top of page

עזריה אלון – מילדות לגבורות


עזריה אלון נולד ב-1918 בעיירה הורושקי שבאוקראינה לשרה וחיים קוזירובסקי. הוא עלה לישראל בשנת 1925 עם אמו ושתי אחיותיו (אביו נעצר ב-1924 ושהה בסיביר תשע שנים בבתי סוהר). המשפחה התיישבה במושב כפר יחזקאל שבעמק יזרעאל ועם עליית אביו לארץ עברה המשפחה לקריית חיים.


את לימודיו עשה בבית הספר הריאלי העברי בחיפה והיה חניך בתנועת הנוער המחנות העולים. בשנת 1938 חזר לעמק יזרעאל והצטרף כחבר לקיבוץ בית השיטה, מקום מגוריו עד פטירתו (2014). בשנת 1952 נישא לרות אלון (לבית דיאמנט), ולהם ארבעה ילדים.


אלון נמנה עם אבות שמורות הטבע בישראל והיה ממייסדי החברה להגנת הטבע (1953). הוא פעל שנים רבות כמורה דרך ומדריך לידיעת הארץ. במשך שנים היה מזכיר או יו"ר החברה להגנת הטבע, עסק בהקמת בתי ספר שדה ובמאבקים ציבוריים למען הסביבה. בשנת 2012 זכה בפרס ישראל על מפעל חיים, על תרומתו הייחודית להגנת הטבע בישראל.



עזריה כתב וערך למעלה מ-30 ספרים בנושאי טבע וידיעת הארץ ושימש עורך ראשי של האנציקלופדיה "החי והצומח של ארץ ישראל" (1983-4). הוא גם חיבר ספרי ילדים המקרבים את הקוראים הצעירים לנושא הטבע ושמירתו וב-1987 הוציא מגדיר צמחי בר המלווה בצילומיו.


ב-1959 החל להגיש ב"קול ישראל" את התוכנית "נוף ארצנו" ועשה זאת ברציפות במשך למעלה מ-50 שנה. הוא נכנס ל"ספר השיאים של גינס" כמגיש הוותיק ביותר של תכנית ברדיו. רם עברון תיאר את סגנונו: "אף כי טון הדיבור שלו מיושב ורציני, מתבל את דבריו בהרבה הומור. שפתו חיה ודוגמאותיו מעניינות. הוא רואה, כנראה, לנגד עיניו בלי הרף את העובדה, כי ייתכן שמאזיניו אינם חובבי טבע דווקא, מכל מקום, שאינם מבינים גדולים בכך, ועל כן הוא יודע תמיד להתחיל מן האל"ף בי"ת" (רם עברון. 19.6.1959. בלי דעות קדומות. מעריב).


בשנת 1966 זכה בפרס רשות השידור (ראשון מקבלי הפרסים מטעם הרשות) על תכנית זו.


עזריה השתתף במאבקים רבים, גדולים וקטנים, בעיקר בנושאי שמירת הטבע והנוף, וביניהם נגד לקיחת מים מנחל ערוגות בידי אנשי קיבוץ עין גדי, על הגנת פרחי הבר ונגד הבנייה על הכרמל. כן התנגד לגביית דמי כניסה לגנים לאומיים.


אלון זכה בפרסים רבים כהוקרה על עבודתו למען איכות הסביבה ולמען הטבע בישראל וביניהם פרס יושב ראש הכנסת, פרס יגאל אלון למעשה מופת חלוצי, אות מפעל חיים להגנה על הסביבה, תואר דוקטור לשם כבוד מטעם מכון ויצמן ואוניברסיטת בן גוריון, פרס ישראל על מפעל חיים.


לרגל הגיעו לגבורות, יצא לכבודו בשנת תש"ס הספר "נופי ארץ ישראל - מבחר מאמרים על טבע, נוף וידיעת הארץ", בהוצאה משותפת של "אריאל" והחברה להגנת הטבע.


תערוכת צילומיו של אלון, "עזריה אלון - אדם נוף ומצלמה", נפתחה שבועות ספורים לפני מותו באוניברסיטת חיפה. ביום העיון בפתיחת התערוכה ערך עמו פרופ' עוז אלמוג ראיון אחרון (פרופ' עוז אלמוג מראיין את עזריה אלון).

גלריות מצילומיו באתר:





bottom of page