top of page

בביתם של מלכה וישראל ברזלי בראשון לציון


מלכה ואברהם ברזלי הם ניצולי שואה מבולגריה ומאיטליה. אברהם עלה לארץ עם הוריו ב1945. הם התיישבו בראשל"צ. מלכה הגיעה ב-1959, הכירה את אברהם, הם התחתנו ומאז לא עזבו את ראשון.


לאחרונה, כשנסעתי לאט ברחוב צר, בשכונה שבמזרח ראשון לציון, ראיתי בחזית אחד הבתים גדר מתכת מיוחדת ובחצר שאחריה היו פזורים מאות חפצים ופסלים.


סקרן כמוני לא יכול כמובן להמשיך סתם לנסוע הלאה, אז עצרתי, צילצלתי בפעמון מתכת ונכנסתי. הכתובת: רחוב הורד 22. סיפרתי על עצמי וסקרנותי במספר מילים ומיד נפתחו לפני לרווחה דלתות לעולם מיוחד, עולמו של אברהם, בעל חנות הרהיטים ברחוב יהודה לייב 1 (פיסקר 1) - חנות המוכרת לרבים.


במשך למעלה מ-20 שנה מסתובב אברהם בין מפעלים ובתי מלאכה ואוסף כמות גדולה של שאריות מתכות, עצים, קרמיקה, זכוכית ועוד ועוד. הוא גם חותך גזעי עצי אורן ואקליפטוס ויוצר מהכל אינספור פריטים, המפוזרים בחצר, במרפסות ובחדרי הבית. יש במקום גם אוסף ענק של כלי עבודה ועוד הרבה פריטים ישנים ונוסטלגיים שאברהם ליקט.


צילום: ישראל פרקר

צילמתי המון, כלומר קצת, ממה שראיתי שם. ניראה שאברהם מקדיש אלפי שעות לנושא שהופכו ללא משועמם, אפילו לא לרגע.

גם עובדה מרגשת שמעתי בביקורי: אברהם, שהצליח להימלט עם הוריו ואחותו מצפורני הנאצים, מספר בשנים האחרונות על הזוועות שעבר בארץ הולדתו, איטליה, אחרי ששנים רבות לא דיבר על הנושא הכואב.

לאחרונה אברהם גם מציין מדי שנה את יום השואה באמצעים חזותיים ובכלל זה מפל עם מים אדומים לזכר המיליונים שנרצחו ע"י הנאצים.


תודה לאברהם (84) ולאישתו מלכה על האירוח הנעים והמאוד ייחודי בביתם, הנראה יותר כמוזיאון לאמנות ולנוסטלגיה ישראלית.


הביקור במקום רק בתיאום מראש (03-9453267).


כתיבה: ישראל פרקר

bottom of page