top of page

פורצלן מזרחי


"מזרחי" (לא ההיפך מאשכנזי). משפחת מזרחי יצרני יציקות פיגורות מגבס בשנות החמישים והשישים.

כאספנים נחשפנו לפיגורות הגבס של מזרחי לפני שנים רבות. בתחתיתן התנוססה החתימה האנגלית SBM או ויקטור באנגלית. לא חשבנו על האפשרות כי מדובר ביצרן ישראלי. ידענו כי נמכרו בארץ אבל מי היצרן היתה תעלומה מוחלטת. חלק קראו לו הפיל המרקד על סמך הלוגו שהיה מצוייר בתחתית "היצירות".


יום אחד התגלתה פיגורה מגבס הנושאת חותמת בעברית בצד החתימה האנגלית המוכרת. כך התגלה לנו, כי למעשה במדובר ביצרן מקומי אשר שמו מזרחי. החלטתי להתחקות אחרי היצרן ולהשיג אינפורמציה שלא היתה ידועה לחלוטין לאספנים השונים. מאומה. רדפתי אחרי האינפורמציה זמן רב (באמת זמן רב ומאמצים רבים) עד שהצלחתי להשיגה. צירפתי את חברי דר' חיים גרוסמן והוצאנו ספר בנושא מזרחי ("מזרחי פורצלן לעניים") אשר היה לרב מכר בין האספנים ובו האינפורמציה שהיתה בידנו באותה תקופה בלווי מאות צילומים.


פורצלן מזרחי. אוסף הדי אור
פורצלן מזרחי. אוסף הדי אור

פסלוני הגבס של חברת מזרחי נוצקו במפעל קטן אשר פעל ברחוב תדהר 24 בשכונת התקווה בתל אביב. היה זה חיקוי זול לפסלוני הפורצלן שהיו נפוצים אז באירופה. הפסלונים, קישטו סלונים רבים בשנות השישים והכוכבת היתה הכושית עם פנקס הרשימות על ביטנה העיפרון בידה וקופסאת הגפרורים בחלקה התחתון ושהיתה כמעט בכל מטבח ישראלי. הם הופצו תחת השמות והחתימות "מזרחי ובניו" / "מזרחי ואחיו"/ SBM(שלפעמים נראה כ-S&M), "ויקטור" בחריטה על הפסל. בסך הכל יצר מזרחי (חיים מזרחי) למעלה ממאה דגמים שונים במשך השנים, הזוכים כיום לביקוש ער בקרב אספני ישראליאנה.


לאחר הוצאת הספר לפני כשש שנים, התגלו לנו מספר יציקות נוספות שלא ידענו עליהם בזמן ההוצאה. כמו כן נמצא בנוסף ל-2 הכושיות הדומות במראה אחת טבחית והשניה עם מצנפת של מנקה, כושית נוספת נדירה ביותר עם מצנפת שונה (מופיעה בצילום ולשמחתי הרבה אצלי באוסף מזרחי).


ולמה נזכרתי לעורר את מזרחי היום בתחילת השנה? יש הטוענים כי הפריטים של מזרחי הם קיטש מוחלט ויש הטוענים כי הוא נתן (ובהחלט נתן) מענה למשפחות שהגיעו מאירופה ורצו לקשט את סלונם בפסלי פורצלן זולים וזה היה הפיתרון. יציקות גבס עם לכה מבריקה. מזרחי יצר "יצירות" רבות ונחמדות כגון: נגנים עם כלי נגינה שונים, ילדים קטנים, חיות ועוד. אחד היצירות המוזרות שיש לי היא שני שועלים טורפים אווז (עם דם נשפך מגרונו של האווז ומופיע בספר ונדיר ביותר). מי ירצה שיצירה שכזו תקשט את סלון ביתו?. בסוף השנה השגתי פריט נוסף של מזרחי אשר בו, לטעמי, מזרחי עבר כל גבול. סוס ירוק מכוער בצורה איומה. יש לי כמה סוסים של מזרחי. יפים יותר ויפים פחות. הסוס החום מחריד גם הוא, ונדיר לא פחות מהסוס הירוק, אבל זה, הירוק שהשגתי ממש בימים אלו, עבר כל גבול, לטעמי, בכיעורו.


כתיבה: הדי אור

bottom of page