעיל לא רק לשימור והנגשה של תרבותם ומורשתם אלא גם להעברת המסר הערכי שהתרבות הישראלית מורכבת מפסיפס עשיר ומגוון של זיכרונות, הרגלים וזהויות. כך נוכל לתרום לפיתוח הרגישות החברתית לזולת (סובלנות והכרת האחר כולל זיכרונותיו) ולתחושה של שליחות ומחויבות לחברה.

המרכז למורשת עממית, כפר שעב

יד. בעידן הגלובלי נעשות התרבויות דומות זו לזו בשל החשיפה הגוברת לגירויים בינלאומיים משותפים. פורטל הישראליאנה אמור לסייע במיתוג "הדנ"א התרבותי"-ייחודי של מדינת ישראל ולספק מענה מקיף לשאלה: מה המשמעות של להיות ישראלי.


טו. הפורטל הישראלי מהווה מודל בינלאומי לשימור, הנגשה ולימוד באמצעים דיגיטליים של המורשת התרבותית הלאומית של כל מדינה באשר היא. הדבר עתיד גם לתרום ליוקרה הבינלאומית של ישראל.


טז. הפורטל תורם לענף התיירות (פנים וחוץ) הישראלי מכמה בחינות: (1) הוא מייצר "חוויה ישראלית" וירטואלית ללא צורך לכתת רגליים. לא מדובר בהכרח בתחליף לביקור הפיזי במקומות השונים ברחבי ישראל, אלא בעוד אלטרנטיבה נוחה. למעשה, במקרים רבים הביקור הווירטואלי מעודד את הביקור במקום הפיזי. (2) הוא מספק רשימה מקיפה של אתרים ישראלים שנמצאים בינתיים מחוץ למפת המיינסטרים התיירותית (חנויות, מוזיאונים, גלריות).


יז. הפורטל מתעד לא רק את היוזמות להנגשת ההיסטוריה המוחשית של ישראל, אלא גם את הרעיונות וההפעלות המגוונים (רבים מהם חדשניים) שמשמשים את המוזיאונים ומרכזי המורשת ברחבי הארץ. בעזרת שיתופיות זו אנו מקווים לתרום לשיפור חווית הלמידה של המורשת הישראלית.


יח. הפורטל מהווה עוגן לבניית מאגר צומח של פעילויות לימודיות דיגיטליות מגוונות לבתי ספר ומוסדות אקדמיים, כמו גם לקהל הרחב - כולל הפעלות לימודיות בידוריות (Edutainment) ומשחקי חשיבה ויצירתיות. הערה: מיזם הישראליאנה נמנה ב-2022 על זוכי הקול קורא של משרד החינוך (מבין עשרות הצעות) לפיתוח מוצר חינוכי במסלול החממו"פ (החממה למחקר ופיתוח) ביחידת הפיתוח היישומי באגף מו"פ ניסויים ויוזמות.

פריטים מאוספי הישראליאנה של הדי אור

מבנה הפורטל ותכולתו

הפורטל נבנה על פלטפורמת WIX בשל המוניטין הטוב של החברה, הידידותיות של המערכת, מקום האחסון הרחב והייעוץ היעיל שהחברה מספקת למנויים בזמן אמת. כל החומרים באתר עובדו והועלו בינתיים על-ידי פרופסור עוז אלמוג בלבד ובהתנדבות מלאה (ללא כל סיוע חיצוני). פרופ' אלמוג אסיר תודה לאספנים, למנהלי מוזיאונים וארכיונים, לבעלי חנויות ובתי מכירות ולצלמים שתורמים למיזם בשמחה ובנדיבות תמונות ומידע.


פורטל הישראליאנה כולל כבר למעלה מ-1500 תערוכות צילומים ודפי מידע. הוא גדל ומתעדכן על בסיס יומי ומשרת מגוון צרכנים: מורים, תלמידים, מדענים, אנשי תקשורת, פעילים חברתיים, אמנים וחובבי נוסטלגיה ווינטג'. כל תערוכה עוסקת בנושא ספציפי הקשור לחיי היומיום של ישראל בתקופת היישוב וקום המדינה. התערוכות מסודרות על פי 24 קטגוריות נושאיות לנוחות הגולשים: מוזיאונים וגלריות; שווקים חנויות ובתי מכירות; אוספים מגוונים; מזון ומשקה; משפחה וחינוך; מוזיקה; כלי תקשורת; אופנה ולבוש; דואר וטלפון; תחבורה וניידות; פוליטיקה ומנהיגות; מדע ורפואה; ספורט; החי והצומח; אמנות פנאי ובידור; בטחון; קניה וחיסכון; דת עדה ולאום; מגורים; ספרים תצלומים ומפות; תעשייה ומלאכות; תיירות.


לכל תערוכה מוצמדת הקדמה שכוללת אחת משתי אפשרויות: קישור למקור מידע אינטרנטי רלוונטי קיים או קישור לדף מידע או מאמר שהוכן במיוחד עבור התערוכה בפורטל.


