top of page

סיפורי התנ"ך בגלויות האחים אליהו

כתב: הדי אור



את אוסף הגלויות הזה קיבלתי מד"ר דליה לוי אליהו בתו של יוסף אליהו, אשר הוא ואחיו מתתיהו הוציאו לאור גלויות מראשית שנות העשרים ועד שלהי שנות השלושים של המאה העשרים. המפעל שהקימו היה בזמנו המוביל בהדפסת והפצת גלויות ארץ ישראל.



סיפורי התנ"ך בגלויות האחים אליהו, צילום: הדי אור

 

רוב הסדרות שהאחים אליהו הוציאו לאור כללו מראות שנועדו לפאר ולרומם את המפעל הציוני שהלך ונבנה. כך למשל, תמונות של אתרים יהודיים מהעת העתיקה, יישובים יהודים חדשים, כפריים ועירוניים (בעיקר תל אביב, ירושלים וחיפה), ומנהיגי היישוב.

 

גלויות מסיפורי התנ"ך היו ז'אנר חריג בקו הייצור של האחים אליהו בשלושה מאפיינים: א. תוכנן הדתי - היהודי-נוצרי(סיפורי התנ"ך). ב. התמונות לא צולמו על ידי מיטב הצלמים באותה עת ג. הגלויות, בהדפסה המקורית הצרפתית, הודפסו ללא המסגרת הלבנה הטיפוסית במתווה המקובל של גלויות האחים אליהו.


הסידרה יצאה לאור במקור בפריז בשנים 1916– 1918 בידי א. נויר, והתפרסמה כסיפורי דת ודמויות היסטוריות מהתנ"ך. המוציא לאור הצרפתי העניק לאחים אליהו זיכיון בלעדי להפצת הגלויות בארץ הקודש, היא פלשתינה-א"י.



הגלויות כוללות חריטה של חתימת האומן וכן את שם המוציא לאור ומספור הגלויה בהתאם לסדר הופעותיה בסיפור התנ"כי.

 

בחזית הגלויות הודפס באנגלית תיאור האירוע המסופר בתמונה, שם הפרק הרלוונטי בתנ"ך וכן הסבר בעברית. כמו כן כוללות הגלויות מספור התואם את השתלשלות המאורעות התנכיים לפי סדרם וכן שמו של האומן באנגלית - ד. מסטרויאני (Domeniko Mastroianni).

 

סה"כ הודפסו בסדרה זו 60 גלויות, ולמרבה הצער האוסף שבידי חסר את הגלויות 1, 2. ו-58. מצד שני החיסרון מציב בפני אתגר אספני להשלמה ואני כרגיל אופטימי.

 

חשוב להבהיר שהתמונות ממחישות לא רק סיפורים מתוך הקנון המקודש של 24 הספרים שנחתם בתקופה החשמונאית וקודש כתנ"ך היהודי, אלא גם סיפורים מספרים שהופיעו בגרסת התנ"ך הנוצרי כדוגמת טובים, מכבים ושושנה. כידוע, החלוקה הנוצרית שונה מזו היהודית-מסורתית (תורה, נביאים כתובים) וכוללת סדר חדש המתייחס לספרי היסטוריה, ספרי נבואה וספרי חכמה.


סיפורי התנ"ך בגלויות האחים אליהו, צילום: הדי אור


הדוגמה הבולטת ביותר היא גלויה מספר 39 שמתארת סצנה מספר רות - ספר שבגרסה היהודית משובץ בחלק האחרון (כתובים) בעוד שבאסופה הנוצרית הוא משובץ בחלק של ספרי ההיסטוריה.

 

דומינקו מסטרויאני, האמן שייצר את התמונות שמופיעות בגלויות, נולד בשנת 1876 בארפינו שבמרכז איטליה.

 מסטרויאני הוא פסל אוטודידקט שעבד בצעירותו מספר שנים בצרפת, שם התמחה בהכנת פסלי חימר קטנים של דמויות מההיסטוריה והספרות.


בשנות ה-20, עם שובו לאיטליה, הוא פתח סטודיו ברומא שבו התמסר לפיסול בשיש, ברונזה וקרמיקה - בעיקר של דמויות נשים בתלבושות מהמאה השמונה-עשרה וכן בעלי חיים. יצירותיו נחתמו לרוב עם ראשי התיבות של שמו. דומניקו מסטרויאני, שהיה סבא רבא של שחקן הקולנוע הנודע מרצ'לו מסטרויאני, נמנה עם מייסד האגודה לקרמיקה אמנותית באיטליה. הוא נפטר ברומא ב-1962.


השיטה שבה צולמו הגלויות  מבוססת על צילום איכותי של פסלים שנעשו בפלסטלינה, חימר או גבס במטרה לבנות סימולציה מדומיינת (מומחזת) לסיפורים המיתולוגיים.

 

לא ברור מדוע לאחר הכנת הפסלים וצילומם, הם הושמדו וכל מה שנותר לזכרון הן הגלויות. אפשר וחומר הגלם מוחזר ליצירת פסלים נוספים. מה שיפה במיוחד בפסלים ובצילומים הללו הם כמובן הפרטים הקטנים.


לבסוף, תודתי שלוחה לחברי יורם ל. אשר הצטרף אלי למסע האספני למפעלם של האחים אליהו – מסע שעדיין רחוק מסיומו. 

 

 

 


bottom of page