top of page

המפגש הצפוני לרכבי אספנות

כתב: עוז אלמוג


בראשית שנות השמונים של המאה הקודמת חברו מספר אספני רכב מהקריות, חיפה ועכו והקימו חוג חברים. המודעות לרכב אספנות בישראל היתה באותה עת ממש בראשיתה (אפילו הגדרה פורמלית של רכב אספנות טרם חוקקה) ומבחינה זו הם יצרו גרעין חלוצי בתחום החשוב הזה (לצד "מועדון החמש", שהוקם ב-1985). האספנים הצפוניים נהגו להיפגש מדי שישי, מצויידים ב"מכוניות המחמד" הישנות שלהם, בקפה של ישראל בן עזרא ברחוב בן עמי בעכו. האווירה היתה חברית והמפגש הוקדש בעיקר לשיחות על רכבים, טיפולים, שיפוצים והשגת חלפים (שהיתה בעייתית באותה עת). כידוע, מדובר בתחום אספנות פופולרי בעולם המשלב הבטים רבים: טכניים, אסתטיים, היסטוריים ועוד.

מפגש 2017. צילום ערן יצחקי

אט אט החלו להתגבש על ידם מסורות חדשות, בהשארת המוסכמות הנהוגות בעולם בתחום זה. כך למשל, הם נהגו לערוך מדי פעם "נסיעות תהלוכה"(רונדו) וכן תערוכות צנועות של רכבי אספנות - כולם באזור הצפון. כך גם צברו בהדרגה מוניטין וסייעו להפיץ את הבשורה של תחום האספנות הזה בארץ. עם השנים הצטרפו למועדון עוד ועוד חובבי רכבים היסטוריים, מכל הגילאים – "משוגעים לדבר" שמכוניות ואופנועים ישנים עושים להם טוב בנשמה. לימים זכה המפגש השבועי לכותרת המותגית "המפגש הצפוני לרכבי אספנות".

השקת אופנוע טריומף 1962. מפגש 2015. צילום: ערן יצחקי

לימים עבר המפגש לקפה ארומה במתחם "ביג קריות". למרבה הצער בית הקפה הזה כבר אינו פעיל יותר בימי שישי אחר-הצהריים וכתחליף נמצא קפה-גלידריה קטן במתחם "רדיזיין". החבורה ממשיכה להיפגש בכל יום שישי החל משעה 16:00 - מפגש חברים מרגש, המלווה בתצוגה פומבית של רכבי אספנות בחניון (כל אחד מציג את ה"בייבי" שלו לחברים ולקהל הרחב). גולת הכותרת של האירוע היא השקת כלי-רכב ששופץ לתפארת על ידי אחד מחברי המועדון. אירוע ההשקה כולל סקירה היסטורית של היצרן והדגם המושק. לאירועים הללו מגיעים לרוב קהל סקרנים שלומד ומבלה. המארגנים מקפידים לשוות לאירוע גוון טקסי חמוד: מסירים את הכיסוי ומציעים כיבוד חופשי לקהל האורחים.


כאשר התצוגה נערכה בזמנו במתחם ביג, הנהלת הקניון עודדה את המפגש האספני ואף מימנה לחברי המועדון דגלים. פה ושם הושגו גם ספונסרים שבכספיהם מומנו חולצות, כובעים, ציוד הגברה ועוד.

השקה של מיני מיינור 1976 (מוענקת מסב לנכדו, ממשיך דרכו). מפגש 2017. צילום: ערן יצחקי.


בתחילת הדרך ריכז את פעילות המועדון אמוץ דור ז"ל ולאחר פטירתו (ב-2020) לקח על עצמו את המשימה משה שטיין, בסיועו הנאמן של חברו דודי חורש יבל"א. משה, ששייך לדור המייסדים, מחזיק ברשותו מוריס מיינור משנת 1957. חברים נוספים בצוות המוביל הם: שלומי יצחקי, עופר רזנקוויט ומורדי אטיאס. מועדון "המפגש הצפוני לרכבי אספנות" כולל היום מעל 120 חברים רשומים. הרישום הוא חינמי ופתוח לקהל הרחב.

תצוגת הרכבים נעשית בחניון הציבורי שאינו מצריך אישור מיוחד, וכיוון שמדובר בסוף השבוע, יש מספיק מקום לכולם.


"רעש מהעבר" הוא סרט דוקומנטרי קצר שהופק לאורך שנת 2016 (בשיתוף פעולה עם מועדון "המפגש הצפוני לרכבי אספנות") במסגרת קורס דוקו במכללת "אורט פסגות" (כיתה י"ג.בימוי, צילום ועריכה: יוני שלפי ושגיא שלום). קיים קשר טוב ומתמשך בין המועדון לבין הנהלת המדעטק בחיפה. המועדון הפיק תערוכות רבות שהוצגו במתחם המוזיאון, בעיקר בימי חול המועד סוכות, ומשכו קהל רב.


המועדון משתף פעולה גם עם מועצת העיר עכו - כאמור, העיר שבה החל הכל. מדי תקופה מוצגת בעיר הנמל העתיקה תצוגת רכבי אספנות (למשל, בחפיר ליד החומות העתיקות) - אירוע שהפך כבר לחלק ממותגי העיר.


בערב יום העצמאות נהג המועדון לקיים רונדו בקריית טבעון. למרבה הצער"היזם" של האירוע, שעבד מול העירייה, חלה ולכן המסורת נפסקה לעת עתה.


באפריל 2021, בשבת שלפני חג הפסח, ערך המועדון תצוגה ענקית של 140 רכבי אספנות במתחם החי-פארק שבקריית מוצקין. ראש העיר, חיים צורי, העניק חסות לאירוע, שבישר בסמליותו את חגיגות סיום הקורונה.


רכבי המועדון מוצגים מדי פעם באתרי מורשת ברחבי הצפון. הקהל נהנה מהתצוגה שמעוררת תמיד התפעלות וסקרנות. בתמורה לשיתוף הפעולה נהוג שמפיקי האירוע מזמינים את חברי המועדון לסיור מודרך באתר המורשת. המסורת הזו כולל בדרך כלל גם פיקניק משותף של המשתתפים באירוע, או אכילה משותפת במסעדה.

מפגש לקראת חג הפסח, 2022, בחי-פארק בקרית מוצקין. רכבים מצוחצחים במזג האוויר נפלא. צילום: ערן יצחקי.

מקורות
























bottom of page