לשונית מאמרים מאגדת את דפי המידע שמלווים את תערוכות הצילומים וכן מאמרים קצרים או סקירות נרחבות על מסורות ומוסכמות בתחומים שונים שנוגעות לכלל החברה הישראלית, או ייחודיות לקבוצות ומגזרים בתוכה.


הלשונית "מדריך הישראליאנה" מקשרת לסקירה מקיפה ואינטגרטיבית אודות כל תחומי המורשת הישראלית(ישראליאנה). הסקירה, שחלק מפרקיה נמצא עדיין בתהליכי הכנה, נכתבה על ידי פרופ' עוז אלמוג.


מוזיאון בית שאן, צילום: צבי הנרי כהן

מדוע דווקא עכשיו?

יום העצמאות ה-75 למדינת ישראל הוא אירוע סמלי במיוחד. הוא מהווה הזדמנות להצגת הישגיה העצומים של החברה הישראלית בתקופה כה קצרה. אין ספק שההישג הגדול ביותר הוא בנייתה של תרבות לאומית-מקומית תוססת שמיוסדת על מורשת היהדות, הציונות והקידמה המודרנית; על האזור הגיאוגרפי והאקלים המקומי; על רב התרבותיות (קיבוץ גלויות) שמאפיינת את מדינת ישראל; ועל ההיסטוריה הדרמטית המשותפת לישראלים.


את החשיבות והצורך בפורטל הישראליאנה יש להבין גם על רקע שינויים בתחום הפקה וצריכה של מידע בעולם, שמקלים על בניית המיזם והפעלתו. להלן נמנה אותם:

- פעילות ברשתות החברתיות. הפעילות הענפה ברשתות החברתיות (שמייצרת קבוצות עניין ותחביב סביב נושאים מגוונים, כולל אזוטריים) מקלה לאין שיעור על איתור גופים ואנשים שמחזיקים בידם אוצרות ישראליאנה (בעיקר אספנים) ויצירת קשר מיידי ורציף איתם.

הערה: מקצת מאוצרות התרבות הללו מוחזקים בידי אנשים שאינם מתגוררים בישראל. כך לדוגמא, אוסף "הרצל" ואוסף "אלעל" הגדולים בעולם מוחזקים בידי אספנים קנדי ואמריקאי. יתר על כן, אספנים רבים ברחבי העולם מחזיקים באוספים שכוללים גם פריטים מההיסטוריה הישראלית. היום קל יותר לאתר אותם בזכות הרשתות החברתיות.


- כולנו מצלמים כל הזמן. הצילום, בעיקר באמצעות הסמרטפון, נעשה לפעולה זמינה - כמעט ספונטנית - שמאפשרת לכל אדם (גם אלה שאינם צלמים מקצועיים) להפיק תמונות באיכות גבוהה (בין השאר באמצעות תוכנות לעיבוד תמונה, שגם הן נגישות וקלות היום להפעלה). שיתוף התמונות והצגתן נעשו אף הן זמינות בשל מגוון האפליקציות הייעודיות. בקיצור, אם בעבר מיזם כמו זה הצריך קניית סורקים כבדים ויקרים והכשרה מקצועית, היום כל אחד ואחת יכול/ה להיות "פועל/ת" פוטנציאלי/ת בקוו הייצור המוזיאוני ולראות את תרומתו/ה באופן כמעט מיידי.

הערה: במקרים רבים אין כל צורך לבקש מהמוזיאון או האספן לצלם עבור הפורטל, משום שהצילומים כבר קיימים במאגרים פרטיים (למשל, אספנים שמצלמים את האוספים שלהם לצרכי מכירה באינטרנט או לצורך החלפת מידע עם קולגות). המציאות הזו מפשטת מאד את תהליך איסוף הצילומים והכנת התערוכות בפורטל.


- יתרון המדיום הוויזואלי. תערוכות דיגיטליות הן היום שם המשחק בעולם האמנות והדוקו, בין השאר משום שאנשים התמכרו לצפייה בתמונות ובסרטים והכל מחליפים ביניהם ללא הרף מסרים אודיו-ויזואליים. יתר על כן, צילומים לא רק מהנים לצפייה (מייצרים את אפקט ה"וואו") אלא מאפשרים שיח תקשורתי מהיר ומתומצת. הוא לא צריך לבוא בהכרח על חשבון המסרים הטקסטואליים (זו הסיבה שהפורטל כולל גם חומרים כאלה).

הערה: דורות "הילידים הדיגיטליים" מעדיפים במיוחד את המדיום הוויזואלי על פני הטקסטואלי (על תופעה זו ראו בהרחבה בספרנו "דור ה-Y: כאילו אין מחר", הוצאת מודן, 2016) ולכן פורטל כזה יכול לקרב אותם יותר למורשת התרבותית.


- צעירים שבגרו בשנות השמונים ואליך מתחילים להתחבר לרגש הנוסטלגי. נוסטלגיה ישראלית עניינה עד לא מזמן בעיקר את הדור המבוגר (על הסיבות לתופעה זו ראו בסקירה "מבוא לישראליאנה" בפורטל). אבל היום, גם הצעירים שנולדו עם המחשב האישי מתחילים לגלות עניין בתחום מכמה סיבות: הם הגיעו לגיל שמאפשר להם להתרפק על מה שאירע בילדותם ואיננו עוד (למשל אוספי הפוגים, והטלכרט, חוברות המדבקות, וקונסולות המחשב); רבים מחפשים לעצמם זהות ייחודית (נישתית) בעולם גלובלי; בעידן תזזיתי וחד פעמי (disposable) הצעירים מוצאים בווינטג' סוג של יציבות שחסרה להם היום, כמו גם ביטוי לאתוס הקיימות (ירוקים) שקרוב ללבם; הצעירים קשורים רגשית לחפצי ילדותם בשל תופעת ההתבגרות המתמשכת שמאפיינת את הדורות הללו; רבים גילו - בעיקר בעקבות משבר הקורונה - את הפוטנציאל הכלכלי של החליפין בחפצי וינטג'.


- העניין הגובר בוינטג' ובאספנות: פרטי אספנות היוו תמיד מקור לחליפין מסחרי תוסס, אבל מספר גורמים מינפו את השוק הזה בשנים האחרונות באופן דרמטי: (1) מהפכת הפנאי והקניות - שהצמיחה בין השאר המוני חנויות, שווקים ופסטיבלים של וינטג' ויד שניה. (2) העלייה ברמת החיים, לצד החשיבות הגוברת של מוקדי פנאי ובידור, יצרו ביקוש גובר לאביזרים וחפצי נוי ייחודיים מהעבר (לצורך עיצוב דירות, חנויות, מסעדות ועוד). (3) מהפכת התקשורת הגדילה לאין שיעור את הסיקור של חיי היומיום במדיה התקשורתית ("העממי" מייצר רייטינג). (4) האינטרנט שינתה את דפוסי המסחר והולידה כלים חדשים שמאפשרים לאנשים מכל העולם למכור ולקנות מכל הבא ליד ובזמן אמת. הדוגמאות הבולטות הם אתרי האונליין של המכירות הפומביות, שזוכים היום לפופולריות אדירה. מיליוני בני אדם משתתפים ב"צייד המציאות" שמייצר שפע אדרנלין. משבר הקורונה, ובעיקר הסגרים שליוו אותו, מינף את השימוש באתרים הללו (ובאונליין בכלל) הן ככלי בידורי והן כערוץ פרנסה.

הערה: אתרי המכירות הפומביות מהווים מקור שופע לתמונות של פריטי אספנות, שאפשר ללקטם לצורך תערוכות היסטוריות-לימודיות.


צוות המיזם

פרופ' עוז אלמוג הוא היזם, הכותב הראשי, העורך ומנהל הפורטל.


ד"ר תמר אלמוג היא המנהלת הפדגוגית של המיזם.


עוז אלמוג הוא היסטוריון וסוציולוג; תמר אלמוג היא מומחית לתרבות צעירה ולהוראה אלטרנטיבית.


אנו אסירי תודה לכל האנשים הטובים שתרמו עד היום למימוש החזון של הפורטל הזה, ובעיקר למנהלי המוזיאונים והארכיונאים, לבעלי בתי המכירות הפומביות ולאספנים השונים. תודה מיוחדת אנו חבים למועצה לשימור אתרי מורשת, לאספן הדי אור ולצלמים ישראל פרקר וצבי הנרי כהן.

עוז אלמוג בדירת האספן ד"ר ירי רימון ז"ל


תמר אלמוג במוזיאון הפרטי של האספן הדי אור

זכויות יוצרים

אתר זה הוקם למטרות מדעיות ולימודיות בלבד ולטובת הציבור. הוא מתופעל בהתנדבות מלאה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ עילאי לאתר את בעלי הזכויות בצילומים ובטקסטים המגיעים לידנו. עם זאת, בשל העמל הרב הכרוך בהשגת המידע, מיונו והעלאתו לאתר, ובשל מיעוט כוח אדם והעדר אמצעים - לעיתים עלולים להסתנן בשוגג תמונה או טקסט שלא אושרו לפרסום או כאלה שנשמטו מהם ציון שם הצלם/ת, המחבר/ת ואו בעלי הזכויות האחרים.

אם זיהיתם בפרסומנו תמונה או טקסט אשר יש לכם זכויות בהם, אתם מוזמנים לפנות אלינו ולבקש עדכון פרטים או הסרה מהאתר. אנו נמלא את בקשתכם ללא דיחוי.

bottom of page